قند و شکر در ایران عمدتا از چغندر قند و نیشکر به دست می آید و به واسطه اینکه این کالا از جمله کالاهای استراتژیک در کشور به شمار می رود کمبود آن در کنار گرانی آن در بازار حواشی زیادی در هفته های اخیر به وجود آورده است.

سلام نو  - سرویس اقتصادی: بازار شکر این روزها با معضل جدی مواجه شده و حالا در آستانه ماه رمضان دبیر انجمن صنفی قند و شکر ایران خبر داده با وارداتی که در راه است مشکلی برای تامین شکر در این ایام وجود نخواهد داشت.

به گزارش سلام نو، کشتی‌های حامل 800 هزار تن شکر وارداتی قرار است به زودی وارد کشور بشود و در مجموع با شکر تولید داخل در مجموع یک میلیون و 120 هزار تن شکر وارد بازار شود تا با پایان اردیبهشت جاری قیمت شکر به تعادل برسد.

از اوایل اسفند 97 تاکنون رقمی معادل 200 میلیارد تومان سود غیرقانونی به دلالان بازار شکر رسیده است. در واقع این رقم ماب‌التفاوت قیمت این کالا در بازار مصرف با نرخی است که ستاد تنظیم بازار آن را برای شکر مصوب کرده است.

از همان روزهای ابتدایی اسفند قیمت شکر روند صعودی گرفت.  مابه التفاوت نرخ مصوب شکر یعنی 4000 تومان با قیمت شکر فروخته شده در بازار نشان از آن دارد که در همین دو ماه و چند روز نزدیک به دو هزار میلیارد سود غیرقانونی در جیب دلالان جا خوش کرده است. میزان مصرف ماهانه شکر در کشور معادل 180 هزار تن است. دلالان با این سودهای نجومی میزان مصرف شکر ماهانه 200 هزار نفر از ایرانیان را برای خود کرده اند.

براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار مورخ سوم روز شهریور ماه سال گذشته قیمت فروش هر یک کیلوگرم شکر سفید در کارخانه برای مصرف‌کننده 3000 تومان، شکر فله برای مصرف‌کننده 3400 تومان، شکر بسته‌بندی 900 گرمی 4000 تومان و شکر بسته‌بندی یک کیلوگرمی4400   تومان تعیین شده است. این در حالی است که اسفند 97 بسته های 900 گرمی به 6500 تومان رسید و همین مقدار شکر در حال حاضر 9000 تومان است. متوسط قیمت شکر از سال 96 تا سال 97 با افزایش 22 درصدی همراه بوده است.

میانگین قیمت شکر در سال 96 معادل سه هزار و 280 تومان بود که در سال گذشته این عدد با افزایش 21.5 درصدی به حدود سه هزار و 988 تومان رسید. در رابطه با میانگین قیمت قند هم با افزایش حدود 22.5 درصدی در قیاس بین سال 96 و 97 رو به رو بوده ایم.

در سال جاری به خاطر بلایای طبیعی همچون سیل نزدیک به 400 هزار تن شکر کمتر در قیاس با سال گذشته تولید می شود. بهمن دانایی در رابطه با کمبود این کالا و همچنین گرانی کم سابقه شکر اظهار کرده است: در ماه‌های ابتدای سال گذشته به دلیل خشکسالی حقابه بخشی از مزارع نیشکر قطع شد به همین دلیل شاهد خشک شدن حداقل 30 درصد از مزارع این محصول بودیم، ضمن اینکه به دلیل بارندگی در ماه‌های پایانی سال برداشت نیشکر به تاخیر افتاد، علاوه بر این موارد سیل‌های اخیر بخشی از مزارع نیشکر را زیر آب برده است.

در حال حاضر موجودی شکر در بخش دولتی کشور 400 هزارتن و در بخش خصوصی به میزان 170 هزار تن است. معاون وزیر جهاد کشاورزی هم از نبود هیچ گونه مشکلی در تامین شکر برای ماه مبارک رمضان خبر داده و اظهار کرده است: تا پایان اردیبهشت ماه جاری 500 هزار تن شکر توسط بخش دولتی و خصوصی وارد کشور می شود.

قند و شکر در ایران عمدتا از چغندر قند و نیشکر به دست می آید و به واسطه اینکه این کالا از جمله کالاهای استراتژیک در کشور به شمار می رود کمبود آن در کنار گرانی آن در بازار حواشی زیادی در هفته های اخیر به وجود آورده است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید