۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 16178183

دلایل افزایش قیمت دلار و دیگر ارزها که گاهی به سرعت بالا می رود و گاه فواره بار پایین می رود، عوامل غیراقتصادی است. عواملی که به شدت بازار و فرا تر از آن مردم عادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

سلام نو – سرویس اقتصادی: در حالی که اسفند سال 97 دلار با قیمت 13000 تومان معامله می شد در حال حاضر که تنها دو ماه از آن روز می گذرد دلار به نزدیکی 15000 تومان رسیده و کارشناسان تحلیل های گوناگونی نسبت به آینده قیمت دلار در سال جاری دارند.

به گزارش سلام نو، امروز پرسش بسیاری این است که بالاخره چه زمانی بازار ارز در ساحل امن پهلو می گیرد؟ خیلی از کارشناسان انتظار داشتند در سال جاری قیمت دلار بین 12000 تومان تا 13000 نوسان داشته باشد. با این حال شوک های سیاسی نظیر اتفاقات اخیر در عرصه بین الملل از جمله تحریم باعث شد این پیش بینی ها نه تنها محقق نشود بلکه این نگرانی که قیمت دلار بیش از مقدار فعلی هم افزایش داشته باشد، نیز وجود دارد.

بازار طلا هم تعریفی ندارد و اوضاع مشابهی با بازار ارز دارد. محمد کشتی آرای، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه در ماه رمضان روند با ثباتی خواهد داشت، اظهار کرده بود: در شرایط فعلی هر قطعه سکه تمام بهار آزادی حدود ۵۳۰ هزار تومان حباب دارد. متاسفانه شرایط و دگرگونی لحظه‌ای در حوزه سیاست باعث کاهش پیش‌بینی‌ها در حوزه بازار طلا و ارز شده است و از این رو نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت قیمت طلا داشت.

یحیی آل اسحاق هم در ابتدای سال جاری اظهار کرده بود: بانک مرکزی قصد ثبات و ریزش نرخ دلار را برای سال ۹۸ قطعی کرده و قرار است تا با تشکیل بازار متشکل ارزی دست بسیاری از سودجویان را از بازار آزاد قطع کند..

اگرچه همان طور که گفته شد به دلیل اتفاقات اخیر عرصه بین الملل و سیاست خارجی به ویژه مناقشه ایران و آمریکا پیش بینی ثبات بازار در ماه رمضان در دو هفته اخیر آنچنان که باید و شاید دقیق در نیامد. بسیاری معتقدند بازار ارز بسیار متاثر از مناسبات میان ایران و آمریکا است. محمود باغجری، استاد دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: با توجه به اقدامات بانک مرکزی در ایجاد بازار متشکل ارزی، اگر شرایط سیاسی فعلی در مناسبات بین ایران و آمریکا به وجود نمی‌آمد قیمت دلار قطعاً کاهشی می‌شد و نرخی بسیار کمتر از نرخ فعلی داشت. با این حال و حتی با به وجود آمدن مسائل سیاسی اخیر بعید است قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه کند.

اگرچه بسیاری از مقامات مسئول بارها و بارها از لفظ حباب برای توصیف چرایی افزایش قیمت ارز استفاده کرده اند و قیمت واقعی دلار را رقمی بین 8 الی 9 هزار تومان دانسته اند، با این حال به نظر می رسد پس از گذشت یک سال از التهابات بازار ارز دیگر این گفته مسئولان بین مردم خریدار نداشته باشد و کسی این حرف ها را باور نکند.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی معتقد است افزایش 2000 تومانی که در هفته های اخیر در دلار به وجود آمد با هیچ منطق اقتصادی سنخیت ندارد و به جای اینکه ریشه این اتفاقات را در بازار ارز جستجو کنیم باید به جو روانی ناشی از التهابات سیاسی توجه کرد.

دلایل افزایش قیمت دلار و دیگر ارزها که گاهی به سرعت بالا می رود و گاه فواره بار پایین می رود، عوامل غیراقتصادی است. عواملی که به شدت بازار و فرا تر از آن مردم عادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

در روزهایی که خبر تحریم فلزات، توییت عجیب دونالد ترامپ مبنی بر انتظار برقراری تماس تلفنی از سمت ایران و بلوف های دیگر ترامپ که همگی در راستای عملیات روانی است ارتباط مستقیمی با بازار ارز برقرار کرده بعید به نظر می رسد دلار هشت هزار تومانی که از زبان برخی مسئولان شنیده می شود، هیچ گاه رنگ واقعیت به خود بگیرد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید