بناهای تاریخی ایران پر شمار هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره سرای تاریخی باقری ها؛ بنایی زیبا و تماشایی در گرگان بدانید.

سرای تاریخی باقری ها؛ بنایی زیبا و تماشایی در گرگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: سرای تاریخی باقری ها نمونه‌ای ارزشمند از معماری بومی مسکونی در شهر به‌شمار می‌رود. این مجموعه حد فاصل محلات نعلبندان و سرچشمه و در حاشیه جنوبی یکی از معابر اصلی و پرگذر بافت قدیم گرگان واقع است.

خانه باقری با بیش از ۲۵۰۰ متر مربع وسعت، بزرگ‌ترین خانه بافت تاریخی گرگان و نیز بزرگ‌ترین خانه تاریخی شمال کشور به حساب می‌آید. این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۲۸۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و برخی از بخش‌های آن شامل شربت‌خانه، عکاسخانه، فروشگاه صنایع دستی و هتل بوتیک می‌شود.

آشنایی با سرای تاریخی باقری ها

یکی از جاذبه های جذاب و قدیمی گرگان، متعلق به خانه ای با قدمت بیش از ۱۵۰ سال است که "سرای تاریخی باقری ها"نام دارد. سرای تاریخی باقری ها (Bagheri Historical House)، در محله سرچشمه گرگان واقع شده و از اواخر دوره قاجر و اوایل دوره پهلوی به جا مانده است. این خانه در بافت تاریخی معماری گرگان جزو بناهای شاخصی است که معماری بومی مسکونی گرگان را به خوبی تمثیل می کند.
سرای تاریخی باقری ها در حاشیه جنوبی یکی از معابر اصلی و پر رفت و آمد شهر و در حدفاصل محلات سرچشمه و نعلبندان قرار دارد و به بسیاری از مکان های مهم و قدیمی چون بازار، تکیه نعلبندان، امامزاده نور و تکیه سرچشمه نزدیک است و دسترسی آسان دارد.

از میان تمام خانه های قدیمی گرگان، سرای تاریخی باقری ها از همه وسیع تر و سالم تر است. وسعت این بنا ۱۹۵۰ متر مربع و زیربنای تمام فضاهای پوشیده اش ۱۵۵۵ متر مربع است. سرای تاریخی باقری ها بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و در بازدید از آن به خوبی می توان این معماری قدیمی را ادراک و احساس کرد.

تخت ها و حوض این خانه شما را به حال و هوای دوران گذشته و صمیمیتی که در آن زمان ها وجود داشت، می برد و برای ساعتی هم که باشد شما را از زندگی امروزی دور کرده و احساس خوبی به شما القا می کند. تمام بناهای قدیمی با معماری زیبا و دلنشینشان گویی احساس و روح دارند، زنده هستند و قرار گرفتن در محیط آن ها حس سرزندگی می بخشد. سرای تاریخی باقری ها نیز ازجمله این خانه ها است.

سرای تاریخی باقری ها؛ بنایی زیبا و تماشایی در گرگان


اگر دوست دارید لحاتی آرام و پر از صلح با دوستان و عزیزانتان سپری کنید یا دوست دارید در سفر به گرگان خستگی راه را از تنتان دور کنید، سرای تاریخی باقری ها مکان بسیار خوبی است. امروزه، سرای تاریخی باقری ها به عنوان کافه رستوران در شهر گرگان فعالیت می کند و با حفظ صفا و صمیمیت محیط و رسیدگی به آن درهایش را به روی مردم گشوده تا آن ها هم بتوانند از زیبایی محیط بهره مند شوند و چنین خانه قدیمی زیبا را به دست فراموشی نسپارند.
در سرای تاریخی باقری ها گربه های زیادی وجود دارند و گربه ای به نام "همایون" وجود دارد که بسیار دوست داشتنی است. اگر عاشق گربه ها هستید، این خانه پر از گربه های دوست داشتنی است. اگر از گربه ها می ترسید، هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا گربه ها کاری به کار شما ندارند و می توانید با خیال آسوده در این خانه وقت بگذرانید.

برای خودتان ارزش قائل باشید و خودتان را به صرف چایی در سرای تاریخی باقری ها دعوت کنید. کنار حوض به روی تخت بنشینید و چایتان را در استکان های کمر باریک و ظریف نوش جان کنید.

کاربری سرای تاریخی باقری ها

برای شما گفتیم که سرای باقری مدت‌ها متروکه بود. با این حال در ۱۳۷۹ سایه همای سعادت روی سر این عمارت قدیمی افتاد. در آن زمان سازمان میراث فرهنگی، سرای باقری را از مالکان آن خریداری کرد. به دنبال این معامله، شرایط مرمت سرای باقری فراهم شد. از بخت بد روزگار بازسازی قسمت‌های مختلف این خانه چندین سال به طول انجامید.

سرای تاریخی باقری ها؛ بنایی زیبا و تماشایی در گرگان

وضعیت نامشخص سرای باقری تا ۱۳۹۵ ادامه پیدا کرد. در آن زمان سازمان میراث فرهنگی، سرای باقری را در اختیار صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و بخش خصوصی تحویل داد. این شرایط زمینه‌ای برای مرمت کامل خانه باقری‌ها فراهم کرد؛ در نتیجه این خانه به یکی از جاهای دیدنی گرگان تبدیل شد.

سرای باقری بخش‌های بسیار زیادی دارد. به لحاظ وسعت نیز این عمارت شرایطی مناسبی برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری فراهم کرده است. به همین دلیل غرفه‌های مختلفی در سرای باقری خودنمایی می‌کند. با این حال قبل از گشت‌وگذار در این غرفه‌ها، بهتر است سری به قسمت‌های مختلف سرای باقری بزنید. معماری بیرون و داخلی این قسمت‌ها از هنر معماران روزگاران قدیم حکایت دارد.

غرفه‌های مختلفی در سرای باقری وجود دارد. یکی از جالب‌ترین آن‌ها، غرفه‌ای است که گالری از عکس‌های زندگی مردمان گرگان قدیم در آن خودنمایی می‌کند. این عکس‌ها حس‌وحال زندگی مردمان روزگاران دور را ذهن گردشگران زنده می‌کنند. غرفه دیگری که در بازدید از سرای باقری پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به آن بزنید، عکاسخانه‌ است. در این غرفه‌ لباس‌های محلی گرگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. گردشگران با پوشیدن این لباس‌ها شکل‌وشمایلی محلی پیدا می‌کنند. سپس عکاس‌باشیِ این غرفه، عکس‌های جذابی از گردشگران با لباس‌های محلی می‌گیرد. این عکس‌ها جان می‌دهد برای یادگاری و ثبت خاطره‌های خوش سفر.

سرای تاریخی باقری ها؛ بنایی زیبا و تماشایی در گرگان

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید