در حال حاضر این سوال بیش از همه مطرح است که آیا حذف نفت ایران از بازار جهانی امکان پذیر است یا خیر. چینی ها  اگرچه مخالفت خود را با این اقدام آمریکا انجام داده اند اما  سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره که آیا پکن به خواست واشنگتن مبنی بر توقف واردات نفت از ایران عمل خواهد کرد یا خیر، پاسخی نداده است. از هند هم خبر می رسد که جستجو برای یافتن منابع جایگزین ایران آغاز شده است. 

سلام نو – سرویس اقتصادی: ترامپ از چند ماه پیش در دوراهی تمدید یا عدم تمدید معافیت های نفتی ایران مانده بود. تصمیم به پایان دادن به معافیت های نفتی ایران واکنش های زیادی را در بازار جهانی نفت به وجود آورده است.

به گزارش سلام نو، آمریکا پروژه به صفر رساندن صادرات نفت ایران را دوباره از سر گرفته است. ترامپ در هفته های اخیر برای تصمیم در رابطه با تمدید معافیت های نفتی با این چالش رو به رو بود که اگر این اتفاق می افتاد کمپین «فشار حداکثری» و «به صفر رساندن» صادرات نفت ایران با شکست مواجه می‌شد و وجهه ترامپ زیر سوال می رفت. در حال حاضر که ترامپ تصمیم قطعی برای عدم تمدید معافیت تحریم ها گرفته است هم چالش  صعود قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل در آمریکا وجود دارد.

ترامپ اخیرا با قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی تلاش کرد تا راه سپاه به عنوان یکی از بازوهای مبادلات نفتی را در دور زدن تحریم ها ببندد و گام دیگری در مسیر به صفر رساندن صادرات نفت ایران بردارد. این اقدام ترامپ را باید در راستای افزایش همه جانبه فشارها به ایران ارزیابی کرد.

واکنش‌ها به عدم تمدید معافیت‌های نفتی

دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این اقدام آمریکا به العالم گفته است: تنگه هرمز طبق قوانین بین المللی یک گذرگاه دریایی است و اگر از استفاده از آن منع شویم، آن را خواهیم بست و درصورت وجود هرگونه تهدید در حمایت و دفاع از آبهای ایران کوچکترین تردیدی نخواهیم کرد.

ترکیه هم نسبت به عدم تمدید معافیت های آمریکا واکنش نشان داده است. چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در توییتر شخصی خود نوشته است: تصمیم آمریکا برای پایان بخشیدن به معافیت‌ها برای واردات نفت از ایران به تقویت صلح و ثبات در منطقه کمکی نمی‌کند و به زیان مردم ایران تمام می‌شود. ترکیه تحریم‌های یکجانبه و سیاست‌های تحمیلی از سوی سایر دیگران در مورد روابطش با همسایگان را نمی‌پذیرد.

چینی ها هم اگرچه مخالفت خود را با این اقدام آمریکا انجام داده اند اما  سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره که آیا پکن به خواست واشنگتن مبنی بر توقف واردات نفت از ایران عمل خواهد کرد یا خیر، پاسخی نداده است. از هند هم خبر می رسد که جستجو برای یافتن منابع جایگزین ایران آغاز شده است. کره جنوبی و ژاپن نیز که از مشتریان سنتی نفت ایران به شمار می روند مخالفت خود را با تصمیم ترامپ اعلام کرده اند. اگرچه مشخص است این مخالفت به معنای پشت کردن به دولت آمریکا نخواهد بود.

تام فودی، تحلیلگر سیاسی خبرگزاری CGTN معتقد است این عمل آمریکا پیامدهای سنگینی برای واشنگتن خواهد داشت. او همچنین در یادداشتی تحلیلی نوشته است: سیاست های یکجانبه ترامپ یک اشتباه استراتژیک است و اقدام یکجانبه در راستای قطع صادرات نفت ایران به جایگاه بین المللی ایالات متحده و موقعیت دیپلماتیک آن‌ها ضربه خواهد زد.

حذف نفت ایران از بازار شدنی است یا خیر؟

در حال حاضر این سوال بیش از همه مطرح است که آیا حذف نفت ایران از بازار جهانی امکان پذیر است یا خیر. حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشته است: کف فروش نفت ایران را مناسبات دوجانبه تعیین می‌کند نه بلوف‌های سیاسی ترامپ و پمپئو. هیچگاه فروش نفت ما به کمتر از یک میلیون بشکه در روز نخواهد رسید.

شمار زیادی از کارشناسان نفتی هم بر این باورند اگر چه ممکن است با پایان معافیت های نفتی در روز ۱۲ اردیبهشت ماه جاری موقتا آمریکا به برخی از اهدافش برسد اما در بلندمدت نفت ایران حذف شدنی نیست. گفته می شود در حال حاضر آمریکایی ها تماس هایی با عربستان و امارات داشته اند  تا شاید بدین وسیله بتوانند راه حلی برای جبران حذف نفت ایران از بازار بیابند.

تحلیلگر روزنامه فاینشنال تایمز در این باره گفته است: "عربستان توان افزایش تولید نفت خام خود به میزان ۱۲ میلیون بشکه در روز را دارد." این در حالی است که میزان تولید نفت عربستان در حال حاضر کمتر از ده میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه است. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که صعودی ها نمی توانند خودسر به افزایش تولید بپردازند چرا که این کار باعث تضعیف موقعیت آنها در اوپک می شود.

مقامات سعودی همچنین اعلام کرده اند هر اقدامی از سوی عربستان سعودی مبنی بر افزایش تولید نفت برای جبران حذف نفت ایران به عوامل متعددی از جمله اطمینان از این موضوع که خریداران نفت ایران، این کشور را رها کرده‌اند، بستگی دارد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید