غار ده شیخ، که تا چندی پیش ناشناخته بود، اکنون با شکوه و عظمت خود، گردشگران را به سفری شگفت‌انگیز به اعماق زمین دعوت می‌کند.

غار ده شیخ؛ زیباترین غار کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس، گویی رازی بزرگ در دل زمین نهفته است.

راز غار ده شیخ فاش می‌شود

غار ده شیخ که در روستایی به همین نام در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده، تا سال ۱۳۸۹ ناشناخته بود. چوپانی که در حال گشت و گذار در کوهستان بود، به‌طور اتفاقی دهانه این غار را در بالادست روستا پیدا کرد. از آن زمان تاکنون، غار ده شیخ به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان تبدیل شده است.

سفری به دوران باستان

با ورود به غار ده شیخ، گویی در گذر زمان به عقب سفر می‌کنید. باستان‌شناسان در این غار، بقایای و فسیل‌های انسان و حیوان را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد این غار در دوران ماقبل اسلام مسکونی بوده است. برخی معتقدند که غار ده شیخ به دوره ساسانیان یا هخامنشیان تعلق دارد.

غار ده شیخ؛ زیباترین غار کهگیلویه و بویراحمد

غاری زنده با قندیل‌های شگفت‌انگیز

غار ده شیخ یک غار آهکی است که در دوره دوم زمین‌شناسی شکل گرفته است. آب‌های زیرزمینی با نفوذ به داخل غار و رسوب املاح معدنی، قندیل‌های بسیار زیبایی را در دالان‌های آن به وجود آورده‌اند.

یکی از شگفتی‌های غار ده شیخ، گرمای مطبوع آن در زمستان و خنکی هوا در تابستان است. این موضوع نشان می‌دهد که در گذشته، انسان‌ها برای فرار از سرما و گرما به این غار پناه می‌بردند.

دسترسی به غار ده شیخ

غار ده شیخ در ۲ کیلومتری روستایی به همین نام واقع شده است. برای رسیدن به این غار، می‌توانید از یاسوج به پاتاوه در شهرستان دنا سفر کنید.

دهانه غار ده شیخ در روبه‌روی قله قاش مستان دنا قرار دارد. برای ورود به غار، باید از دهانه تنگ و باریک آن عبور کنید. در داخل غار، هفت دالان با ارتفاع ۵ تا ۷ متر وجود دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

بهترین زمان سفر به غار ده شیخ

بهترین زمان برای سفر به غار ده شیخ، فصل بهار است. در این فصل، آب‌وهوای مطبوع و طبیعت سرسبز اطراف غار، سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد.

غار ده شیخ، گنجینه‌ای ارزشمند

غار ده شیخ با قدمت تاریخی، معماری منحصر به فرد و قندیل‌های شگفت‌انگیز، گنجینه‌ای ارزشمند در دل زاگرس است. اگر به دنبال سفری متفاوت و هیجان‌انگیز هستید، غار ده شیخ را در برنامه سفر خود به ایران قرار دهید.

غار ده شیخ؛ زیباترین غار کهگیلویه و بویراحمد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید