رئیس ستاد سمن‌های شورای شهر با بیان اینکه نمی‌توان اگر ما اختیاری نداریم چرا باید پاسخگو باشیم، افزود: تعدادی از کارکنان روزنامه همشهری بدون حفظ شأن انسانی تعدیل شدند. این افراد به ما به عنوان نمایندگان آنها در شورا مراجعه می‌کنند و ما باید پاسخگوی آنها باشیم و ما باید به شهردار بگوییم فردی که به عنوان مدیرعامل منصوب می‌کنید توان اداره مؤسسه را دارد یا نه.

به گزارش سلام نو، حجت نظری، در نشست خبری کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص انتصابات در شهرداری گفت: انتظاراتی که ما از شهرداری داریم قانونی است و شهردار هویتی مستقل از شورا ندارد.

رئیس ستاد سمن‌های شورای شهر تهران با اشاره به سابقه انتخاب شهرداران توسط قوه مجریه گفت: این روحیه مستقل همچنان در شهرداران وجود دارد در حالی که این مربوط به زمانی است که شوراها تشکیل نشده بودند و در حال حاضر شهرداری باید در تمام جنبه‌های مختلف با شورا هماهنگ شود.

وی تاکید کرد: شوراها از ارکان اداره امور کشور هستند، افزود: بر اساس این نگاه قانون اساسی وجه اجرایی بودن نیز در شوراها وجود دارد.

نظری با اشاره به اصل ۹۹ قانون اساسی که در بخش نظارت شورای نگهبان ریزه کاری‌های زیاد وجود دارد، اظهار داشت: اما از اصل ۱۰۰ که به موضوع نظارت شوراها در فعالیت شهرداری اختصاص دارد تفسیر به گونه‌ای است که اختیارات شوراها کاسته می‌شود و به خاطر همین تفسیر است که هر بار قانونی در خصوص شوراها در مجلس به تصویب رسیده است عملاً منجر به کاهش اختیارات شوراها شده است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: شوراها پل ارتباطی مردم با بدنه حکومت هستند، تصریح کرد: باید این نهاد مدنی را تقویت کنیم و جنبه پیش نظارتی شوراها را با کمک مردم افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه برای حسن نظارت اگر مسئولی در شهرداری صلاحیت مسئولیتی نداشت باید به آن ورود پیدا کرد، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم که دوره نظارتی ما تمام شود و بگوییم چرا این کار انجام شده است یا نه. وقتی کسی به برخی از مشکلات مشهور است وظیفه پیش نظارتی ما حکم می‌کند برای پیشگیری از مشکلات این نکته را به شهردار یادآور شویم تا حقی از مردم تضییع نشود.

رئیس ستاد سمن‌های شورای شهر با بیان اینکه نمی‌توان اگر ما اختیاری نداریم چرا باید پاسخگو باشیم، افزود: تعدادی از کارکنان روزنامه همشهری بدون حفظ شأن انسانی تعدیل شدند. این افراد به ما به عنوان نمایندگان آنها در شورا مراجعه می‌کنند و ما باید پاسخگوی آنها باشیم و ما باید به شهردار بگوییم فردی که به عنوان مدیرعامل منصوب می‌کنید توان اداره موسسه را دارد یا نه.

نظری گفت: رئیس جمهور با توجه به اینکه از مردم رأی مستقیم می‌گیرد کابینه اش را معرفی می‌کند اما شهردار که مستقیم از مردم رأی نمی‌گیرد این کار را نمی‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عملکرد مدیریت شهری در رابطه با افزایش فعالیت‌های جسمی و سلامت جامعه گفت: یکی از طرح‌هایی که ما در کمیسیون آن را دنبال کردیم طرح خیابان ورزش است که دستورالعمل آن به مناطق مختلف ابلاغ و به خوبی نیز اجرا شده است. در ادامه طرح خیابان ورزش بدنبال پس گیری خیابان‌ها به نفع مردم و شهروندان بدنبال تحرک بیشتر هستیم.

نظری افزود: معضل چاقی یکی از مشکلات ما در شهر تهران است که برخی آن را به دلیل کمبود فضاهای ورزشی می‌دانند که در نیمه دوم سال این مشکل بیشتر می‌شود چون امکان استفاده از فضاهای عمومی کاهش پیدا می‌کند. زیرا به دلیل تغییرات جوی مردم کمتر از فضاهای عمومی استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: به دلیل کمبود سرانه‌های ورزشی ۱۵ درصد بودجه این بخش در سال ۹۸ افزایش داشته است. همچنین زمان کار ورزشگاه‌های الزهرا برای بانوان را افزایش داده ایم.

نظری در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص افزایش نشاط شهری نیز توضیح داد: شهرداری باید سه ماه پس از تصویب برنامه سوم، برنامه‌های خود در خصوص افزایش نشاظ اجتماعی را به شورا ارائه کند.

وی با اشاره به تأثیر رنگ در نشاط شهر گفت: ما استفاده از رنگ در شهر را مطرح کردیم اما هنوز نمود رنگ در شهر را نمی‌بینیم.

رئیس ستاد سمن‌های شورای شهر در خصوص اینکه شورای شهر پنجم در خصوص ایجاد زیر ساخت‌های شهری چه فعالیت‌هایی انجام داده است، گفت: ایجاد گذرگاه‌ها، نوروزگاهها، گذر موسیقی در همین راستا است.

وی اضافه کرد: بسیاری از بخش‌های فرهنگی در شهر زیر نظر مدیریت شهری فعالیت نمی‌کنند و سیاست‌های خاص خود را دارند که باید در این حوزه هماهنگی ایجاد شود.

نظری ایجاد سمن سراها را یکی دیگر از زیرساخت‌های ایجاد شده در حوزه فرهنگی دانست و گفت: سمن‌ها در این ستادها می‌توانند به طور مشترک با سایر سمن‌ها حضور داشته باشند. سال گذشته در منطقه ۱۴ اولین سمن سرا راه اندازی شد که منطقه ۱۰ نیز از این موضوع استقبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه خانه فروغ نیز مانند خانه هدایت دست نخورده وجود دارد، گفت: این خانه که سند آن از پدر فروغ به مالک فعلی منتقل شده است دست نخورده وجود دارد که یکی از سه خانه‌ای است که فروغ در آن در طول عمرش زندگی کرده است.

نظری در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا تهران شهر بازی ندارد، افزود: فارغ از وجود شهر بازی‌هایی مانند ارم یا شهر بازی بوستان بسیج تلاش کرده ایم فضای پاک آبی آزادگان را دوباره مورد استفاده قرار داده که در وضعیت فعلی مشارکت در این حوزه کم است.

وی در خصوص سرانجام هزار و یک شهر نیز گفت: اختلافات حقوقی باعث شده این پروژه به سرانجام نرسد.

نظری تاکید کرد: مشکلاتی که وجود دارد باعث شده اولویت مدیریت شهری، تفریحات در فضای بازی گسترده نباشد. تلاش می‌کنیم با کمک بخش خصوصی از پارک آبی آزادگان بهره برداری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که برای پیش نظارت بیش از کمک مردم به هماهنگی میان اعضای شورا نیاز است، تصریح کرد: هر انسانی ویژگی‌های متفاوتی دارد و نقاط اشتراک قطعاً حضور اعضای شورا در جلسه علنی مهم‌تر از حضور در مراسم بهره برداری از پروژه‌های شهری بوده است و ما نیز اعتراض خود را اعلام کرده و پس از این تذکر صحن را ترک کردیم اما نباید انتظار داشت افراد عیناً همانند هم فکر کنند./مهر

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید