بنزین 100 تومانی سال 86 قرار است به 2500 تومان برسد و طرح سهمیه بندی پس از 5 سال توقف قرار است باز هم با تغییراتی اجرایی شود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بنزین 100 تومانی سال 86 قرار است به 2500 تومان برسد. شب پنجمین روز تیر سال ۱۳۸۶ وقتی رسانه ها اعلام کردند قانون سهمیه بندی بنزین از نیمه شب به اجرا در می آید صاحبان خودروها برای تهیه و ذخیره سازی سوخت به پمپ بنزین ها هجوم بردند. خبرها حاکی از این است که سهمیه بندی سوخت قرار است از فردا شب باز هم از سر گرفته شود.

به گزارش سلام نو، روزهای ابتدایی قانون سهمیه بندی برای هر اتومبیل سواری شخصی در ماه یکصد لیتر بنزین 100 تومانی درنظر گرفته شد. سال 94 قانون سهمیه بندی در شرایطی برداشته شد که مقرر شد قیمت هر لیتر بنزین به 1000 تومان برسد. حالا قرار است سهمیه هر خودروی سواری به 60 لیتر در ماه برسد و قیمت آزاد بنزین با افزایش 25 برابری نسبت به گذشته به 2500 تومان برسد. قیمت بنزین سوپر آزاد به ازای هر لیتر هم 3000 تومان اعلام شده است.

این در شرایطی است که مجلس مخالفت جدی خود را با سهمیه بندی بنزین اعلام کرده است. هرچند از همان ابتدا و پس از موضع گیری های وزیر نفت و تلاش برای بازیابی کارت های سوخت مشخص بود که باید خودمان را برای بنزین دونرخی و افزایش قیمت آماده کنیم. زنگنه گفته بود چاره ای جز افزایش قیمت و یا سهمیه بندی بنزین نداریم.

تفاوتی که سهمیه بندی این دوره با دوره قبل دارد این است که ساز‌و‌کاری طراحی شده که بتوان از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کرد. هرچند هنوز هم کارت سوخت های قدیمی قابل استفاده است. دولت قرار است برای تاکسی‌های اینترنتی با هماهنگی مجموعه وزارت کشور سهمیه‌ای مجزا در نظر بگیرد.

مجلس به صورت جدی مخالفت خود را با طرح سهمیه بندی مجدد سوخت اعلام کرده و دولت هم در ماه های اخیر بارها تاکید کرده که قصدی برای سهمیه بندی ندارد. با این حال شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بازگشت سهمیه بندی را مصوب کرده و هیأت دولت قصد دارد احتمالاً از روز پنج‌شنبه آن را اجرایی کند.

طبق اخبار منتشره و بر اساس تصمیم جدید دولت در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین، مقرر شده اگر مردم سهمیه اختصاص‌یافته به خود را ذخیره کنند، دولت آن میزان بنزین را از مردم خریداری کند. قرار است از تیر ماه یعنی دومین ماه اجرای سهمیه‌بندی سازوکاری تشویقی برای صرفه‌جویی سوخت با خرید سهمیه مصرف‌نشده بنزین مردم در نظر گرفته شود.

پیش از این مرکز پژوهش های مجلس طرحی ارائه داده بود که بر مبنای آن قرار بود به ازای هر فرد روزانه یک لیتر بنزین فارغ از اینکه خودروی شخصی دارد یا خیر اختصاص دهد. با این وجود مجلس به تصویب این طرح رضایت نداد. طبق آخرین اعلام رسمی دولت، مصرف بنزین در ایران ۹۱ میلیون لیتر در روز است. همچنین طبق آخرین اعلام رسمی جمعیت کشور، ایران در حال حاضر حدود ۸۱ میلیون نفر جمعیت دارد.

قاچاق بنزین در کشور در سال گذشته و پس از التهابات ارزی و نوسانی که ایجاد شد به طرز وحشتناکی فزونی یافته است. دولت در تلاش است با اعمال سهمیه بندی جلوی این اتفاق را تا حد امکان بگیرد. با این وجود بیم آنکه باز هم مثل اوایل سهمیه بندی در دولت احمدی نژاد فضا برای رانت ایجاد شود، وجود دارد و دولت باید برای مقابله با این خطر احتمالی برنامه ویژه ای داشته باشد.

/ تکمیلی

در حالی که برخی منابع خبری از آغاز سهمیه بندی بنزین از روز آینده خبر می‌دهند سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تکذیب این موضوع به ایسنا اعلام کرد مردم به شایعات و فضاسازی‌ها مخصوصاً در فضای مجازی توجه نکنند.به گفته زیبا اسماعیلی اخبار منتشر شده درباره نرخ بنزین و جزئیات سهمیه‌بندی صحت ندارد و صرفاً گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها است.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم برای اولین بار این خبر را منتشر کرده است. برخی حدس می زنند انتشار این نوع اخبار و سپس تکذیب آن صرفا زمینه سازی برای سهمیه بندی قریب الوقوع و افزایش قیمت بنزین است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید