جزیره‌های جنوب ایران دیدنی هستند به همین جهت با ما همراه باشید و درباره لارک؛ جزیره‌ای در هرمزگان که باید دید، بدانید.

لارک؛ جزیره‌ای در هرمزگان که باید دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از جزایر خلیج‌فارس که جزء استان هرمزگان محسوب می شود، جزیره لارک نام دارد. به‌احتمال زیاد نام این جزیره را کمتر شنیده‌ باشید؛ چرا که از میان جزایر خلیج‌فارس، گردشگران معمولاً برای گذراندن اوقات فراغت خود تنها به دو جزیره قشم و کیش سفر می‌کنند.

جزیره لارک از کوه‌های آتش‌فشانی مخروطی‌شکل ایجاد شده‌است. مساحت این جزیره ۷۷ کیلومترمربع است و بلندترین نقطه در آن ۱۳۸ متر از سطح دریا بالاتر است.

این جزیره زیبا در شرق جزیره قشم و در جنوب جزیره هرمز در تنگه هرمز قرار گرفته‌است. فاصله جزیره هرمز تا قشر ۱۶ کیلومتر و فاصله آن تا جزیره هرمز ۲۲ کیلومتر است. همچنین شهر بندرعباس تا جزیره لارک ۳۱ کیلومتر فاصله دارد.

نحوه دسترسی به جزیره لارک

برای دسترسی به جزیره لارک باید در ابتدا باید به جزیره قشم بروید و اسکله ذاکری را پیدا کنید. سپس از آن‌جا سوار اتوبوس‌های دریایی شوید تا به جزیره لارک برسید. راه دیگری که از طریق آن می توانید از جزیره قشم به لارک بروید، استفاده از قایق‌های موتوری اسکله دوحه در جزیره قشم است.

لارک؛ جزیره‌ای در هرمزگان که باید دید

اگر هم قصد بازدید از جزیره لارک را دارید و نمی‌خواهید به جزیره قشم بروید، می‌توانید از بندرعباس یکقایق دربست کرایه کنید تا شما را به جزیره لارک ببرند. همچنین از جزیره هرمز می‌توانید یک قایق دربستی کرایه کنید تا به جزیره لارک بروید.

نکته: جزیره لارک در جنوبی‌ترین بخش از خاک ایران و در تنگه هرمز قرار دارد. به دلیل موقعیت قرار گیری آن، چند وقت یک‌بار در این جزیره و اطراف آن مانورهای نظامی برگزار می‌شود. زمان برگزاری مانور ورود گردشگران به این جزیره ممنوع می‌شود.

قبل‌از آنکه بخواهید به این جزیره سفر کنید، حتما از بندرعباس یا جزیره قشم اخبار مربوط به برگزاری مانورهای نظامی اطراف این جزیره را بررسی کنید تا در هنگام سفر به آن مشکلی برای شما پیش نیاید. معمولاً چند روز قبل از اجرای مانورهای نظامی به مردم این منطقه خبر داده می‌شود.

مردم محلی جزیره لارک

جزیره لارک یک جزیره خالی از سکنه نیست و در آن یک روستا با جمعیتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار زندگی می‌کنند. مردم این روستا گویشی شبیه گویش لرها دارند که به آن «کمزاری» گفته می شود.

لارک؛ جزیره‌ای در هرمزگان که باید دید

اگر بر روی نقشه موقعیت جزیره لارک را ببینید، متوجه می‌شوید که کمی بالاتر از کشور عمان قرار دارد. بیشتر مردم این جزیره به صید ماهی مشغول هستند و ماهی‌های خود را در کشور عمان به فروش می‌رسانند. در اطراف جزیره لارک معمولاً ماهی‌هایی مثل سرخو، هامور، میش ماهی، سنگسر و مقوا پیدا می شوند. برخی از مردم این جزیره به دام‌پروری سنتی مشغول هستند و اغلب بز پرورش می‌دهند.

قلعه پرتغالی‌های جزیره لارک

یکی از جاذبه‌های تاریخی موجود در جزیره لارک که در زمان صفویه و به دست نیروهای پرتغالی ساخته‌شده است، قلعه پرتغالی‌ها نام دارد. این قلعه هم‌زمان با قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز و قشم ساخته شده‌است. از نظر بزرگی، قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز در میان قلعه‌های جزایر دیگر رتبه اول را کسب می‌کند. برای ساخت این اثر تاریخی از ترکیب سنگ‌های مرجانی و ساروج استفاده کرده‌اند.

از دیگر جاذبه‌های داخلی جزیره لارک می‌توان به تلگراف‌خانه‌ی کمپانی هند شرقی اشاره کرد که در منطقه‌ای بنام «مرنه» قرار دارد. علاوه‌براین جاذبه، در دل کوه‌های جزیره لارک، خانه‌های بسیار قدیمی با قدمت ۸۰۰ ساله وجود دارند که درست در وسط کوه‌ها ساخته شده‌اند.

لارک؛ جزیره‌ای در هرمزگان که باید دید

اگر قصد سفر به جزیره لارک و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن را دارید، بهتر است که در نیمه دوم سال، یعنی زمانی‌که هوا سردتر می‌شود، به این جزیره بروید. همان‌طور که می‌دانید این جزیره در بخش‌های جنوبی ایران قرار گرفته‌است و هوای آن در ماه‌های گرم سال به‌شدت طاقت‌فرسا می‌شود و بنابراین بهترین زمان برای سفر به آن فصل پاییز و زمستان است.

اگر قصد اقامت در این جزیره را دارید، می‌توانید به تنها اقامتگاه کپری موجود در این جزیره بروید. اگر هم وسایل کمپینگ‌تان کامل است، می‌توانید در این جزیره چادرهای خود را برپا کنید و شب را داخل چادر و درون کیسه‌خواب به صبح برسانید.

منبع: سفرمارکت

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    2 2
    خوب این جزیره هرمزه نه.لارک
  • رضاخبری IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    یادش بخیر بیست سال پیش اب شیرین کن برای جزیزه نصب کردیم مردمانی خون گرم داشت مرد عزیز علی کرده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید