رسول منتجب‌نیا با اشاره به ضرورت تفکیک قائل شدن بین اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی می‌گوید: ما باید جریان فکری اصلاحات که ریشه در آرمان‌های امام و انقلاب دارد را از افراد اصلاح‌طلب و عملکرد اصلاح‌طلبان جدا کنیم.

سلام نو – سرویس سیاسی: پیروزی محمد خاتمی در خرداد 76 سپهر سیاسی ایران را دست‌خوش تغییراتی اساسی کرد، تغییراتی که از نام گروه‌های سیاسی شروع شد و به تغییر در مرزبندی‌های سیاسی ختم شد. از پس انتخاب خاتمی اصلاح‌طلبان ظهور کردند و پس از یک دوره فطرت در سیاست ایران با روحانی به عرصه کنش سیاسی بازگشتند.

به گزارش سلام نو، حال 6 سال پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 و بازگشت آنان به سیاست آن‌ها دوباره در مرکز انتقادات قرار گرفته‌‌اند. از دولت تا مجلس عملکرد وابستگان این جریان مورد رضایت مردم و حتی خود اصلاح‌طلبان نیست و بیم فطرت دوباره آنان از سیاست می‌رود.

دولت به عرصه ناکامی روحانی و شکست برجام بدل شد و مجلس عرصه باخت‌های مکرر محمدرضا عارف در رقابت با علی لاریجانی شد و به واسطه مواردی از این دست حالا حتی خود اصلاح‌طلبان لب به انتقاد از خویش گشوده‌‌اند.

رسول منتجب‌نیا، از چهره‌های کهنه‌کار اصلاح‌طلب و قائم مقام سابق کروبی در حزب اعتماد ملی که این روزها در حال تاسیس حزب متبوع خود است از جمله کسانی است که انتقاد به اصلاح‌طلبان را به سرعت کلید زد و امروز نیز معتقد است نقد به اصلاح‌طلبان وارد است.

باید اندیشه اصلاح‌طلبی را از اصلاح‌طلبان جدا کرد

منتجب‌نیا در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به ریشه‌های جریان اصلاح‌طلب می‌گوید: در دوم خرداد سال 76 مردم به صورت اعجاب انگیزی پای صندوق آمدند و در میان کاندیداهایی که بعضا در مدیریت کشور هم پر سابقه بودند، کاندیدای مورد حمایت گروه‌های خط امامی آن روز را که امروز به نام اصلاح طلب شناخته می‌شوند را مورد استقبال قرار دادند و با حمایت خود او را با فاصله رای زیاد به کرسی ریاست جمهوری نشاندند.

او در ادامه می‌گوید: این مسئله یک دوره دیگر هم تکرار شد و باعث شد تا سکان قوه مجریه به مدت هشت سال و مجلس برای یک دوره در اختیار اصلاح طلبان باشد تا در نهایت حوادثی رخ داد که بعد از دوران آقای خاتمی دولت به جریان مقابل سپرده شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر جدا کردن جریان فکری اصلاح‌طلب از عملکرد اصلاح‌طلبان تاکید می‌کند: با این مقدمه می‌خواهم بگویم ما باید جریان فکری اصلاحات که ریشه در آرمان‌های امام و انقلاب دارد را از افراد اصلاح‌طلب و عملکرد اصلاح‌طلبان جدا کنیم. من معتقدم جریان اصلاحات یک جریان فکری پاک و مردمی است که با عقل و شرع نسبت معقولی دارد که قبلا به نام خط امام شناخته می‌شد و امروز اصلاح‌طلب خطاب می‌شد.

اصلاح‌طلبان باید عملکرد خود را آسیب شناسی کنند

منتجب‌نیا در ادامه با اشاره به ضرورت نقد عملکرد اصلاح‌طلبان می‌گوید: عملکرد اصلاح‌طلبان هم در هشت سال دولت خاتمی و هم در شش سال اخیر مورد نقدهای فراوان است که من خود نیز انتقادهای جدی به آن دارم و اخیرا هم گفتم که اصلاح‌طلبان باید عمل‌کرد خود را آسیب شناسی کنند و ببینند تا امروز چه کرده‌اند. باید پذیرفت که جریان فکری اصلاح‌طلب در طول این سال‌ها طرفدارانی و مدعیانی داشته و دارد که به نام اصلاحات از خود عملکردی به جا می‌گذارند که ما باید تلاش کنیم این عملکرد را از جریان فکری اصلاحات جدا کنیم.

او با اشاره به جریان اصولگرایی می‌افزاید: عملکرد اصولگرایان هم مورد انتقاد است ولی مسئله این جا است که آنان مدعی اصلاح جامعه نیستند و مدعی تحول‌خواهی و توسعه نیستند و مدافع وضع موجود هستند ولی ما که مدعی اصلاح هستیم اگر نتوانیم پاسخ‌گو باشیم باید مورد نقد جدی قرار بگیریم.

وی با اشاره به انتقادات مردم از جریان اصلاحات در این روزها می‌گوید: مردم به درستی نسبت به حمایت اصلاح طلبان از دولت نقد دارند و اصلاح‌طلبان باید خود را نسبت به مردم مسئول بدانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر ضروت پیگیری اصلاحات و اصلاحات تاکید می‌کند: من مدعی هستم که برای توسعه و پیشرفت جامعه راهی جز اصلاح وجود ندارد و ما یا باید در وضع موجود در جا بزنیم یا هر چه ساختیم را ویران کنیم و از نو بسازیم یا به اصلاح و اصلاحات تن بدهیم. در این وضعیت شاید جریان اصلاحات نیاز به رشد و توسعه داشته باشد و اصل اندیشه اصلاح‌طلبی انتخاب درستی است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید