چابهار از مقاصد باشکوه جنوب ایران به شمار می‌رود، در همین راستا با ما همراه باشید و درباره حیرت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی چابهار بیشتر بدانید.

حیرت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی چابهار

سلام نو _ سرویس گردشگری: چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال- جنوب بازرگانی جهانی است. چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب‌وهوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است، در ادامه به تعدادی از جاذبه های طبیعی چابهار که حیرت هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد می‌پردازیم.

جاذبه های حیرت انگیز و طبیعی چابهار

تالاب لیپار

تالاب لیپار یکی از مشهورترین تالاب‌ های ایران است. این جاذبه منحصربه‌فرد در کرانه دریای عمان، شرق چابهار، در جاده ساحلی چابهار به گواتر و کنار روستای لیپار قرار دارد. روستای لیپار از توابع بخش مرکزی شهرستان چابهار محسوب می‌شود. تالاب لیپار که در تنگه‌ای صخره‌ای و مشرف به دره‌ای زیبا شکل گرفته است، با رنگ خاص، نظرها را به خود جلب می‌کند و به‌عنوان عروس چابهار شناخته می‌شود. تالاب لیپار از ایستا شدن آب اقیانوس عمان در میان دو کوه به وجود آمده و سبب تشکیل اکوسیستم منحصربه‌فردی شده است.

حیرت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی چابهار

این تالاب با ظاهر زیبا و فریبنده، یکی از شورترین آب‌های جهان را دارد. گستره و رنگ این تالاب به فراخور شرایط محیطی در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند؛ در فصول پرباران، وسعت تالاب به حدود ۱۰ هکتار می‌رسد و بیش از ۱۴ کیلومتر طول دارد.

تالاب لیپار در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق (۲۵ دقیقه رانندگی) از مرکز شهر ساحلی چابهار قرار دارد. برای رسیدن به این تالاب در بلوار قدس چابهار حرکت کنید تا به فلکه مادر برسید. در این فلکه به‌سمت بلوار اقیانوس تغییر مسیر دهید؛ سپس دور بزنید و وارد جاده ساحلی چابهار به گواتر شوید. نام این جاده در نقشه مسیر ۹۸ است. پس از حدود ۱۸ کیلومتر رانندگی در این جاده ساحلی، به روستای رمین و سپس تالاب صورتی لیپار می‌رسید.

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی چابهار که با نام کوه‌های مینیاتوری نیز شهرت دارد، از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان است و بخشی از طبیعت زیبای شهر همیشه بهاری چابهار محسوب می‌شود. متاسفانه این جاذبه طبیعی چندان مورد توجه واقع نشده و متاسفانه تاکنون اقدام مهمی برای ثبت این اثر طبیعی به‌عنوان یک ژئوپارک ملی در سطح جهان صورت نگرفته است.

حیرت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی چابهار

در فاصله‌ ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از چابهار می‌توان کوه‌های مریخی را پیدا کرد که تا کیلومترها امتداد دارند. در میان این کوه‌ها دریاچه‌ای منحصربه‌فرد به رنگ صورتی وجود دارد که لیپار نامیده می‌شود. ترکیب این کوه‌ها با دریاچه‌ لیپار چشم‌اندازی را پدید آورده است که نمی‌توان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد. هر ساله همایشی به‌عنوان مریخ نوردی در چابهار برگزار می‌شود که طی آن علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت پیاده مسیری مشخص از ساحل دریای عمان و کوه‌های مینیاتوری را طی کنند و از تماشای مناظر بی‌بدیل منطقه لذت ببرند.

کوه‌های مینیاتوری ادامه‌ رشته کوه‌های زاگرس هستند که تا پاکستان ادامه دارند. ارتفاع این کوه‌ها متغییر است و از پنج متر تا بیش از صد متر در میان آن‌ها پیدا می‌شود. این کوه‌ها به‌سبب وضعیت خود، در دسته‌ مناطق بدبوم یا بدلند قرار می‌گیرند. ویژگی مشترک این مناطق عدم وجود پوشش گیاهی و نداشتن ارزش چراگاهی است.

جاذبه های طبیعی چابهار، زیبا و دیدنی

گل فشان بندر تنگ

گل فشان بندر تنگ در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار و در ساحل دریای عمان قرار دارد.

حیرت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی چابهار

در این محل از گذشته یک اسکله صیادی بزرگ و فعال قرار داشت. کوه‌های گل افشان منطقه چابهار هفت کوه هستند. این کوه‌های فعال، اندازه‌های مختلف و متنوعی دارند. بزرگ‌ترین این گل فشان‌ها در جاده کهیر-تنگ واقع شده است. برای دسترسی آسان گردشگران و آسایش آن‌ها در این منطقه، امکانات مناسبی چون جاده آسفالت، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های سایه‌بان‌دار و آب آشامیدنی قرار داده‌اند. در این مکان، تورهای گردشگری بسیاری برگزار می‌شود که این جاذبه دیدنی را بهتر به گردشگران می‌شناسانند.

بندر تنگ یک روستا است که با شهر کنارک ۸۰ کیلومتر راه زمینی دارد. برای رفتن به این روستا، باید از جاده بندر جاسک عبور کنید. با طی کردن ۵۰ کیلومتر در قسمت چپ جاده فرعی، بندر تنگ قابل‌مشاهده است. برای رسیدن به گل‌ فشان‌ها باید جاده را تا انتها بپیمایید تا به ساحل دریای عمان و بندر صیادی تنگ برسید.

خلیج پزم تیاب

یکی از سواحل زیبای جنوب ایران و جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان، خلیج پزم است که در حاشیه دریای عمان و در شهرستان کنارک واقع شده است. خلیج پزم در بین مردم بومی به «خلیج تیاب»، «بندر صیادی پزم» و «پزم تیاب» معروف است.

حیرت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی چابهار

این بندر مانند شبه‌جزیره است و دماغه آن به وال یا نهنگ شباهت دارد. به‌طور کلی، خلیج پزم از لحاظ شکل و موقعیت به خلیج چابهار شباهت دارد؛ با این تفاوت که از آن کوچک‌تر است. پزم یکی از بنادر مهم جنوب کشور است که شغل اصلی مردم خون‌گرم این خلیج صیادی است و بخش اعظمی از پروتئین کشور را تامین می‌کند.

خلیج پزم تیاب جاذبه‌ها و مناظر طبیعی بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد و زیبایی‌هایش هر بیننده‌ای را ساعت‌ها مجذوب خود می‌کند. در این ساحل بکر و طبیعی، هم می‌توان از سکوت و آرامش ساحل ماسه‌ای لذت برد و هم از تلاطم موج‌ها در کنار ساحل صخره‌ای شگفت‌زده شد.

در بندر پزم تیاب که تقریبا شبیه بندر بریس است چند جاذبه را می‌توان یک‌جا دید؛ از جمله سواحل زیبای صخره‌ای، اسکله صیادی و سنگی، غار ساحلی، ساحل ماسه‌ای یا شوکین، چشم اقیانوس، کوه، غروب آفتاب و خرچنگ‌ها. همچنین می‌توان از قایق‌سواری و خرید در بازار ماهی لذت برد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید