بابل دیدنی و جذاب است از این رو با ما همراه باشید و درباره محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابل بیشتر بدانید.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابل

سلام نو _ سرویس گردشگری: در گذشته های دور و پیش از ظهور اسلام، نام بابل، مه متیرا بود. بعد از ظهور اسلام، مه متیرا به بارفروش ده تغییر یافت اما به لطف توسعه شهر، نام ده از بارفروش حذف شد. نام منطقه تا سال ۱۳۱۰ بدون تغییر باقیماند تا اینکه در سال ۱۳۱۰، تصمیم گرفته شد بابل جایگزین بارفروش شود. شهر بابل دوران طلایی خود را در زمان شاه عباس بزرگ سپری کرده است. شاه عباس در دوران حکومت یکی از بزرگترین و لوکس ترین کاخ های خود را در بابل ساخت و بعد از او، در دوران زندیان و افشاریان نیز اهمیت بابل به قدری شده بود که به عنوان مرکز مازندران شناخته میشد.

جاذبه‌های گردشگری بابل؛ پرطرفدار و تماشایی

موزه بابل

موزه بابل که با نام گنجینه بابل نیز شناخته می‌شود، از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی بابل به شمار می‌رود. این مکان تنها موزه مردم‌شناسی مازندران است که در ساختمان شهرداری سابق شهر بابل جای دارد و متعلق به دوره پهلوی است. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۵۴ با شماره ۱۵۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابل

ساختمان موزه بابل که در سال ۱۳۰۷ به‌عنوان بلدیه یا شهرداری احداث شده بود، در سال ۱۳۷۴ با کاربری فرهنگی در اختیار میراث فرهنگی استان مازندران قرار گرفت و پس از مرمت و بازسازی، در بهمن سال ۱۳۷۵ به‌عنوان موزه بابل افتتاح شد. این موزه با بخش‌های باستان‌شناسی، مردم شناسی و یادمان‌های چوبی، به‌مدت چهار سال فعالیت داشت و سپس در سال ۱۳۷۹، پس از مرمت شیروانی و زیرزمین، به‌عنوان تنها موزه مردم‌شناسی مازندران در سال ۱۳۸۲، بار دیگر کار خود را آغاز کرد.

این موزه از لحاظ محتوای نمایش به سه بخش باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و یادمان‌های چوبی تقسیم می‌شود و دارای فضاهایی همچون نمایشگاه موقت، کتابخانه و مرکز اسناد تاریخی است. یکی از گران‌ترین اشیای موزه، قرآن خطی مربوط به دوره صفوی محسوب می‌شود که نمونه آن بسیار کم است. از سکه‌های مربوط به دوره هخامنشیان گرفته تا اسکناس‌های زمان قاجار و پهلوی در این مجموعه نگهداری می‌شوند.

موزه بابل از جاهای دیدنی استان مازندران محسوب می‌شود و در میدان ولایت، خیابان مدرس قرار دارد.

موزه ننه مکرمه

موزه ننه مکرمه که با نام خانه موزه ننه مکرمه نیز شناخته می‌شود، به ننه مکرمه نقاش خودآموخته‌ ایرانی اختصاص دارد.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابل

مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه متولد ۱۳۰۷ در دری‌کنده بابل، نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی است که به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. نقاشی‌های وی موجب شد تا به‌عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود. مکرمه که تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی نیز نگذرانده بود، در سن ۶۷ سالگی به‌خاطر فروخته شدن گاو محبوبش افسرده شد و برای رهایی از اندوه، به نقاشی پناه برد. او آنچه را که در دل داشت، روی دیوارهای خانه‌اش جان بخشید. خانه کوچک ۲۰۰ متری او در روستا امروزه به موزه ننه مکرمه تبدیل شده است و از آثار ملی ایران و جاهای دیدنی بابل به شمار می‌آید.

استان مازندران، بابل، روستای دریکنده

جاذبه‌های محبوب‌تر بابل

پل محمدحسن خان

پل محمدحسن خان یکی از آثار تاریخی و مکان های دیدنی بابل است که قدمت آن به اوایل حکومت کریم خان زند بازمی‌گردد. این اثر به دلیل احداث آن توسط جد «آقا محمدخان قاجار» محمدحسن‌خان، پس از پیروزی بر «کریم‌خان زند» و تصرف شهر بابل و نیز دیگر نقاط مازندران، برای قدردانی از مردم بابل، این پل را روی رودخانه‌ی بابل احداث کرده است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابل

استان مازندران, بابل, پل محمد حسن خان

مسجد جامع بابل

مسجد جامع بابل از جاهای دیدنی بابل در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر است و از آثار ملی ایران به‌ شمار می‌رود. طبق تاریخ طبرستان، قدمت این مسجد به سال ۱۶۰ هجری قمری بازمی‌گردد و در دوره‌های مختلف، به‌ویژه عصر صفوی، بازسازی شده است. در دوران فتحعلی شاه قاجار، این بنا بر اثر زلزله تخریب و مجددا بنا شد. مسجد دو سردر در شرق و غرب دارد که هرکدام به یک هشتی متصل می‌شوند و بالای آن‌ها آیات و عباراتی بر خشت‌های کاشی به تاریخ ۱۲۳۰ هجری قمری نوشته شده است. در فضای داخلی مسجد نیز دو محراب با کاشی‌کاری جدید و یک محراب قدیمی به‌صورت نیمه‌خراب وجود دارند.

استان مازندران، بابل، حدفاصل چهارراه شهدا و سه راه فرهنگ

مسجد چهارسوق بابل

مسجد چهارسوق بابل که با نام مسجد ضرابی نیز شناخته می‌شود، در محله چهارسوق در شهر بابل قرار دارد. قدمت این مسجد به دوره صفویه بازمی‌گردد و در سال ۱۲۱۱ هجری قمری بازسازی شده است. بنای کنونی مسجد شامل صحنی کوچک و شبستانی جنوبی می‌شود.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابل

این اثر به‌عنوان یکی از دیدنی های بابل، در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳، با شماره ثبت ۱۱۵۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

استان مازندران، بابل، خیابان امام خمینی، محله چهار سوق

کاخ سلطنتی بابل

کاخ سلطنتی بابل درون باغ باصفا و بسیار زیبایی که امروزه محل دانشگاه پزشکی استان مازندران است، قرار دارد. این عمارت تاریخی باشکوه و مجلل متعلق به دوران پهلوی است و از جمله مکان های دیدنی بابل محسوب می‌شود. کاخی متشکل از دو طبقه و دارای اتاق‌هایی بسیار و سالن‌هایی متعدد است که از ویژگی‌های قابل توجه در ساخت آن، تزئینات زیبا و خیره‌کننده‌ای است که به صورت گچبری‌های زیبا و هنرمندانه اجرا شده است.

دانشگاه علوم پزشکی بابل, Babol, Mazandaran Province, Iran

سد شیاده

سد شیاده به همراه پوشش گیاهی و جنگل‌های زیبای مجاور آن از جاهای دیدنی بابل و مقاصد مهم گردشگری در استان مازندران به شمار می‌روند و در ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها بیش از دو هزار گردشگر دارد. ارتفاع سد شیاده از زمین ۲۰ متر است و محیطی ایده‌آل برای علاقمندان به ماهیگیری محسوب می‌شود. سقاتالار شیاده نیز در نزدیکی سد و در روستای شیاده جای دارد. این بنا با نقش‌ونگارهای زیبا و اشعار مذهبی متعلق به اواخر دوره قاجاریه است.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بابل

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید