این نوبت چندم است که در ماه های اخیر شاهد تجمع کارگران هفت تپه هستیم. با این حال در نوبت های پیشین این تجمع آن طور که باید و شاید توسط رسانه ها پوشش داده نشد. کمترین انتظار از مسئولین این است که وقتی قشر زحمتکش کارگر در گوشه ای از کشور به هر دلیلی با مشکل رو به رو می شود، رو در رو با آنها صحبت کرده و معترضان که در حق بودن اعتراضاتشان تردیدی نیست را به آرامش دعوت کنند.

سلام نو - سرویس اجتماعی: کارگران نیشکر هفت تپه روزهای سختی را می گذرانند. سریال اعتصابات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه خوزستان پایانی ندارد. آنها برای چندمین روز متوالی در شهر شوش و رو به روی استانداری در اعتراض به تعویق چهار ماهه حقوق خود دست به تجمع اعتراضی زده اند‌. البته برخی از این کارگران می گویند بیش از دو سال است که برخی از حقوق و مزایایشان را دریافت نکرده‌ اند.

چند سالی هست که با تاخیر کارفرما در پرداخت حقوق کارگران شاهد تجمع و اعتصابات گاه و بیگاه کارگران هستیم. اعتصاباتی که برخی اوقات با درگیری هایی نیز همراه بوده است. بازداشت و تشکیل پرونده برای تعدادی از کارگران هم از تبعات این اعتراضات در سال های اخیر بوده است.این هفته بیش از هزار نفر از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در نماز جمعه شوش حاضر شدند و از امام جمعه خواستار رسیدگی  به مشکلات خود شدند.

این در حالی است که حجت الاسلام محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه خبر از فراری بودن مدیرعامل هفت تپه داده است. ایلنا هم چندی پیش در گزارشی از تخلف ارزی برخی از اعضای هیات مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پرده برداشته بود.

مروری بر عملکرد هفت‌تپه در سال های اخیر

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با 5400 کارگر و وسعتی به مساحت 24000 هکتار این روزها وضعیت خوبی ندارد. ماجرا بر می گردد به خصوصی سازی های بدون ضابطه. فرسودگی خطوط تولید، زیان ده بودن و بدهی های بسیار زیاد این مجموعه، که باعث شد در اواخر دهه هشتاد بحث خصوصی سازی بر اساس اصل 44 قانون اساسی مطرح شود. نهایتا سال 94 شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به دو شرکت پیمانکاری در استان لرستان فروخته شد. خریداران سهام این مجموعه دو جوان 28 و 32 ساله بودند که همین امر بسیاری را به تامل وا می دارد که آیا خصوصی سازی با روند معقولی صورت گرفته است یا خیر؟

سهامداران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه البته مدافع عملکرد خود هستند. آنها در جوابیه ای اظهار کرده اند: استخدام بی حد و حصر نیروهای کارگری در شرکت درست چند ماه قبل از واگذاری شرکت به بخش خصوصی بوده که مطابق برآوردهای صورت گرفته در بخش مطالعات اقتصادی این شرکت، چیزی بالغ بر یک هزار و ١٠٠ نفر نیروی مازاد در این شرکت حضور دارند.

گفته می شود تولید شکر در این شرکت طی سال های ١٣٧٢ تا ١٣٧۴ رقمی بالغ بر یکصد هزار تن بوده است. با این حال در زمان واگذاری این رقم به ٣۵ هزار تن تقلیل یافته و در حال حاضر رقم 10 هزار تن هم برای تولید شکر در هفت تپه ذکر شده است.

بازداشت نماینده کارگران

برخی اخبار حاکی از این است که اسماعیل بخشی و محسن آرمند به‌عنوان نماینده کارگری در اعتراضات اخیر بازداشت شده اند. طبق اخبار منتشره تعداد بازداشتی ها به ده نفر هم رسیده است. این در حالی است که استاندار خوزستان از اعتراض مسالمت آمیز کارگران خبر داده بود و اظهار کرده بود هیچ درگیری میان کارگران و نیروهای امنیتی شکل نگرفته است. غلامرضا شریعتی گفته بود صدای اعتراض کارگران شنیده شده و ما در حال تلاش هستیم با کمک مسئولان مشکل را حل کنیم. در همین رابطه دژپسند، وزیر اقتصاد هم قول پرداخت زودهنگام معوقات کارگران را داده است. در فضای مجازی هم واکنش های زیادی را شاهد بودیم. بسیاری از کاربران با هشتگ #هفت_تپه با کارگرانی که دشواری های زیادی را در حال حاضر تحمل می کنند همدردی کرده و از مسئولان خواسته بودند پاسخگو باشند.

مسائل صنفی را سیاسی نکنید

این نوبت چندم است که در ماه های اخیر شاهد تجمع کارگران هفت تپه هستیم. با این حال در نوبت های پیشین این تجمع آن طور که باید و شاید توسط رسانه ها پوشش داده نشد. کمترین انتظار از مسئولین این است که وقتی قشر زحمتکش کارگر در گوشه ای از کشور به هر دلیلی با مشکل رو به رو می شود، رو در رو با آنها صحبت کرده و معترضان که در حق بودن اعتراضاتشان تردیدی نیست را به آرامش دعوت کنند. با این وجود نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه بیم آن می رود که مسائل صنفی تبدیل به مسائل سیاسی شود. هرچند ویدیوهای منتشره از کارگران معترض صراحتا از موضع صنفی کارگران و مرزبندی آنها با جهت گیری های سیاسی حکایت دارد. حل زودتر معضل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مجموعه های اقتصادی کشور می تواند از برخی سواستفاده های سیاسی جلوگیری کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید