۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
کد خبر: 55432633

الندان از زیباترین و تماشایی‌ترین دریاچه‌های ایران است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم دریاچه الندان در کجاست.

دریاچه الندان در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه الندان کیاسر با طبیعت بکر و شگفت‌انگیز و ویژگی‌های گردشگری برجسته‌اش، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران را به نمایش می‌گذارد. موقعیت مکانی این دریاچه و قرار گرفتن در میان جنگل‌های پهن‌برگ شمال کشور و نیز ماهیت خاک نفوذناپذیر آن، باعث ماندگاری و بقای آب این دریاچه شده است؛ تا جایی که در فصول کم‌ بارش سال نیز چون نگینی درخشان جلوه می‌کند. علاوه بر آن، آب شیرین متمایز و خاک منحصربه‌فرد دریاچه الندان، گیاهان متفاوت و خاصی را پرورش می‌دهد. برخی از این گیاهان معطر با خاصیت درمانی بسیار، در طب سنتی ایرانی و تهیه داروهای گیاهی مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الندان؛ دریاچه‌ای خاص در شمال ایران

دریاچه الندان (Alendan) یا آب‌بندان پله ازنی، از جمله وسیع‌ترین و زیباترین دریاچه‌های شمال ایران است که در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. این دریاچه خاص و تماشایی، به‌عنوان یکی از بهترین مناطق طبیعت‌گردی ایران نیز معرفی می‌شود و چشم‌انداز رویایی آن، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

دریاچه الندان در کجاست؟

علاوه بر آن، دریاچه الندان کیاسر، قدمتی دیرینه دارد و پیدایش آن را به دوره‌ای از زمین‌شناسی موسوم به «کواترنری» نسبت می‌دهند؛ ازاین‌رو، این دریاچه زیبا را از قدیمی‌ترین جلوه‌های طبیعی مازندران می‌دانند که حدود ۲٫۵ میلیون سال از عمرش می‌گذرد.

ویژگی خاص و منحصربه‌فرد دریاچه الندان، تامین آب این دریاچه از طریق بارش باران‌های فصلی است. به عبارت دیگر، هیچ رودخانه‌ای به‌سمت دریاچه الندان جریان ندارد و آب این دریاچه، تنها با نزولات آسمانی تامین می‌شود. جنس خاص خاک این منطقه و نفوذناپذیری آب در آن و نیز شیب زمین و فرم قرارگیری آب‌بندان، از دیگر علل تشکیل و دوام دریاچه عنوان می‌شود.

در فصول گرم سال که میزان بارندگی به حداقل می‌رسد، وسعت دریاچه الندان را در حدود ۱۷ هکتار تخمین می‌زنند؛ در مقابل، در صورت افزایش بارندگی یا در فصول سرد و پر بارش سال، حجم آب موجود در دریاچه نیز تقریبا دو برابر می‌شود و وسعت آن به ۳۰ هکتار افزایش می‌یابد. بنابراین هرچه باران بیشتر ببارد؛ دریاچه الندان نیز آب بیشتری ذخیره می‌کند و در نتیجه بزرگ‌تر خواهد شد؛ ازاین‌رو، به این دریاچه «آب‌بندان» نیز می‌گویند و از آب آن، در شالیزارهای روستاهای اطراف استفاده می‌کنند.

دریاچه الندان در کجاست؟

دریاچه الندان کیاسر در حوالی روستای ازنی، از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در منطقه جنگلی پله ازنی قرار دارد. این جاذبه طبیعی و جذاب استان مازندران، در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

محل قرارگیری دریاچه الندان

دریاچه زیبای الندان یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی ایران و منطقه مازندران است. این دریاچه تماشایی و جذاب در نزدیکی ازنی، از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری است. این دریاچه، در حقیقت الماس درخشان و گرانبهای ساری به شمار می‌رود که از عصر کواترنری، یکی از دوره‌های مهم زمین شناسی برجای مانده. زیبایی دریاچه دیدنی الندان تا حدی است که بسیاری از گردشگران، خصوصا گردشگران خارجی، برای تماشای آن، به منطقه ازنی سفر می‌کنند. ترکیب درخشش آب دریاچه و تلالو نور طلایی خورشید، تصویری رویایی را در این منطقه ایجاد می‌کند که تماشای آن بسیار لذت‌بخش است.

اگر به شهرستان ساری و منطقه ازنی سفر می‌کنید، حتما در اولین فرصت از این دریاچه تاریخی و اسرارآمیز نیز دیدن کنید.

آدرس: استان مازندران، شهر ساری، بخش چهار دانگه، شهرستان کیاسر، دریاچه الندان

دریاچه الندان در کجاست؟

بهترین راه برای رسیدن به دریاچه از طریق روستای ازنی است. شما می‌توانید از سمت ساری وارد بزرگراه ۷۰ آسیا و پس از طی حدود ۶۰ کیلومتر وارد فرعی شوید که به روستای ازنی می‌رسد. انتهای مسیر شما را به دریاچه الندان خواهد رساند. توجه داشته باشید که مسیر فرعی ابتدا آسفالته بوده و بعد خاکی می‌شود بنابراین حتما با وسیله نقلیه مطمئن مسیر را طی کنید.

برای اقامت و شب ماندن در دریاچه بکر الندان می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی در روستای نزدیک به دریاچه بمانید و از فضای روستایی و دوست داشتنی آن لذت ببرید. اگر وسایل مناسب و کاربردی برای برپایی کمپ را دارید، پس از بررسی آب و هوا و اطمینان از عدم بارش، می‌توانید با راهنمایی یک فرد آشنا به منطقه، در مکانی مناسب اتراق کنید. یادتان باشد که وسایل برپایی کمپ از جمله چادر و کیسه خواب، زیرانداز، آب و خوراکی، چراغ قوه، جعبه کمک‌های اولیه را حتما به همراه داشته باشید.

بهار و تابستان: در فصل بهار هوای منطقه بسیار معتدل و مطلوب می‌شود؛ اما باران در بیشتر روزهای این فصل میزبان شما خواهد بود. در فصل تابستان نیز هوا رو به گرمی می‌رود و در برخی از روزها تا ۳۵ درجه بالای صفر نیز افزایش می‌یابد.

دریاچه الندان در کجاست؟

پاییز و زمستان: در آغاز پاییز هوا بسیار مطلوب و متعادل است همچنین منظره زیبای پاییزی اطراف دریاچه می‌تواند دلیل خوبی برای سفر به این منطقه باشد. در فصل زمستان نیز به طبع هوا رو به سردی می‌رود و در برخی شب‌ها دمای هوا به زیر صفر هم می‌رسد که بهتر است در صورت نداشتن تجهیزات کافی سفرتان را در این فصل انجام ندهید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید