۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 1823135

برای این که در هرسال همه گونه سبزی جات در اختیار داشته باشیم از روش سیستم توام استفاده می نمایند.بدیهی است این در صورتی است که فضای کافی برای کاشت همه گونه سبزی جات داشته باشیم.

کشاورزی در خانه

منطقه ای که برای کاشت بذر در نظر می گیرید باید در روز حداقل ۶ساعت آفتاب مستقیم دریافت کند.اگرچه برخی از انواع سبزیجات به زمان طولانی تری نیاز دارند.

بذر سبزیجات بسته به بزرگی و کوچکی در عمق ۰/۵سانتی متری تا عمق ۲/۵سانتی متری خاک کاشته می شوند.تا زمانی که دانه سبز نشده است،خاک باید مرطوب نگه داشته شود.معمولا عمق کاشت ۴تا ۵برابر طول بذر است.

تخم های ریز مانند جعفری،کاهو و هویج را کمتر زیر خاک می کارند.این بذرها به ۲تا ۳میلی متر خاک نیاز دارند.این در حالی است که تخم سبزی جاتی مانند اسفناج،تربچه و چغندر به تقریبا ۱/۵سانتی متر خاک نیاز دارند و تخم های درشت تر مانند باقلا و لوبیا به ۳سانتی متر خاک.

تخم برخی سبزی جات مانند اسفناج،شلغم،لوبیا،هویج و نخود از وهله اول در محل اصلی کاشته می شوند.البته بعضی دیگر مانند تره فرنگی،کلم و گوجه فرنگی به نشاء نیاز دارند.بنابراین ابتدا در خزانه کاشته شده،سپس در محل زراعت نشاء می شوند.

تقریبا امکان پرورش بذر بیشتر سبزیجات در شرایط مختلف وجود دارد حتی داخل جعبه های چوبی.هرچند عمق گلدان و دفعات آبیاری به موقع و تنظیم برنامه کوددهی آن ها نیز بسیار حائزاهمیت است.

بیشتر بذر سبزی جات در هر شرایطی قابل رشدند.جعبه های چوبی،گلدان های کوچک و بزرگ و سطل های پلاستیکی برای این منظور مناسب هستند.

عمق گلدانی مناسب برای پرورش کاهو،تربچه و اکثر سبزی جات ریشه کوتاه باید ۱۰سانتی متر باشد.همچنین جعبه های با عمق ۱۵سانتی متر برای کشت هویج و کلم و جعبه های دارای عمق ۲۰سانتی متر برای کاشت گیاهان ریشه دار و بوته ای مانند لوبیا،بادمجان،خیار و فلفل و جعبه هایی به عمق ۲۵سانتی متر برای پرورش کلم بروکلی مناسب است.

لازم است بذر سبزی جات را داخل جعبه قدری تنگ تر از معمول کاشت.

به منظور استفاده از یک نوع سبزی در تمام فصل باید بذر هر سبزی به فاصله دو هفته در هر جعبه کاشته شود.

می توان جعبه ها را با فاصله ۲۰سانتی متر بر روی هم قرار داد.در این خصوص بهتر است از داربست های فلزی یا چوبی استفاده شود.

برای جلوگیری از سنگینی منطقه کاشت،بهتر است از انواع خاک های سبک و خاک برگ برای داخل گلدان ها استفاده کرد به طوری که از یک قسمت ماسه و از طرف دیگر خاک برگ استفاده شود.

در مورد بوته های گل کلم،بادمجان،خیار و کدو باید با استفاده از برس نرم پشم گل ها را تلقیح کرد.

خاک گلدان به طور مرتب به تقویت شدن نیاز دارد بنابراین هر هفته با استفاده از کود مناسب آن را تقویت کنید.

سطح گلدان باید همیشه رطوبت مناسبی داشته باشد.

بوته هایی مانند فلفل،بادمجان و گوجه فرنگی به رسیدگی بیشتر روزانه نیاز دارند.

کاهو و تربچه رشد سریع تری دارند.پس از رسیدن آن را از ریشه خارج کرده،در محل مناسبی قرار می دهند.

انواع جوانه سبزی جات مورد مصرف

یک نوع شامل برگ های لطیف که جوانه تازه آن سرشار از ویتامین های مختلف است و به طور روزانه مورداستفاده قرار می گیرد مانند جوانه گیاهان تربچه،خردل شاهی،یونجه.

دسته دوم گیاهانی هستند که قبل از آن که برگ شده و سبز شوند،آن را چیده و به مصرف می رسانند مانند لوبیا،گندم،عدس.

پرورش جوانه سبزی جات

برای پرورش دو دسته جوانه فوق گیاهان بذرهای ریز را به مدت چند ساعت و بذرهای درشت را ۲۴ساعت در آب خیس می کنند.

سپس دانه های درشت را روی سطح یک غربال غیر فلزی پهن نموده و با استفاده از آب پاش روی سطح آن را مرطوب نگه می دارند.دانه های ریز را روی سطح یک پارچه پهن کرده و آن ها را در یک درجه حرارت ملایم حدود ۲۰درجه سانتی گراد نگهداری می کنند البته آن ها را باید در محلی نزدیک پنجره که در طول روز چند ساعت آفتاب گیری دارد،قرار داد.همچنین دانه ها باید دارای رطوبت کافی باشند بنابراین لازم است در طول روز چندبار با اسپری آب پاشی شوند.

سیستم توام

برای این که در هرسال همه گونه سبزی جات در اختیار داشته باشیم از روش سیستم توام استفاده می نمایند.بدیهی است این در صورتی است که فضای کافی برای کاشت همه گونه سبزی جات داشته باشیم.

در این سیستم زمین باغچه را به سه قسمت تقسیم نموده و در قسمت اول طبق دستور فوق برای سال اول سبزی جات ریشه کوتاه کاشته می شود و در قسمت دوم سبزی جات خانواده کلم و در قسمت سوم گیاهان ریشه دار این تناوب در سال های بعد ادامه پیدا می کند.

در بعضی از مناطق که سیب زمینی به خوبی به عمل می آید در سال چهارم می توان تمام زمین را زیر کشت سیب زمینی برد.به این ترتیب در سال بعد زمین کاملا پوک و پر قوت و خالی از علف های هرز شده و برای شروع سیکل جدید آماده می گردد.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید