تمایز بین پرواز چارتر و پرواز سیستمی تنها در فرایند فروش بلیط و مدیریت آن نهفته است. هیچ‌گونه تفاوتی در نوع هواپیما، خدمات، خدمه پرواز یا سایر جنبه‌ها بین پروازهای سیستمی و چارتری وجود ندارد. با خرید بلیط هواپیما چارتری، همان کیفیت خدمات پروازهای عادی را دریافت خواهید کرد.

مزایا و معایب پرواز عادی و چارتر چیست؟

هنگام خرید بلیط هواپیما، دو نوع بلیط مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کنید: بلیط سیستمی، که پروازهای آن توسط شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ریزی می‌شوند و بلیط چارتری. آشنایی با ماهیت و ویژگی‌ هرکدام از این بلیط‌ها هنگام رزرو بلیط مهم است. در این نوشته قصد داریم در مورد مزایا و معایب پرواز عادی یا سیستمی و چارتری صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پروازهای سیستمی

پروازهای سیستمی پروازهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده هستند. خطوط هوایی مانند زاگرس، ماهان، کیش‌ایر و آتا این پروازها را برنامه‌ریزی می‌کنند. این پروازها از برنامه‌های ثابتی پیروی می‌کنند، اگرچه ممکن است گاهی تغییراتی ایجاد شود. بلیط پروازهای سیستمی توسط خود خطوط هوایی یا آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز فروخته می‌شود.

مزایای پروازهای سیستمی یا عادی

پروازهای سیستمی یا عادی مزایای خاصی دارند که باعث می‌شوند بسیاری از افراد این نوع بلیط‌ها را بیشتر بپسندند. این مزایا شامل موارد زیر است:

۱. تخفیف برای خردسالان: بزرگسالان برای خردسالان (۲ تا ۱۲ سال) اغلب می‌توانند بلیط پرواز سیستمی را با قیمت نیم‌بها تهیه کنند.

۲. پرواز طولانی‌مدت: پروازهای سیستمی امکان خرید بلیط هواپیما برای مسافت‌های طولانی را ارائه می‌دهند.

۳. امکان کنسلی بلیط: در پروازهای سیستمی، امکان کنسل کردن بلیط هواپیما همراه با پرداخت جریمه وجود دارد که براساس زمان درخواست کنسلی، کلاس پرواز و قوانین هواپیمایی متفاوت است.

۴. مسیرهای پروازی متنوع: پروازهای سیستمی طیف گسترده‌ای از مسیرهای پروازی را ارائه می‌دهند.

۵. تخفیف‌های ویژه: برخی از خطوط هوایی برای کاربران واجد شرایط ویژه، تخفیف ارائه می‌کنند.

معایب پروازهای سیستمی

بعد از صبحت درباره مزایای پروازهای سیستمی، حال بیایید با معایب این گونه پروازها آشنا شوید تا به طور کل درک صحیحی از بلیط‌های سیستمی به دست بیاورید:

۱. محدودیت بلیط: پروازهای سیستمی معمولاً از قبل برنامه‌ریزی می‌شوند و ممکن است همیشه تقاضای بازار را برآورده نکنند، به‌خصوص در زمان اوج سفر. پیدا کردن بلیط‌های سیستمی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، زیرا اغلب چندین ماه قبل از پرواز فروخته می‌شوند و هرچه به تاریخ سفر نزدیک‌تر می‌شویم، امکان خرید بلیط سیستمی دشوارتر است.

۲. نابرابری قیمت: قیمت بلیط هواپیماهای سیستمی توسط سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می‌شود که اغلب در مقایسه با قیمت بلیط هواپیما چارتر تفاوت قابل توجهی دارد. با وجود اینکه تلاش‌هایی برای کاهش قیمت این بلیط‌ها انجام شده است، اما محدودیت‌ها و تفاوت قیمت‌ها همچنان ادامه دارد.

مزایا و معایب پرواز عادی و چارتر چیست؟

پروازهای چارتر

پروازهای چارتر یک جایگزین مناسب برای بلیط‌های سیستمی هستند، به‌ویژه در زمان اوج سفر یا زمانی که پروازهای سیستمی در دسترس نیستند. پروازهای چارتری مشمول محدودیت‌های مشابه پروازهای سیستمی نیستند و برای مسافرانی که به دنبال بلیط‌های لحظه آخری یا کاهش قیمت بلیط برای سفر هستند، بسیار مناسب است. این پروازها اغلب زمانی ترجیح داده می‌شوند که تعداد بلیط‌های سیستمی نیاز بازار را برآورده نمی‌کنند.

در سفر و گردشگری کلمه «چارتر» معمولاً به اجاره یا رزرو کل صندلی‌های هواپیما (چارتر کامل) یا تعداد معینی صندلی (چارتر صندلی) توسط یک شرکت خدمات تور برای مسیرهای خاص اشاره دارد. در پروازهای چارتری، یک شرکت معتبر گردشگری درخواستی را به شرکت هواپیمایی ارائه می‌کند و شرکت هواپیمایی بنا به صلاحدید خود و انجام ضمانت‌های لازم، مجوز اجاره صندلی‌های هواپیما را صادر می‌کند. چارترکننده مسئولیت تأمین کلیه هزینه‌ها و فرایند فروش بلیط بر اساس مبلغ توافق‌شده با شرکت هواپیمایی را بر عهده دارد.

مزایای بلیط هواپیما چارتر

همان‌طور که در مورد مزایا و معایب بلیط‌های سیستمی صحبت کردیم، بلیط‌های چارتری هم دارای ویژگی‌ها و معایب خاصی هستند که قبل از رزرو بلیط هواپیما باید به آنها توجه کرد. این موارد عبارتند از:

۱. دردسترس بودن بلیط: در مواردی که پروازهای برنامه‌ریزی شده به‌طور کامل رزرو می‌شوند، پروازهای چارتری در دسترس مسافران قرار می‌گیرند و البته احتمالا با افزایش هزینه همراه هستند.

۲. مقرون‌به‌صرفه بودن: بلیط‌های پرواز چارتری اغلب ارزان‌تر هستند، حتی گاهی اوقات قیمت این بلیط‌ها کمتر از بلیط‌های اتوبوس یا قطار است، به‌ویژه زمانی که تاریخ دقیقی برای سفرتان نداشته باشید.

معایب بلیط هواپیما چارتر

بعد از ذکر مزایای بلیط‌های چارتری، حتماً باید به معایب آنها هم اشاره کنیم تا مسافران هنگام خرید بلیط مناسب، تصمیم درستی بگیرند. این معایب شامل موارد زیر است:

۱. قیمت بلیط کودک: هزینه بلیط چارتری کودکان ۲ تا ۱۲ ساله اغلب به اندازه بزرگسالان است، برخلاف بلیط‌های سیستمی که اغلب قیمت‌های ویژه‌ای برای کودکان داشتند. برای نوزادان زیر ۲ سال که صندلی ندارند، معمولاً مانند بلیط‌های سیستمی، تقریباً ۱۰٪ از قیمت بلیط بزرگسالان دریافت می‌شود.

۲. غیرقابل تغییر بودن: بلیط‌های چارتری غیر قابل انتقال و غیرقابل تغییر هستند و انعطاف‌پذیری کمتری دارند.

۳. قوانین کنسلی سختگیرانه: بلیط‌های چارتر معمولاً دارای سیاست‌های کنسلی سختگیرانه هستند و اکثر بلیط‌ها، زمانی که استفاده نشوند، قابل استرداد نیستند. بنابراین، آنها برای برنامه‌های سفری که نیازی به تغییر ندارند مناسب هستند.

آیا کیفیت ارائه خدمات در پروازهای چارتر در مقایسه با پروازهای عادی کمتر است؟

تمایز بین پرواز چارتر و پرواز سیستمی تنها در فرایند فروش بلیط و مدیریت آن نهفته است. هیچ‌گونه تفاوتی در نوع هواپیما، خدمات، خدمه پرواز یا سایر جنبه‌ها بین پروازهای سیستمی و چارتری وجود ندارد. با خرید بلیط هواپیما چارتری، همان کیفیت خدمات پروازهای عادی را دریافت خواهید کرد.

بلیط هواپیما چارتر برای چه کسانی مناسب است؟

هنگام تصمیم‌گیری بین خرید بلیط هواپیمای عادی (سیستمی) و بلیط چارتری، انتخاب هر کدام از آنها به قطعیت برنامه سفر شما بستگی دارد. اگر از برنامه سفر خود مطمئن هستید و هیچ تغییر یا کنسلی را پیش‌بینی نمی‌کنید، انتخاب بلیط‌های پرواز چارتری ارزان‌تر در روزهای منتهی به پرواز برای شما مناسب است. با این حال، اگر احتمال می‌دهید تغییرات و رویدادهای غیرمترقبه‌ای در زمان پروازتان پیش بیاید، ممکن است خرید بلیط‌های سیستمی عاقلانه‌تر باشد. توجه به این نکته ضروری است که حتی کنسلی بلیط‌های سیستمی، ممکن است با جریمه همراه باشد. این جریمه‌ها می‌تواند ۱۰۰٪ قیمت بلیط باشد یا مشابه بلیط‌های چارتری ممکن است غیر قابل استرداد باشد.

مزایا و معایب پرواز عادی و چارتر چیست؟

کلام آخر

در این مقاله درباره مزایا و معایب پروازهای عادی و چارتری صحبت کردیم. با درک تمایز بین پروازهای سیستمی و چارتری، مسافران می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای بر اساس نیازها و ترجیحات سفر خود اتخاذ کنند. زمان پرواز یک عامل مهم در هزینه کلی سفر است. برای سفرهایی که دقیق برنامه‌ریزی شده‌اند یا پروازهای طولانی مدت، بلیط‌های سیستمی بهترین انتخاب هستند. همچنین برای کسانی که علاقه‌مند به سفرهای ارزان‌تر، بدون زمان‌بندی دقیق و پروازهای لحظه آخری هستند، بلیط چارتری می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید