در شرایطی که احیای نسبی هامون آغاز شده شاهد بارندگی های خوبی در این منطقه هستیم که این امر در کنار وعده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برای آبیاری نوین در راستای تداوم فعالیت های کشاورزی می تواند نویدبخش روزهای خوبی برای مردم این منطقه باشد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: بعد از قریب به بیست سال از خشکسالی در سیستان و بلوچستان آب در هامون به جریان افتاده است. خبری که شادی بسیاری از مردم این خطه و همچنین فعالان محیط زیست را به همراه داشته است.

به گزارش سلام نو، با ریزش‌های جوی خوبی که از ابتدای سال جاری در سیستان و بلوچستان داشته ایم رود هیرمند و تالاب بین المللی هامون و رودخانه‌های شمال و جنوب  سیستان و بلوچستان جانی ‌دوباره گرفته اند و همین موضوع باعث شده تا کشاورزان با خیال آسوده دست به کشت محصول بزنند.

بحران آب به عنوان یکی از ابرچالش های موجود در کشور چند سالی است بیش از پیش تبعات خود را آشکار کرده است. خشکسالی در منطقه سیستان در شرق کشور علاوه بر مهاجرت کردن تعداد زیادی از ساکنان روستاهای مرزی باعث شده بود تا شرایطی ایجاد شود تا به واسطه آن بادهای صد و بیست روزه سیستان، خاک را از بستر خشک دریاچه هامون به هوای شهرها و روستاها ببرند. آلودگی این ریزگردها در سال های اخیر باعث شده بود سیستانی ها که متاسفانه از استان های نسبتا محروم کشور به شمار می روند، وضعیت دشواری را تحمل کنند.

سه سال از ثبت تالاب بین المللی هامون به عنوان دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران می گذرد. سال 95 وقتی خبر خشکی کامل هامون رسانه ای شد با وجود اینکه این فاجعه زیست محیطی بسیار ناراحت کننده بود اما به لحاظ تبلیغاتی آن طور که باید و شاید مورد توجه و واکاوی قرار نگرفت. این در حالی است که به خاطر خشکسالی هامون بسیاری از آبزیان و ماهی‌ها تلف شده اند و شاهد از بین رفتن نزدیک به دومیلیون ماهی و بچه ماهی بوده ایم. هجوم انواع آفات و ملخ‌ها و آتش سوزی‌های پی در پی نیز از جمله دیگر تبعات این خشکسالی بوده است.

خشکسالی این تالاب در این سالها باعث شده بود بسیاری به فکر کشت خربزه در آن بیفتند و عملا بخشی از تالاب را به مزرعه تبدیل کرده بودند. رضا نجفی، رییس جهاد کشاورزی سییستان وبلوچستان شهریور سال 95 گفته بود بهره برداران تالاب هامون سالانه در حدود 500 تا 1200 هکتار از اراضی هامون در شهرستان های نیمروز و هیرمند را زیر کشت خربزه خارج از فصل می برند.

تأمین حقابه و کشمکش با افغانستان هم در راستای عدم بهبود اوضاع تالاب هامون موثر بوده است. افغانستان بارها خود را متعهد به اجرای معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند دانسته که هنوز اتفاقی در این رابطه نیفتاده است. رودخانه مشترک هیرمند و تالاب بین المللی هامون تا همین چند هفته پیش در خشکی 100 درصد به سر می برد و هامون جازموریان نیز دچار قهر طبیعت شده بودند اما حالا در پی جاری‌ شدن سیلاب از سمت افغانستان، پس از دو دهه آب به بخش‌های شمالی تالاب بین‌المللی هامون وارد شده است.

در حال حاضر عملیات اجرایی برای نگهداشت بهتر آب در تالاب هامون و همچنین لایروبی مسیر رودخانه های منتهی به تالاب در راستای سرعت بخشیدن ورود آب به تالاب هامون آغاز شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هم در این باره اظهار کرده است: در پی ورود اولین سیلاب در بهمن ماه سال گذشته عملیات لایروبی انهار که از چندین ماه قبل آغاز شده بود با سرعت بیشتری دنبال شد و آب از طریق حفر کانال به یکی از کانون‌های تولید گرد و غبار در منطقه بش دلبر جهت احیای پوشش گیاهی جنگل خشک شده این منطقه هدایت شد.

حالا و در شرایطی که احیای نسبی هامون آغاز شده شاهد بارندگی های خوبی در این منطقه هستیم که این امر در کنار وعده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برای آبیاری نوین در راستای تداوم فعالیت های کشاورزی می تواند نویدبخش روزهای خوبی برای مردم این منطقه باشد.

کد خبرنگار: ۱
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    خدا رو شکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید