قشم جاذبه‌های درجه یکی برای دیدن دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدیدی هیجان‌انگیز از کارگاه لنج سازی قشم بدانید.

بازدیدی هیجان‌انگیز از کارگاه لنج سازی قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: قشم هم مثل هر شهر دیگری از شهرهای ایران، دیدنی و شنیدنی و حس کردنی کم ندارد. جغرافیای این جزیره‌، یک اتمسفر فرازمینی را تداعی می‌کند و در بازدید از بعضی نقاط دیدنی جزیره قشم، در لحظاتی حس می‌کنید که گویی به سیاره‌ای دیگر سفر کرده‌اید. زیبایی‌ های طبیعی قشم بسیار هستند. در ادامه از شرایط بازدید کارگاه لنج سازی در قشم بیشتر می‌دانیم.

کارگاه هیجان‌انگیز لنج سازی در قشم

در بازدید یکی از کارگاه‌های لنج‌سازی که همگی به شیوه شناور ساخته می‌شوند، درباره مصالح و مواد اولیه ساخت لنج ‌های سنتی پرسیدم. پیرمرد صاحب‌کاری که وظیفه طراحی و نظارت بر ساخت لنج را برعهده داشت، برایم توضیح داد که عمده مصالح ساخت لنج ‌ها در گوران از منابع محلی که در نزدیکی کارگاه های لنج سازی هستند، تامین می‌شوند. مثلا از تنه‌ی درختان جنگل‌های همان حوالی، مثل ساج تهیه می‌شوند. چوب ساج، کهور و کنار بخش زیادی از الوار مورد نیاز برای ساخت لنج ها را تامین می‌کنند که در میانشان، ساج از همه مهم‌تر است. قطعات فلزی و پیچ و مهره‌ها هم از اصفهان می‌آیند.

بازدیدی هیجان‌انگیز از کارگاه لنج سازی قشم

استاد عدنان لنج‌ساز اما از روند کار راضی نبود. او برایم توضیح داد که اخیرا به دلایل اقتصادی، کار ساخت لنج‌ ها به کندی پیش می‌رود. وقتی از او پرسیدم کار ساختن یک لنج در حال حاضر چقدر زمان می‌برد؟ گفت: «شاید دوسال.» نکته‌ی خیلی جالب درباره لنج ‌ها این است که آن‌ها را بدون تهیه نقشه می‌سازند. یعنی استاد کارها، نقشه‌ی ۳D لنج ها را از پیش توی ذهنشان ترسیم کرده‌اند و با کمک حافظه و سواد بصری عجیبی که دارند جوان‌ها را در ساخت آن‌ها راهنمایی می‌کنند.

نزدیک به هزار قطعه چوب و الوار و کلی پیچ و میخ و مهره، همگی فقط بر اساس شم خاص استاد در طراحی و ساخت کشتی چوبی کنار هم قرار می‌گیرند و با اتصالشان لنج بزرگی برای جابه‌جایی ده‌ها تن بار و مسافر ساخته می‌شود. درگفتگویی که با یکی از کارگرها داشتم، برایم توضیح داد که در قسمت پایینی لنج، اتاقکی به نام «خن» می‌سازند که در آن آب جمع می‌شود. بعد آبی را که در این اتاقک یا محفظه جمع شده است، با پمپ بالا می‌کشند و دوباره به دریا می‌ریزند.

بازدیدی هیجان‌انگیز از کارگاه لنج سازی قشم

شرایط بازدید از کارگاه لنج سازی

برای بازدید از کارگاه لنج سازی گوران باید خود را از مسیرهای زمینی یا از طریق مسیر هوایی به قشم برسانید. فاصله زمینی تهران تا بندرعباس حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است و بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید ۱۴ تا ۱۶ ساعت طول می‌کشد. بعد از رسیدن به بندرعباس می‌توانید از طریق اسکله شهید حقانی یا بندر پل (لندی‌گراف) به قشم بروید. فاصله بندر شهید ذاکری تا کارگاه لنج سازی ۹۵ کیلومتر است و حدود ۸۲ دقیقه زمان می‌برد. اگر از طریق بندر لافت وارد جزیره قشم شده باشید؛ مسیر ۴۴ کیلومتری تا رسیدن به کارگاه لنج سازی گوران پیش روی شما است و حدود ۳۸ زمان می‌برد.

رفتن به قشم با هواپیما راحت‌ترین راه سفر به این جزیره است و از تهران حدود دو ساعت زمان می‌برد. فرودگاه بین‌المللی دیرستان قشم تا کارگاه لنج سازی حدود ۳۲ کیلومتر فاصله دارد و رسیدن به آن ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

آدرس: استان هرمزگان،جزیره‌ی قشم، روستای گوران، کارگاه لنج سازی گوران

بازدید از موزه باز لنج سازی گوران شرایط خاصی ندارد و گردشگران می‌توانند همه روزه به آن مراجعه کنند.

بازدیدی هیجان‌انگیز از کارگاه لنج سازی قشم

هم‌کلام شدن با کارگران کارگاه لنج سازی و کسب اطلاعات از آن‌ها این بازدید را بسیار پربار می‌کند. برای بازدید از موزه، مبلغ اندکی بابت ورودی دریافت می‌شود. در هنگام بازدید از عرشه لنج‌ها بهتر است گردشگران مراقب خطرات احتمالی باشند. وجود این خطرات به‌دلیل ناتمام بودن ساخت لنج‌ها است.

روزهای تابستان در جنوب کشور و جزیره قشم بسیار گرم هستند. اگر در این فصل راهی قشم شوید تنها عصر و شب می‌توانید به گشت و گذار بپردازید که در این زمان کارگاه لنج سازی تعطیل است. زمستان، پاییز و اوایل بهار بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم هستند.

برای بازدید از کارگاه لنج سازی گوران ساعت مشخصی وجود ندارد؛ اما کارگاه‌ها معمولا از صبح تا عصر فعال هستند. بهترین زمان بازدید از کارگاه لنج سازی هنگام ظهر است؛ درست زمانی که کارگران در حال استراحت هستند. در این زمان آن‌ها بدون دغدغه به سوالات ما پاسخ می‌دهند و می‌توان از لنج‌ها بازدید کرد.

روستای گوران امکانات گردشگری و اقامتی زیادی ندارد و شاید این موضوع یکی از دلایلی است که کارگاه لنج سازی جزو دیدنی‌های ناشناخته در قشم محسوب می‌شود.

بازدیدی هیجان‌انگیز از کارگاه لنج سازی قشم

برخی از اهالی روستای گوران خانه‌هایشان را به مسافران اجاره می‌دهند و می‌توان در روستا اقامت کرد. اگر راهی این جزیره شدید، بهترین راه این است که یکی از روزهای سفر خود را به بازدید از کارگاه لنج سازی و جاذبه های نزدیک به آن اختصاص دهید.

اقامتگاه‌های بومگردی بسیاری در جزیره قشم فعال هستند. اقامتگاه بومگردی زینت دریایی در ۱۰ کیلومتری لنج سازی گوران و در روستای سلخ واقع شده است. روستای سلخ منطقه‌ای زیبا با فرهنگ و آداب غنی و سنتی است. مالک این اقامتگاه، زینت دریایی است. او منزل خود را در روستا به اقامتگاه بومگردی تبدیل کرده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید