یک کارشناس خاورمیانه گفت: ایران قطعا شروط عربستان و امارات را نمی‌پردازد چون بسیار شبیه شروط آمریکا است و اگر قرار به پذیرش چنین شروطی باشد ما با آمریکا که ارباب این‌ها است مذاکره می‌کنیم.

سلام نو – سرویس بین الملل:  عربستان سعودی آخر هفته گذشته سه نشست سران در مکه برگزار کرد که هدف اصلی آن اجماع سازی علیه ایران با تکیه بر تنش‌های اخیر در منطقه بود، تنش‌های که عربستان و امارات مایل هستند هرچه زودتر به جنگ تبدیل شود.

این سه کنفرانس آن‌چنان فشرده بود که باعث تمسخر تصمیم‌گیران عربستان در فضای مجازی شد و بسیار به شوخی می‌گفتند که در عربستان با بلیت یک کنفرانس می‌شود سه کفنراس رفت.

سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با سلام نو، با بیان این که باید ببینیم علت کنفرانس‌های اخیر سران در سطح سران کشورهای اسلامی، عربی و شورای همکاری خلیج فارس چه بوده است گفت: این دعوت ملک سلمان پس از دو حادثه مهم بندر الفجیره و انفجار نفتکش‌ها و حمله پهبادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان صورت می‌گیرد.

وی گفت: عربستان و دیگر متحدانش منتظر بودند آمریکا بلافاصله عکس‌العمل تندی نشان دهد ولی آمریکا هیچ موضعی که مطلوب ملک سلمان باشد نگرفت لذا پادشاه عربستان تصمیم گرفت دست به دامان سازمان همکاری‌های اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب شود.

عربستان در مکه شکست خورد

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: آن چه که در مکه اتفاق افتاد به دلایل مختلف یک شکست بود. ملک سلمان در حالی در این نشست حاضر شد که هیچ اسمی از ایران نبرد و صرفا عملیاتی تروریستی را مورد اشاره قرار داد، در حالی که در دو کنفراس قبلی صراحتا ایران را مورد اشاره قرار می‌داد و حرکات آن را برای امنیت منطقه خطرناک می‌‎دانست و با وجود هزینه‌های سنگینی که عربستان برای این سه کنفرانس متقبل شد آن هدفی که مدنظرش بود محقق نشد.

وی افزود: در اجلاس اتحادیه عرب نیز رییس جمهور عراق با مواضعی که گرفت جو موجود را شکست و تاکید کرد که با ایران و عراق روابط خوبی دارند و عراق می‌خواهد روابطش با ایران و تمام کشورهای هم‌جوار را افزایش دهد، در حالی که ملک سلمان و برخی دیگر از سران قصد حمله به ایران را داشتند.

کشورهای عربی با عربستان اختلاف دارند

سید افقهی با اشاره تفاوت نشست کشورهای اسلامی با دو نشست قبلی گفت: در کنفرانس اسلامی فضا تغییر کرد چون سران کشورهایی مثل ایران و ترکیه در نشست حاضر نبودند و کشورهایی مثل الجزایر و لیبی هم رییس جمهور نداشتند و بقیه هم در سطح وزیر خارجه شرکت کردند و در قطع نامه هم خیلی به ایران اشاره نشد و بسیاری از مقامات ارشد حاضر در کنفرانس هم دعوت به عقلانیت و گفت‌وگو کردند و آن دعوت به جنگی که مدنظر عربستان بود محقق نشد.

وی با اشاره به کنفرانس دیگری که کمتر مورد توجه قرار گفت: در کنار این‌ها هم کنفرانسی به عنوان علمای جهان اسلام تشکیل شد که آن جام هم یکی از رهبران علمای اهل سنت عراق نسبت به بیانیه پایانی کنفرانس معترض بود و معتقد بود بیانیه بوی تفرقه مذهبی می‌دهد و نشست پایانی را ترک کرد.

این کارشناس مسائل خارومیانه گفت: از جلسات محرمانه داخلی شورای همکاری خلیج فارس هم اطلاعاتی به بیرون درز کرده که کشورهایی مثل قطر و عمان به شکل جدی با عربستان درگیر شده‌اند که این کشور با ایران درگیر می‌شود و هر وقت آمریکا پشتش را خالی می‌کند یادش می‌افتد که سراغ کشورهای عربی بیاید. این کشورها معتقدند که باید با ایران عقلانی‌تر و منطقی‌تر برخورد شود.

شرایط آمریکا را نپذیرفتیم؛ شرایط امارات و عربستان که جای خود دارد

سید افقهی درباره شروط عربستان و امارات برای مذاکره با ایران گفت: من این شروط را در فضای مجازی خواندم ولی برایم مسجل نشده که این شروط از سوی امارات اعلام شده یا خیر، ولی اگر چنین باشد ایران قطعا آن را نمی‌پردازد چون بسیار شبیه شروط آمریکا است و اگر قرار به پذیرش چنین شروطی باشد ما با آمریکا که ارباب این‌ها است مذاکره می‌کنیم.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه این است که امارات که در الفجیره آسیب دیده هیچ حمله‌ای علیه ایران نکرد و عربستان را جلو انداخت و خودش از معرکه گریخت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نکته دیگر این است که عربستان هم دیگر خواهان جنگ مانند دو سال پیش نیست و ظاهرا آن حسابی که برای جنگ روی آمریکا باز کرده بودند محقق نمی‌شود چون آمریکا برای مذاکره با ایران حاضر است دست به هر کاری بزند و حتی لحن جان بولتن هم دیگر مثل سال پیش نیست که همین می‌تواند باعث کوتاه آمدن این کشورها شود.

سید افقهی با تاکید بر ضرورت تصمیم‌گیری مستقل کشورهای عربی گفت: این کشورها باید این درس را بیاموزند که این قدر به آمریکا متکی نباشند چون آمریکا اگر تصمیم به حمله هم داشته باشد خودش حمله می‌کند و منتظر این کشورها نمی‌ماند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید