با این وجود هنوز که هنوز است بیم آن می رود به دلیل مشکلاتی که در عرضه وجود دارد در روزهای آینده باز هم قیمت خودرو با افزایش همراه شود. عرضه اندک خودرو همچنان ادامه دارد و طبیعی است تا وقتی که عطش بازار ادامه داشته باشد و با عرضه کم شاهد بالا رفتن تقاضا باشیم بازار خودرو به ثبات نمی رسد و مشتریان با بازار آشتی نمی کنند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: نگاهی گذرا به بازار خودرو نشان از نزولی شدن قیمت ها در بازار دارد. کاهش قیمتی که بعضی از آن با عنوان ترکیدن حباب قیمت یاد می کنند هرچند هنوز هم پراید 111 در بازار آزاد همان 50 میلیون تومان است.

به گزارش سلام نو، افزایش قیمت عجیب و غریب قیمت خودرو در سال 97 باعث شد خیلی ها که تصور داشتن خودروی صد میلیونی هم نمی کردند حالا با داشتن یک خودروی دنا یا ال نود صاحب خودروهایی به مراتب با قیمت بالاتر شوند. آنهایی هم که خودرویی نداشتند حالا برای خرید یک دستگاه پراید هم باید سختی زیادی متحمل بشوند.

با این همه به گفته کارشناسان التهاب و هیجان کاذب برای خرید و یا فروش خودرو از دو هفته پیش تاکنون فروکش کرده و همین امر باعث شده تا قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرد. نکته مهم در این کاهش قیمت را باید در بازار ارز و طلا جستجو کرد. در روزها و هفته هایی که بازار ارز و طلا آرام ترین روزهای خود را در سال 98 می گذراند جو روانی حاصل از این امر باعث شد تا بازار خودرو هم تاثیر گرفته و جو آرامی را تجربه کند. هر چند در روز پنجشنبه بازار ارز پس از جلسه شینزو آبه و اتفاقات آن روز با نوساناتی همراه بود اما نمی توان منکر آرام شدن نسبی فضای سیاسی داخل کشور در قیاس با چند هفته گذشته و تاثیر آن بر بازار شد.

نکاتی که ذکر شد نشان از آن دارد این کاهش قیمت را نباید خیلی متوجه مسئولان و یا خودروسازان دانست. سیاست های اتخاذ شده توسط سیاست گذاران منجر به کاهشی شدن قیمت ها نشده و سیگنال های مثبت فضای سیاسی حاصل این کاهش قیمت بوده است.

با این وجود هنوز که هنوز است بیم آن می رود به دلیل مشکلاتی که در عرضه وجود دارد در روزهای آینده باز هم قیمت خودرو با افزایش همراه شود. عرضه اندک خودرو همچنان ادامه دارد و طبیعی است تا وقتی که عطش بازار ادامه داشته باشد و با عرضه کم شاهد بالا رفتن تقاضا باشیم بازار خودرو به ثبات نمی رسد و مشتریان با بازار آشتی نمی کنند.

به گفته سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با عملیاتی شدن وعده‌های وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در کنار راهکارهایی که کفه عرضه را در بازار سنگین‌تر کند می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها بیش از پیش به سمت کاهشی شدن سوق پیدا کند.

پایان ممنوعیت درج قیمت در آگهی خودرو؟

فاصله قیمتی نسبتا قابل توجه میان قیمت خودرو در کارخانه با بازار باعث شده تا بازار خرید و فروش خودرو برای دلالان و واسطه‌گران همچنان داغ باشد. شاید به همین دلیل است که با وجود فروکش کردن التهابات و هیجانات بازار هنوز تقاضا وجود دارد.

اخیرا به دلیل جلوگیری از رونق کار دلالان و واسطه گران ممنوعیت درج قیمت در آگهی خودرو اجرایی شد. اقدامی که بسیاری آن را در ثبات نسبی بازار موثر می دانند. هرچند این امر باعث شد تا بخشی از فرایند خرید و فروش خودرو در فضای تلگرام و اینستاگرام شکل بگیرد. طبیعی است که کنترل فضای مجازی به دلیل نبودن امکان نظارت بسیار سخت تر است.

پس از این اقدام بسیاری از سایت های اینترنتی به فضای مجازی کوچ کردند. سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی در این راستا گفته است:  اکنون دلال‌ها در بیش از ۲۰ کانال تلگرامی وصفحه اینستاگرامی به قیمت‌سازی برای انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی ادامه می دهند.

بنا بر آماری که ارائه شده است به طور میانگین میزان افزایش روزانه فالوئرهای ۱۰ صفحه پرمخاطب اینستاگرام در این حوزه پس از ۱۲ اردیبهشت ماه، بین ۲ تا ۱۰ برابر رشد داشته است. به همین دلیل الفت نسب از برگزاری جلساتی برای گفت و گو پیرامون بازگشت مجدد قیمت به سایت های منتشرکننده آگهی خبر داده است.

به گفته رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی در همین مدت اخیر که کمتر از دو ماه است برخی افراد در فضای مجازی اقدام به قیمت‌گذاری خودرو تا بیش از ۳۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی کرده اند که ادامه این روند می تواند تبعات زیادی از جمله عادت کردن خریداران وفروشندگان به این فضا داشته باشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید