به گفته علی بختیار، نماینده مجلس به ازای هر 10 درصد افزایش قیمت بنزین 4 درصد نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند. حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با سلام نو اظهار کرده در حال حاضر دونرخی کردن بنزین راهی شدنی است و برای اجتناب از مصرف بسیار بالا راهکار خوبی است.

سلام نو - سرویس اقتصادی: پس از ماه ها کش و قوس در رابطه با افزایش احتمالی قیمت بنزین و سهمیه بندی آن با وجود موافقت ها و مخالفت هایی که در این زمینه وجود دارد، به نظر می رسد به زودی سهمیه بندی بنزین وارد گام بعدی اجرا شود.

به گزارش سلام نو، آن طور که در خبرها آمده شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوب کرده تا کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و مجددا سهمیه بندی شود. هرچند مجلس شورای اسلامی همچنان بر رای قبلی خود یعنی نه افزایش قیمت بنزین و نه سهمیه بندی پافشاری می کند.

فارس خبر داده که براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قیمت دوم بنزین افزایش چندانی نخواهد یافت و میزان این افزایش احتمالا کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود. بازیابی کارت های سوخت در چند ماه گذشته نشان از آن داشت که زمینه سازی های لازم برای بازگشت به سهمیه بندی در حال انجام است. از ابتدای سال 97 تاکنون بارها و بارها از احتمال پیشروی به سمت دونرخی کردن بنزین گفته شد. حتی مجلس تلاش کرد طرح های جدیدی برای سهمیه بندی ارائه دهد.

اینها همه در حالی اتفاق افتاده است که زنگنه، وزیر نفت چندی پیش بعد از آنکه به دلایل مختلف اعلام کرده بود، دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی ندارد، اظهار کرد: ما جز سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین راهی نداریم یعنی باید یا سهمیه‌بندی کنیم یا افزایش قیمت داشته باشیم.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان قیمت 1000 تومان به ازای هر لیتر بنزین واقعی نیست و به همین دلیل قاچاق گسترده فعلی در رابطه با بنزین به همین قیمت پایین برمی گردد. هرچند نباید در این بین ضعف مفرط دستگاه های نظارتی نادیده انگاشته شود.

افزایش نرخ ارز در سال 97 و تبعاتی که برای اقتصاد کشور ایجاد شد از جمله مهم ترین عواملی بود که تصمیم برای افزایش قیمت بنزین را به تعویق انداخت. علی بختیار، عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی در این باره گفته است: مدل‌های اقتصادی نشان می دهد که به ازای هر 10 درصد افزایش قیمت بنزین 4 درصد نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند لذا مجلس و کمیسیون انرژی تصمیم گرفت در سال 98 قیمت حامل‌های انرژی و بنزین افزایش نیابد و با رویه قبل جلو برویم.

حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با سلام نو اظهار کرد:  در مجلس ششم مصوبه خوبی داشتیم که  بر مبنای آن قرار بود مثل خیلی از کشورهای دنیا سالانه 20 درصد قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کند در مجلس هفتم متاسفانه با عنوان تثبیت قیمت ها مقرر شد که قیمت ها اضافه نشوند. این کار به نظر من عوام فریبانه بود. همین باعث شد این روند مثبت از بین رفته و باعث شد که قیمت تا چند سال ثابت بماند.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به قاچاق گسترده بنزین یادآور شد: در حال حاضر به لحاظ قیمت اختلاف معناداری با فوب خلیج فارس داریم و همین مساله باعث قاچاق گسترده بنزین و اتلاف منابع کشور شده است.

او ضمن مخالفت با افزایش زیاد قیمت بنزین اظهار کرد: یک عده در کشور بدون مطالعه و بدون هیچگونه تناسبی در انتظار افزایش قیمت بنزین هستند در حالی که در صورت وقوع این اتفاق قیمت کرایه ها و حمل و نقل بالا می رود و مشکل ایجاد می کند. هرچند به نظر می رسد عرضه بنزین با قیمت 2000 تومان معقول باشد.

مرادی با مثبت خواندن دونرخی کردن بنزین اظهار کرد: در شرایط فعلی دو نرخی کردن بنزین در صورت مازاد سهمیه جواب می دهد. ما نمی توانیم سهمیه عمومی به همه بدهیم. در حال حاضر دونرخی کردن بنزین راهی شدنی است و برای اجتناب از مصرف بسیار بالا راهکار خوبی است. در رابطه با اینکه برخی می گویند دو نرخی کردن می تواند رانت ایجاد کند هم ذکر این نکته لازم است اگر این کار با مطالعه و با دقت انجام شود رانت ایجاد نمی شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید