موزه‌ها از جالب‌ترین نقاط گردشگری هر جایی است از این رو با ما همراه باشید و درباره موزه دکتر نادعلیان؛ جاذبه‌ای دیدنی و خاص هرمزگان بدانید.

موزه دکتر نادعلیان؛ جاذبه‌ای دیدنی و خاص هرمزگان

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه دکتر نادعلیان یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز است که حس وطن‌دوستی و خدمت به خلق را برای هر بازدیدکننده‌ای زنده می‌کند. در این موزه، فرهنگ و هنر بومیان جزیره هرمز نظیر نقاشی روی کوزه، نقاشی روی شیشه، سوزن‌دوزی، صنایع دستی زنان بومی و... به چشم می‌خورد. ضمن اینکه آثار شخص دکتر نادعلیان، هنرمند محیطی مطرح در عرصه‌های بین‌المللی، در موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان به نمایش درآمده است. برای آشنایی بیشتر با این موزه با ما همراه شوید.

موزه دیدنی دکتر نادعلیان

یکی از مکان‌های دیدنی جزیره هرمز، موزه‌ای بنام موزه دکتر نادعلیان است. این موزه فرهنگ بومی مردم جزیره هرمز را به‌خوبی به گردشگران نشان می‌دهد. این موزه توسط دکتر احمد نادعلیان در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد. این موزه در خانه مسکونی دکتر نادعلیان قرار دارد.

در این موزه آثار هنری و صنایع دستی مردم جزیره هرمز به نمایش درآمده‌اند و کسانی که قصد خرید این آثار را دارند، می‌توانند با پرداخت هزینه آن ها، اثر مورد علاقه خود را خریداری کنند.

موزه دکتر نادعلیان؛ جاذبه‌ای دیدنی و خاص هرمزگان

در این موزه کارگاه‌های آموزشی برای ساکنین جزیره هرمز برگزار می‌شود تا هنرمندان این منطقه بتوانند با آموزش‌های کافی، آثار هنری زیبایی به وجود بیاورند.

علاوه‌براین، پولی که از فروش آثار این نمایشگاه به دست می‌آید، صرف حمایت از کسب و کار مردم جزیره هرمز و تحصیل دانشجویان دختر این جزیره می‌شود. پس اگر به این جزیره سفر کردید، حتما به این موزه سر بزنید و اگر توانستید آثار هنری آن را خریداری کنید.

موزه دکتر احمد نادعلیان، موزه ای جذاب و متفاوت در یکی از محله های قدیمی جزیره هرمز است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. این موزه شما را با هنر محیطی یا هنر زمین و همچنین دکتر احمد نادعلیان، تنها ایرانی نامدار در عرصه بین‌المللی هنر محیطی آشنا می کند.

این موزه، جای آشتی هنرمند با محیط زیست و طبیعت است؛ جایی که اثر حضور انسان، زباله و تخریب نیست بلکه آفرینش آثار هنری با استفاده از مواد موجود در طبیعت است. این نقش ها گاهی تصویری از یک ماهی حک شده بر سنگ هستند و گاهی پیام صلحی که از رد یک دوچرخه بر ساحل می ماند.

موزه دکتر نادعلیان؛ جاذبه‌ای دیدنی و خاص هرمزگان

موزه و نگارخانه دکتر نادعلیان در ابتدا خانه‌ای ویران روبروی تکیه مولا در محله قدیمی هرمز بود و در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان هنرمندسرا کار خود را آغاز کرد؛ خانه ای که به‌تدریج با نگاه به هنر بومی بازسازی شده و امروز چهره ای دیدنی به خود گرفته است.

در ابتدای ورود به موزه همه آنچه باید درباره هرمز، موزه نادعلیان و تاثیرش بر فعالیت های بومیان و زنان هنرمند جزیره بدانید در یک ویدیو و از زبان نادعلیان برای بازدیدکنندگان توضیح داده می شود. سپس در بخش‌های مختلف موزه می‌توانید آثار محیطی این هنرمند را که در بیش از ۵۰ کشور جهان پراکنده هستند بازدید کنید. مجموعه ای غنی از هنر سوزن‌ دوزی زنان هرمزگان بر پوشاک، آثار هنری ساخته‌ زنان هنرمند، مهرهای ساخته‌ شده از زباله های جزیره و مرکز آموزش های هنری بخش‌های دیگری از این موزه هستند.

موزه دکتر نادعلیان؛ جاذبه‌ای دیدنی و خاص هرمزگان

برای دسترسی به این موزه راه های زیر را در پیش بگیرید:

از اسکله: وارد کوچه روبروی تکیه مولا شوید و نقاشی ها را دنبال کنید.

از ساحل شرقی: وارد کوچه مجاور سفره خانه خاله فاطمه شوید و نقاشی ها را دنبال کنید.

از داخل شهر: روبروی بانک ملی، نقاشی ها را دنبال کنید.

موزه دکتر نادعلیان جاذبه‌ی خاص هرمزگان

موزه دکتر نادعلیان فقط به آثار هنری زنان جزیره هرمز خلاصه نمی‌شود و آثار و اشیای بسیار زیبا و جذابی در آن به چشم می‌خورد. از جمله این اشیا می‌توان به کنده‌کاری روی سنگ‌ها، عروسک‌های متنوع در ابعاد مختلف، بقایا و اسکلت جانداران دریایی مثل نهنگ و سایر ماهی‌ها اشاره کرد که برای هر بیننده‌ای جذابیت دارند.

استخوان‌ها و بقایای موجودات دریایی: این اشیا در واقع از سواحل هرمز جمع‌آوری شده‌اند و از منظر شکل برای هنرمندان الهام‌بخش هستند.

خاک‌های رنگی: بخش دیگر موزه به خاک‌های رنگی هرمز اختصاص دارد که امکان آشنایی با این خاک‌ها، ویژگی زمین‌شناسی و کاربرد هنری و غذایی آن‌ها را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

موزه دکتر نادعلیان؛ جاذبه‌ای دیدنی و خاص هرمزگان

آثار دکتر نادعلیان: آثار دکتر در نگارخانه موزه فروخته می‌شود که برخی از آن‌ها متعلق به شخص دکتر نادعلیان و برخی کارهای مشترک ایشان و مردم بومی جزیره خصوصا زنان هستند. درآمد ناشی از فروش این آثار برای هزینه‌های موزه و مازاد آن برای آموزش زنان و کودکان صرف می‌شود. ۲۵ درصد از درآمد فروش نیز به هزینه‌های کتابخانه خلاق موزه تعلق می‌گیرد.

در این بخش، از نقاشی و گوشواره تا گردنبند، مگنت و دیگر آثار صنایع دستی زنان بومی وجود دارد که حرفه‌ای اجرا شده‌اند. با خرید این آثار خاطره خوبی از سفر نزد شما باقی خواهد ماند، به اقتصاد مردم بومی کمک می‌شود و در نهایت اینکه هدیه مناسبی برای عزیزان خود تهیه کرده‌اید.

نقاشی روی کوزه: این نقاشی یکی دیگر از هنرهای زیبای مجموعه برای اشتغال‌زایی زنان هرمز بوده است. اثر نهایی این هنرمندان توسط دکتر نادعلیان در تهران به فروش می‌رسد تا منبع درآمدی برای آن‌ها باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید