یک کارشناس مسایل آمریکا گفت: لشگرکشی آمریکایی‌ها با وحدت و انسجام نیروهای سیاسی داخل کشور مواجه شد.

به گزارش سلام نو، امیرعلی ابوالفتح درباره اقدام ترامپ برای قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اظهار کرد: ترامپ تصمیم خود را گرفت و تهدیدهایی که از مدت‌ها قبل مطرح شده بود، اجرایی کرد و سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، این  اولین بار است که بخشی از حاکمیت یک دولت یا  یک کشور و یا ساختار نظامی کشوری در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد، لذا اهداف مشخصی با این تصمیم داشته که می‌شود به آن پرداخت.

وی تصریح کرد:‌ اما واکنش ایران در این که فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام و نیروهای تحت امر این فرماندهی را در لیست تروریستی قرار داده،‌ خود اقدام متقابلی است که در عرف دیپلماتیک انجام می‌گیرد و کشورها اقدامات متقابل ر ا انجام می‌دهند. بنابراین قابل پیش‌بینی بود، پیش از این هم هشدار داده شده، در بالاترین سطوح پیام داده شده بود و از طریق کانال‌های رسمی ارتباطی که وجود دارد این پیام‌ها داده شده بود، اما این هشدار مورد توجه قرار نگرفت و ایران هم اقدام متقابل خود را انجام داد.

این کارشناس مسائل  آمریکا در ادامه بیان کرد:  موضوعی که ترامپ در بیانیه‌اش به آن تاکید داشت مباحث اقتصادی بود،  یعنی آمریکایی‌ها تصور داشته و  این طور تبلیغ می‌کنند که سپاه بر کل اقتصاد ایران اشراف دارد و تروریست خواندن سپاه باعث می‌شود طرف‌های خارجی نسبت به این‌که با ایران بخواهند همکاری تجاری داشته باشند، تردید پیدا کنند چرا که ممکن است از طرف آمریکایی‌ها متهم به همکاری با تروریست یا تامین مالی تروریست شوند.

وی همچنین گفت: بنابراین تمرکز بیانیه ترامپ بر بحث‌های اقتصادی‌ بود، اما پیامدهای امنیتی هم دارد، همان طور که آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد از این به بعد سربازهای آمریکا در منطقه سرباز قلمداد نمی‌شوند و  از نظر ایرانی‌ها افراد تروریست هستند، متقابلا آمریکایی‌ها همین نگاه را به نیروهای سپاه دارند و این می‌تواند احتمال یک برخورد  را افزایش دهد.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: در داخل آمریکا چه پیش از تصمیم ترامپ و چه پس از آن نگرانی‌هایی مطرح شده،  مبنی بر این‌که این تصمیم می‌تواند حتی ناخواسته باعث برخوردهایی شود و سطح تنش را از آن چه در سال گذشته بوده فراتر ببرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره این‌که آیا آمریکایی‌ها با این  اقدامات به دنبال ایجاد دوگانگی و دو دستگی در ایران هستند یا اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها این دوگانه سازی‌ها و قرار دادن جریان‌های سیاسی، شخصیت‌ها و نهادها را در برابر هم در داخل ایران از سال‌ها پیش داشته‌اند و در یک  زمانی هم بر نهادهای انتخابی و انتسابی یا گاهی اوقات قرار گرفتن دولت در برابر رهبری یا بالعکس و همچنین  دوگانه ارتش و سپاه را یا مردم و حاکمیت را مطرح کرده و تاکید داشته‌اند.

وقتی بحث نیروهای مسلح پیش می آید از حمایت مردمی برخوردار می شوند

وی تاکید کرد: این بار هم یکی از هدف‌گذاری‌های‌شان این بوده که تصور می کردند سپاه در داخل کشور مورد انتقاد قرار دارد و از  پشتوانه مردمی برخوردار نیست، در حالی که این اتفاق نیفتاده و طبیعی است که انتقادها و نقدهایی به هر نهادی در هر کشوری وجود داشته باشد، اما  وقتی بحث نیروهای مسلح پیش می‌آید از حمایت مردمی برخوردار می‌شوند زیرا ضامن تامین امنیت، نیروهای مسلح هستند چه در قالب ارتش یا سپاه باشند.

ابوالفتح افزود:  طی چند ساعت اخیر هم مشخص شده که حتی برخی از جریان‌های سیاسی که نقدهایی نسبت به بعضی از موضوعات یا چهره‌های شناخته ‌شده، دارند اما تقریبا همگی اعلام حمایت کردند زیرا بحث یک نهاد یا سپاه نیست، بحث امنیت کشور است، به قول معروف لشگرکشی که آمریکایی‌ها انجام دادند برای کلیت ایران حتی فارغ از این‌که  نظام سیاسی چیست، بوده،  به همین دلیل قابل پیش‌بینی بود که این حرکت با وحدت و انسجام در بین نیروهای سیاسی در داخل کشور مواجه شود.

هم‌نظری اروپایی‌ها با ایران عمدتا حول موضوع برجام و توافق هسته‌ای بوده است

وی درباره این‌که موضع اروپایی‌ها  نسبت به اقدام آمریکا چگونه خواهد بود؟ گفت:  باید این را در نظر بگیریم که هم نظری ایران و اروپا عمدتا حول موضوع برجام و توافق هسته‌ای بوده و اروپایی‌ها هم به اندازه آمریکایی‌ها در مورد مباحث تروریستی و این‌که سپاه در منطقه غرب آسیا اقدامات تنش‌زایی انجام می‌ دهد، هم نظر هستند، تصور نمی‌کنم شاهد واکنش تند  یا آشکاری از سوی اروپایی‌ها در مخالفت با این تصمیم ترامپ باشیم، البته ممکن است نسبت به این که این تصمیم سطح تنش‌ها یا امکان برخورد نظامی را افزایش می‌دهد و یا نا امنی در منطقه غرب آسیا به وجود بیاورد روی این بخش مانور دهند، اما این‌که اعلام کنند چرا سپاه را در لیست ترویستی قرار داده  تاحدودی دور از انتظار است و نمی شود انتظار چنین موضعی از سوی اروپایی‌ها داشت./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید