عجیب‌ترین گلی که در جهان می‌روید را در قطب می‌توان دید.

در جستجوی گلی که در مرز شمالی جهان شکوفا می‌شود / داستانی از خشخاش قطبی

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است در شمالی‌ترین نقطه‌ای که انسان می‌تواند روی زمین (و نه یخ و برف) قدم بگذارد، جزیره‌ای به نام "اینویت قِقِرتات" قرار دارد. این منطقه، دشتی خاکستری تیره در ساحل شمالی گرینلند است که در آن خشکی به تدریج به دریای یخ‌زده می‌پیوندد.

سفر به شمالی‌ترین نقطه زمین

برایان بوما و جف کربی، محققان تغییرات آب و هوایی و کاشفان موسسه نشنال جئوگرافیک، به همراه تیمشان سفری را به این منطقه آغاز کردند تا موجوداتی که در میان این خاک‌های سنگی زندگی می‌کنند را کشف کنند.

یافتن شمالی‌ترین گیاه جهان

در این سفر، آن‌ها گونه‌ای رایج از خزه (تورتولا موکرونیفولیا) را یافتند که تاکنون به عنوان شمالی‌ترین گیاه جهان شناخته شده بود. اما شگفت‌انگیزتر از آن، یافتن یک گل بود: خشخاش قطبی زرد و سبز (پاپاور رادیکاتوم). این گل تنها چند اینچ جنوبی‌تر از خزۀ تورتولا موکرونیفولیا رشد می‌کرد و به عنوان شمالی‌ترین گل زمین شناخته شد.

ویژگی‌های شگفت‌انگیز خشخاش قطبی

این گل‌های سرسخت، در میان گیاهان این منطقه کاملاً چشمگیر و متفاوت به نظر می‌رسند. برخی از آن‌ها به صورت گروهی رشد می‌کنند تا خود را از آب و هوای سخت محافظت کنند. آن‌ها مانند یک دیش ماهواره به آرامی در مسیر تابش خورشید می‌چرخند.

نقشه‌برداری دقیق از منطقه

تیم تحقیقاتی با تعیین نقاط و ثبت پوشش گیاهی موجود در هر نقطه، نقشه‌ی دیجیتالی بسیار دقیقی از منطقه‌ای که مورد بررسی قرار داده بودند تهیه کردند.

اهمیت این کشف

اطلاعات جمع‌آوری‌شده از این سفر، اولین مجموعه داده‌ها در دوره‌ی تحقیقاتی‌ای به شمار می‌رود که احتمالا برای مدت زمانی طولانی در این منطقه‌ی دورافتاده در قطب ادامه پیدا می‌کند.

در جستجوی گلی که در مرز شمالی جهان شکوفا می‌شود / داستانی از خشخاش قطبی

گرم شدن سریع قطب شمال

در این منطقه، بالاتر از مدار قطبی شمال، کره‌ی زمین چهار برابر سریع‌تر از هر جای دیگری در حال گرم شدن است. تغییرات در این منطقه اثرات گسترده‌ای در سراسر کره‌ی زمین خواهد داشت.

کاوش در شرایط سخت برای یافتن نشانه‌های حیات

به همین دلیل است که تیم تحقیق با وجود شرایط سخت، برای یافتن موجودات زنده در این منطقه‌ی انتهایی به کاوش پرداختند. یافتن این گل، نشان‌دهنده‌ی قدرت و انعطاف‌پذیری طبیعت در برابر شرایط سخت محیطی است.

این سفر، گامی مهم در جهت درک بهتر تغییرات آب و هوایی و تأثیرات آن بر تنوع زیستی در شمالی‌ترین نقطه‌ی زمین است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید