یک حقوقدان امریکایی در واکنش به اقدام ترامپ در تروریست خواندن سپاه گفت:  این تصمیم، نیروهای آمریکایی را به خطر می اندازد .

به گزارش سلام نو،«فرانسیس بویل» روز شنبه در گفت و گو با یک رسانه آمریکایی افزود: این تصمیم، نیروهای آمریکایی را به خطر می اندازد . ایران هم با تروریست اعلام کردن نیروهای آمریکایی پاسخ آن را داد.

وی ادامه داد : ایران و آمریکا اکنون در سوریه در حال مبارزه با تروریسم هستند. من هنوز ندیده ام که آنها علیه همدیگر اقدام کنند. اقدام ترامپ یک وضعیت بسیار خطرناک ایجاد می کند.

این حقوقدان آمریکایی اضافه کرد: نیویورک تایمز نوشته است که ترامپ، بولتون مشاور امنیت ملی و پمپئو وزیر خارجه موافق این تصمیم بوده اند. این خیلی وحشتناک است که برای حمایت از نتانیاهو این کار انجام شود. بسیار بد است که نتانیاهو برای ترامپ، بولتون و پمپئو بیشتر از مردم و سربازان آمریکایی اهمیت دارد.

بویل با بیان اینکه پمپئو پیش از این در ارتش خدمت کرده است و خوب می داند که پیامدهای این تصمیم برای سربازان ما چه خواهد بود، اظهار کرد: روسیه و حزب الله هم در سوریه هستند و هرکسی می تواند علیه ارتش آمریکا به عنوان یک گروه تروریستی اقدام کند.

وی تاکید کرد: این کار، برای حفاظت از قوانین بین المللی جنگ به عنوان مشروعیت بخشیدن به مبارزات که شامل کنوانسیون 1949 ژنو هم می شود، هیچ سودی ندارد. این یک تصمیم علیه تمامیت کنوانسیون ژنو است که ما از آن حمایت کامل داریم. ما نازیسم نورنبرگ را به خاطر نقض کنوانسیون ژنوی که در آن زمان وجود نداشت، تحت پیگرد قضایی قرار دادیم.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه ایلینویز یادآور شد: بوش پسر تصمیم گرفت تا القاعده و طالبان را از شمول کنوانسیون ژنو خارج کند. حقوقدانان پنتاگون مخالفت کرد چرا که پیامدهای آن را می دانستند و همچنین آن به وسیله حقوقدان های بین المللی حرفه ای در وزارت خارجه آمریکا و حتی کالین پاول وزیر خارجه وقت هم مخالفت شد.

بویل اظهار کرد: اما اکنون ما مایک پمپئو را در وزارت خارجه داریم که در ارتش بوده اما نه در زمان جنگ و از این مساله حمایت کرده است . این یک کار فوق العاده خطرناک است، ضمن اینکه دیوان عالی هم درباره سیاست جورج بوش پسر بحث کرد و آن را نپذیرفت و گفت حتی القاعده و طالبان تحت حمایت کنوانسیون ژنو قرار دارند.

وی تصمیم ترامپ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ضربه ای وحشتناک به کنوانسیون ژنو دانست و افزود: پمپئو در بیانیه خود گفت که می خواهیم از سربازان خود حفاظت کنیم. این کاملا ظاهرسازی است. به خاطر اینکه تصمیم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون درها را علیه سربازانمان گشوده است.

وکیل بلند پایه آمریکایی ادامه داد: آنها این کار را برای انتخاب مجدد نتانیاهو در اسرائیل انجام دادند، سوال این است که وفاداری ترامپ، بولتون و پمپئو به کجاست؟ آیا برای اسرائیل یا برای ایالات متحده آمریکا و سربازانمان است؟

بویل با بیان اینکه تاکنون نشنیده است که هرنوع دخالت دولت آمریکا در هرجایی از جهان به قیمت در معرض آسیب قرار دادن سربازانمان باشد، اضافه کرد: ما باید از آنها به وسیله کنوانسون ژنو و قوانین جنگ محافظت کنیم در حالی که ترامپ، بولتون و پمپئو عکس آن عمل کردند.

وی خاطرنشان کرد این اقدام واشنگتن یک ضربه وحشتناک علیه کنوانسیون ژنو، قوانین بین المللی بشردوستانه و قوانین جنگی است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار می دهد.

جمهوری اسلامی ایران هم در اقدامی متقابل، دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را به عنوان گروه های تروریستی شناسایی کرد.

شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در اقدام متقابل در برابر اقدام غیرقانونی و نابخردانه امروز امریکا اعلام می‌نماید ،رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریزم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

در این بیانیه آمده است: این فرماندهی مسئولیت اجرای سیاست‌های تروریستی دولت امریکا علیه منطقه غرب آسیا را به عهده داشته که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جان افراد بی‌گناه ایرانی و غیرایرانی را برای تحمیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده بخطر انداخته است که از آن جمله حمله وحشیانه و عامدانه به هواپیمای مسافربری ایران در سال 1367، مشارکت در کشتار مردم یمن و دیگر شهروندان غیر نظامی در غرب آسیا را می‌توان نام برد.

بسیاری از حقوقدان های بین المللی این اقدام را ناقض کنوانسیون ژنو می دانند که در 12 مرداد 1328 بنیان نهاده شد و بر لزوم توجه به قوانین ومقررات انسان دوستانه در جنگ ها و درگیری ها تاکید دارد و درباره نیروهای نظامی درگیر در جنگ هم مقررات خاصی وضع کرده است./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید