پس از ایراد سخنرانی دبیرکل اتحادیه عرب در خصوص دخالت ایران و ترکیه در امور کشورهای عربی منطقه، امیر قطر نشست اتحادیه عرب را ترک کرد.

رسانه های قطری هنوز توضیح رسمی درباره دلیل این اقدام امیر قطر ارایه نکردند.

شبکه «TRT» ترکیه به نقل از گزارشگر خود در این نشست اعلام کرد که دلیل ترک این نشست از سوی امیر قطر اعتراض وی به پیام های غیر مستقیمی بود که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در جریان سخنرانی خود به امیر قطر دادند.

این شبکه مدعی شد که «راشد الغنوشی» رئیس جنبش النهضه تونس در فرودگاه بسیار تلاش کرد تا مانع رفتن او شود.

رادیو موزاییک تونس درباره این موضوع گزارش داد که دلیل ترک کردن زودهنگام نشست اتحادیه عرب این بود که این امر میان دولت قطر و دولت تونس هماهنگ شده بود که وی تنها در سخنرانی رئیس جمهوری تونس و دبیر کل اتحادیه عرب حضور داشته باشد.

اما این توجیه درحالی است که امیر قطر درحین سخنرانی احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب این نشست را ترک کرد.

شبکه خبری عربستانی العربیه به نقل از منابع نزدیک به قطر گزارش داد که دلیل ترک نشست اتحادیه عرب از سوی امیر قطر به اعتراض وی به سخنان دبیر کل اتحادیه عرب در متهم کردن ترکیه به دخالت در امور کشورهای عربی، بازمی گردد.

برخی دیگر از گزارش ها نیز حاکی از این دست که امیر قطر به گنجاندن نشدن موضوع بحران دیپلماتیک میان قطر با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در موضوعات این نشست، اعتراض داشته است.

روابط قطر با کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر از ژوئن 2017 بحرانی است و این کشورها از این تاریخ دست به محاصره دوحه زده اند که تاکنون نیز ادامه دارد.

این چهار کشور قطر را متهم به حمایت از تروریسم کردند، ادعایی که قطر خود آن را رد می کند.

سی امین نشست اتحادیه عرب امروز (یکشنبه) در تونس برگزار شد درحالی که برخی اعضای این اتحادیه طبق روال همیشه سعی کردند تا اتهام زنی ها به ایران را تکرار کنند و موضوع ایران در در فهرست کاری این نشست قرار دهند.

در حالی که ترک کردن نشست اتحادیه عرب از سوی امیر قطر در افتتاحیه این نشست سوال های بسیاری را برانگیخت، شبکه المیادین گزارش داد که این اقدام در اعتراض به سخنان «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب در متهم کردن ایران و ترکیه به دخالت در امور کشورهای عربی، صورت گرفت.

امیر قطر روز گذشته سی امین نشست سران اتحادیه عرب را در حالی که احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در افتتاحیه این نشست درحال سخنرانی بود ترک کرد و عازم فرودگاه شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید