۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
کد خبر: 55514547

این بنای تاریخی که به دوران سلجوقی باز می‌گردد، یادگاری از شکوه و عظمت معماری اسلامی در ایران است.

زیباترین گنبد دوران سلجوقیان همدان

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است شهر همدان، با قدمتی چندین هزار ساله، همواره مقصدی جذاب برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ بوده است. در میان جاذبه‌های متعدد این شهر، گنبد علویان، با معماری شگفت‌انگیز و گچ‌بری‌های ظریف، همچون نگینی درخشان می‌درخشد.

گنبد علویان در میدان امامزاده عبدالله همدان واقع شده است. این بنا که در گذشته در میان بافت تاریخی شهر قرار داشت، بعدها با تخریب بافت اطراف، شکوه و زیبایی خود را به رخ همگان کشید. گنبد علویان در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از آن زمان تاکنون مورد توجه گردشگران و پژوهشگران قرار گرفته است.

معماری شگفت‌انگیز، گنجینه‌ای از هنر و ظرافت

گنبد علویان از آجرهای سفالی ساخته شده و با ارتفاعی حدود ۱۱ متر، به صورت مکعب چهارضلعی بنا شده است. در هر گوشه از این بنا، ستون‌های استوانه‌ای با ارتفاع بیش از ۹ متر و قطر ۱ متر به چشم می‌آیند. طاق باشکوهی نیز در بخش شمالی گنبد وجود دارد که ۱۰ متر ارتفاع دارد.

اما شکوه اصلی گنبد علویان در گچ‌بری‌های ظریف و پیچیده‌اش نهفته است. تزئینات این بنا، شباهت بسیاری به گنبد سرخ مراغه و گنبد حیدریه قزوین دارد و ظرافت و هنر بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد.

زیباترین گنبد دوران سلجوقیان همدان

بازدید از گنبد علویان، سفری در تاریخ

علاوه بر گنبد علویان، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری دیگری نیز در نزدیکی این بنا وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به آرامگاه باباطاهر، امامزاده عبدالله و موزه هگمتانه اشاره کرد.

آرامگاه باباطاهر: آرامگاه این شاعر نامی ایرانی، با گنبد فیروزه‌ای و معماری منحصربه‌فرد، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های همدان است.

امامزاده عبدالله: این بنای تاریخی که در نزدیکی گنبد علویان واقع شده، از نظر مردم همدان از اهمیت بالایی برخوردار است و در مناسبت‌های مختلف مذهبی، مراسمی در آن برگزار می‌شود.

موزه هگمتانه: در این موزه، آثار باستانی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی ایران، از جمله مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان به نمایش گذاشته شده است.

بهترین زمان سفر به همدان

بهترین زمان سفر به همدان و بازدید از گنبد علویان، فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل، آب و هوا خنک و دل‌انگیز است و می‌توانید از گشت و گذار در این شهر تاریخی لذت ببرید.

نکاتی برای بازدید از گنبد علویان:

  • ساعات بازدید از این بنای تاریخی، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ است.
  • برای بازدید از گنبد علویان، نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست.
  • در هنگام بازدید از این بنای تاریخی، به حفظ نظافت و احترام به فرهنگ و آداب و رسوم مردم همدان توجه کنید.

سفر به همدان و بازدید از گنبد علویان، فرصتی است برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی ایران. با سفر به این شهر، سفری به یادماندنی را در دل تاریخ تجربه کنید.

زیباترین گنبد دوران سلجوقیان همدان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید