رئیس جمهور افغانستان افزود: می‌خواهم صلح به قدری مستحکم باشد که دنیا به آن باور کند و سبب سرمایه‌گذاری بیشتر برای رفع فقر در افغانستان شود.

به گزارش سلام نو ، در این آیین که روز دوشنبه در کابل پایتخت افغانستان جریان داشت، غنی در کنایه به رقبای سیاسی خود تاکید کرد، بار جنگ را مردم افغانستان به دوش می کشند نه نخبگان سیاسی و من اینجا به کمپین انتخاباتی نیامده ام که اگر این را می خواستم نام نشست را لویه جرگه نمی گذاشتم .

وی گفت : من طالبان را به اسلامیت و افغان بودنش ارجاع می دهم که اگر حرف بیگانه در بین نیست از مذاکره با ملت و دولت افغانستان باک نداشته باشد .

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد آن که طالبان را به عنوان ابزار راهبردی خود در قبضه گرفته است کیست؟ ما حاضریم کمک شان کنیم تا از این اسارت آزاد شوند .

غنی افزود: کوچک‌ترین دستاورد لویه جرگه این خواهد بود که سه هزار افغان از چهار گوشه مملکت با هم آشنا می‌شوند و این برای تحکیم پایه‌های دولت و ملت بسیار مهم است.

رئیس جمهوری افغانستان افزود که ما به دنبال توافق ضعیف با طالبان نیستیم. می‌خواهم صلح به قدری مستحکم باشد که دنیا به آن باور کند و سبب سرمایه‌گذاری بیشتر برای رفع فقر در افغانستان شود.

اشرف غنی تأکید کرد از گذشته خود درس می‌گیریم، از تجربیات بین‌المللی درس می‌گیریم. دنبال توافقات زودگذر نیستیم.

او گفت که به دوستی اعتقاد داریم اما اگر کسی از راه دشمنی پیش رفت، دشمنی می‌کنیم بدانند که زخم خواهیم خورد اما نمی میریم و باید از گذشته درس گرفت و دانست که عقاب زخمی رام نمی‌شود بلکه جسورتر می‌شود.

وی ادامه داد که لویه کلمه پشتوست و جرگه کلمه فارسی دری و این ترکیب تصادف نیست ، این همان پیوند عمیق و خدا داده برای پیوند و وحدت برای سرزمین ماست.

غنی گفت که اینجا پیوند مردم ها به اندازه همین اصطلاح با هم گره خورده است و بافت باغ گونه‌ای در افغانستان بوجود آورده است و برماست که بالای مشترکات خود سرمایه گذاری کنیم و از نفاق دوری کنیم.

او با اشاره به لویه جرگه ادامه داد اینجا ما اتفاق و برادری و همدلی خویش را به نمایش گذاشته ایم و رسم پسندیده ای اسلامی را حرمت گذاشته ایم که نه تنها مشورت را گرامی و مقدس می داند بلکه اتحاد و همدلی را بخش اساسی دین خوانده است.

او گفت که امروز ما با راه اندازی لویه جرگه به افغانستان ناشنیده گوش می دهیم و چهار روز جرگه ثابت خواهد کرد که شما نمایندگان منتخب ملت، نمایه اقتدار و وحدت ملی، صاحبان نیت و اراده، فهم تجربه و دیدگاه و آرزومند صلح و رفاه هستید.

در این آیین رئیس جمهوری افغانستان ، « عبدالرب رسول سیاف » را به عنوان رئیس لویه جرگه مشورتی معرفی کرد.

امروز حدود سه هزار و 200 تن از نمایندگان سراسر افغانستان در کابل گردهم آمدند تا زیر سقف مجلس مشورتی بزرگان که لویه جرگه خوانده می شود ، چارچوب مذاکرات دولت با طالبان را تدوین کنند.

برخی از گروه ها و احزاب و شخصیت های سیاسی به همراه شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آتی افغانستان این نشست را تحریم کرده اند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید