دریاچه الندان از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مازندران محسوب می‌شود، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به دریاچه الندان در مازندران دسترسی پیدا کنیم.

چگونه به دریاچه الندان در مازندران دسترسی پیدا کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه الندان یا به گویش بومیان محل «آب‌بندان پله ازنی» از خاص‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ مازندران است. دریاچه‌ای طبیعی با قدمت ۲٫۵ میلیون سال و متعلق به عصر کواترنری زمین‌شناسی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید. آب این دریاچه زیبا و طبیعی،‌ تنها با نزولات جوی و بارش برف و باران تامین می‌شود و هیچ رودخانه یا چشمه‌ای در شکل‌گیری آن دخیل نیست. تغییر مساحت این دریاچه در فصول پر بارش و کم‌ بارش سال،‌ از جمله ویژگی‌های خاص آن معرفی می‌شود؛ گستره‌ای ۱۷ هکتاری که با افزایش بارندگی، به ۳۰ هکتار می‌رسد و آب شالیزارهای اطراف را تامین می‌کند. جنگل سبز و انبوه الندان یا پله نیز در اطراف این دریاچه، زیبایی و جذابیت این منطقه را مضاعف کرده است.

دریاچه الندان؛ از زیباترین دریاچه‌های مازندران

دریاچه الندان که به نام دریاچه آب‌بندان پله ازنی هم شناخته می‌شود در روستای الندان بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری واقع شده است.

چگونه به دریاچه الندان در مازندران دسترسی پیدا کنیم؟

این دریاچه یکی از عارضه‌های طبیعی و بسیار قدیمی مازندران است که گفته می‌شود قدمت آن به دوره کواترنری (این دوره زمین شناسی به حدود ۲ و نیم میلیون سال پیش بازمی گردد.) برمی‌گردد. آب این دریاچه تنها از طریق بارش‌های جوی تامین می‌شود و هیچ‌گونه رودخانه یا چشمه‌ای آن را تغذیه نمی‌کند. وسعت الندان در روزهای معمولی سال حدود ۱۷ هکتار و در روزهای پر بارش به ۳۰ هکتار هم می‌رسد. جالب که بدانید کارشناسان علت بزرگی این دریاچه را موقعیت جغرافیایی خاص و همچنین خاک نفوذناپذیر آن می‌دانند.

آن چه که دریاچه الندان را زیباتر می‌کند جنگل‌های هیرکانی با درخت‌های ازگیل، ویلک و پهن‌برگان است که اطراف آن را احاطه و زیبایی محیط را چند برابر کرده‌اند. جالب است بدانید که این دریاچه در فصل زمستان خانه غازهای وحشی‌ می‌شود که به این منطقه می‌آیند. هم‌چنین در سال‌های اخیر رهاسازی ماهی خوراکی و تخم‌ریزی آنها در دریاچه موجب شده تا محلی‌ها و برخی گردشگران الندان را به عنوان مکانی برای ماهیگیری تفریحی انتخاب کنند.

ثبت ملی: این دریاچه در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۴ با شماره ۲۶۳ در فهرست میراث طبیی ایران به ثبت رسیده است.

چگونه به دریاچه الندان در مازندران دسترسی پیدا کنیم؟

برای اقامت در این سفر می‎توانید از اقامتگاه‌های بومگردی نزدیک دریاچه استفاده کنید یا به شهر کیاسر در فاصله ۱۲ کیلومتری دریاچه بروید و از امکانات اقامتی آن جا بهره ببرید. همچنین اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و دوست دارید اقامت در طبیعت را تجربه کنید اطراف دریاچه را می‌توانید برای کمپ انتخاب کنید.

بهار و تابستان: در فصل بهار هوای منطقه بسیار معتدل و مطلوب می‌شود؛ اما باران در بیشتر روزهای این فصل میزبان شما خواهد بود. در فصل تابستان نیز هوا رو به گرمی می‌رود و در برخی از روزها تا ۳۵ درجه بالای صفر نیز افزایش می‌یابد.

پاییز و زمستان: در آغاز پاییز هوا بسیار مطلوب و متعادل است همچنین منظره زیبای پاییزی اطراف دریاچه می‌تواند دلیل خوبی برای سفر به این منطقه باشد. در فصل زمستان نیز به طبع هوا رو به سردی می‌رود و در برخی شب‌ها دمای هوا به زیر صفر هم می‌رسد که بهتر است در صورت نداشتن تجهیزات کافی سفرتان را در این فصل انجام ندهید.

چگونه به دریاچه الندان در مازندران دسترسی پیدا کنیم؟

محل قرارگیری و دسترسی به دریاچه الندان

دریاچه الندان کیاسر با طبیعت بکر و شگفت‌انگیز و ویژگی‌های گردشگری برجسته‌اش، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران را به نمایش می‌گذارد. موقعیت مکانی این دریاچه و قرار گرفتن در میان جنگل‌های پهن‌برگ شمال کشور و نیز ماهیت خاک نفوذناپذیر آن، باعث ماندگاری و بقای آب این دریاچه شده است؛ تا جایی که در فصول کم‌ بارش سال نیز چون نگینی درخشان جلوه می‌کند.

علاوه بر آن، آب شیرین متمایز و خاک منحصربه‌فرد دریاچه الندان، گیاهان متفاوت و خاصی را پرورش می‌دهد. برخی از این گیاهان معطر با خاصیت درمانی بسیار، در طب سنتی ایرانی و تهیه داروهای گیاهی مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اوایل فصل بهار، می‌توان در اطراف دریاچه قدم زد و علاوه بر لذت بردن از محیط اطراف، انواع مختلفی از سبزی‌ها و گیاهان دارویی را جمع‌آوری کرد. علاوه بر سبزیجات معطر و گیاهان دارویی، گل‌های بنفشه و الزی (پیازچه وحشی) نیز در این منطقه رشد می‌کنند و در فصل بهار سر از خاک بیرون می‌آورند.

چگونه به دریاچه الندان در مازندران دسترسی پیدا کنیم؟

از سوی دیگر، اگر در پاییز رهسپار دریاچه الندان شوید؛ نمایش دلفریب‌تری از شگفتی‌های طبیعت را مشاهده خواهید کرد. رشد درختچه‌های ولیک، ازگیل و تلکا در اطراف این دریاچه، تصویر پاییزی و رنگارنگ دریاچه الندان را تکمیل می‌کند و مهمانان این فضا را به تناول میوه‌های جنگلی فرا می‌خواند.

آدرس دریاچه الندان: مازندران، ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه

برای دیدار از جاذبه تماشایی دریاچه الندان و طبیعت بکر اطراف آن، باید خود را به روستای ازنی برسانید. این روستا در دامنه کوهی به نام ازنی کوه، در قسمت جنوب شهر ساری و در فاصله ۲۰ کیلومتری کیاسر، در دهستان چهاردانگه واقع شده است و با شهر ساری در حدود ۶۵ کیلومتر فاصله دارد.

با گذر از حدود ۶۰ کیلومتر از شهر ساری به‌سمت جاده کیاسر، به یک پمپ بنزین خواهید رسید که در سمت راست آن، تابلوی الندان مشاهده می‌شود. جاده‌ای که در این سمت وجود دارد، تا حدود هفت کیلومتر (تا روستای ازنی) آسفالت است و پس از آن، باید راه خاکی را تا آب‌بندان پله ازنی (با حدود ۱٫۵ کیلومتر فاصله) طی کرد؛ راهی که در نهایت، به دریاچه الندان ختم خواهد شد.

چگونه به دریاچه الندان در مازندران دسترسی پیدا کنیم؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید