امیرچخماق یزد جاذبه‌های درجه یکی در خود دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه امیرچخماق یزد بدانید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه امیرچخماق یزد

سلام نو _ سرویس گردشگری: میدان امیر چخماق یزد از مهمترین و قدیمی ترین جاذبه های دیدنی شهر یزد می باشد که در مرکز این شهر واقع شده و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

شهر یزد از جمله تاریخی ترین شهرهای ایران است که از گذشته تا به امروز توانسته بافت تاریخی خود را حفظ کند و همین موضوع مهمترین دلیلی است که در تمام طول سال، هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سمت جذب می کند.

موزه میدان تاریخی امیر چخماق

موزه یکی دیگر از بخش های دیدنی و گردشگری این میدان تاریخی به شمار می رود که در بخش ورودی آب انبار تکیه قرار گرفته است. این موزه تاریخی و کوچک با نام موزه میدان امیر چخماق یزد شناخته می شود و انواع وسایل قدیمی مردمان این شهر در آن قرار دارند و می توانید با مراجعه به این موزه، از انواع اشیاء و وسایل قدیمی و کهنه ای که در آن جمع آوری شده اند، دیدن کنید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه امیرچخماق یزد

این موزه در واقع همان آب انبار تکیه است که دارای یک ورودی بوده و با عبور از ۴۹ پله می توانید به محل پاشیر آب انبار و محل برداشت آب برسید.

در این بخش از آب انبار یک ورودی به خزانه وجود دارد که تبدیل به همین موزه میدان شده است و چهار دریچه در قسمت بالای مخزن وجود دارند که مربوط به ۴ بادگیر آن هستند و یکی از این بادگیرها دارای راه ارتباطی به اتاق لجن کش می باشد.

اگر بخواهید از این موزه دیدن کنید، بایستی مبلغی را به عنوان ورودی پرداخت کنید. موزه میدان میر چخماق در تاریخ ۱۴ اسفند ماه سال ۱۳۸۵ با شماره ۱۷۸۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زمان بازدید از موزه میدان امیر چخماق یزد: در نیمه اول سال همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر و ۱۶:۳۰ بعد از ظهر تا ۲۰ شب، در نیمه دوم سال همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۴:۳۰ بعد از ظهر و ۱۵:۳۰ بعد از ظهر تا ۱۹ عصر

دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه امیرچخماق یزد

آرامگاه ستی فاطمه

آرامگاه ستی فاطمه از دیگر دیدنی های میدان امیر چخماق یزد می باشد که در ضلع شمالی میدان قرار گرفته و متعلق به ستی فاطمه یا بی بی فاطمه خاتون، همسر امیر جلال الدین چخماق شامی، می باشد.

ستی فاطمه یکی از بانوان بزرگوار، عالم و قدرتمند آن روزگار بود که به پاکدامنی و نیکوکاری مشهور بود. ستی فاطمه به همراه همسرش بناهای عمومی زیادی در سطح شهر ساختند که می توان به بناهای مختلفی نظیر گرمابه، کاروانسرا، حفر تعدادی حلقه چاه، مسجد جامع امیر چخماق، رباط و غیره اشاره نمود.

امیر چخماق و ستی فاطمه بسیاری از سرمایه خود را در راه آبادسازی شهر و ساخت بناهای مختلف صرف نمودند و امروزه یادگاری های زیادی از آن به جا مانده اند. آرامگاه ستی فاطمه از جمله بناهایی بود که به دستور فاطمه ستی ساخته شده بود که بعد از مرگ، و را در این مکان به خاک بسپارند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه امیرچخماق یزد

در ساخت این بنا تزئینات و ظرافت های زنانه به کار برده شده اند. برای بخش ورودی این آرامگاه درب چوبی دو لنگه ای قرار داده شده و در ادامه آن راهروی کوچکی وجود دارد که مسیر ورودی را به داخل گنبد متصل می کند.

مقبره ستی فاطمه در بخش مرکزی گنبد قرار داشته و به صورت قبر دو طبقه مرمری می باشد. طرح زیبایی از سرو که نمادی از زندگی است، بر روی قبر وی حکاکی شده است.

گنبدی هم که بر روی بنای این مقبره قرار گرفته از جنس گل بوده و به عنوان تنها گنبد خیاره ای کشور شناخته می شود و در ساخت آن از سبک معماری دوره تیموری استفاده شده است. ستی از واژه سانسکریت الهام گرفته شده و معنای آن در طول زمان به بانوی بلند مرتبه تبدیل شده است.

تا سال ۱۳۹۹ که بناهای متعددی در اطراف آرامگاه ستی فاطمه ساخته شده بودند و جلوی دید این بنای تاریخی گرفته شده بود، سازمان میراث فرهنگی یزد اقدام به خرید برخی از آن ساختمان هایی که مقابل این بنا قرار داشتند، نمود و آن ها را تخریب کرد تا در پی آن بنای آرمگاه نیز بتواند به صورت گذشته در میان شهر یزد، خودنمایی کند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه امیرچخماق یزد

کتابی به نام جامع مفیدی که نوشته ای از محمد مفیدبن نجم الدین محمود بن حبیب الله بافقی یزدی که در رابطه با تاریخ و جغرافیای یزد می باشد، درباره آرامگاه ستی خاتون میز در آن نوشته شده که به شرح زیر می باشد:

“به قرب بازار محله میرچقماق در حوالی خانقاه امیر معظم ‌الیه، گنبدی به جهت مدفن خود بنا فرمود و به کاشی الوان مزین کرد و مرحومه مذکوره در آنجا مدفون است. همچنین آسیابی را بر بقعه خود وقف فرمود و حاصل آن هرساله مقدار ۸۰۰ من به وزن شاه آرد گندم است که یک‌ دهم صرف آرامگاه مذکور می ‌شود”.

نخل امیر چخماق

کمی پیش تر دانستیم که نخل گردانی یکی از مهمترین و معروف ترین مراسم های یزدی ها می باشد که در این میدان برگزار می شود و افراد در این محل گرد هم می آیند. در واقع نخل نوعی تابوت بزرگ و چوبی اطلاق می شود که هر ساله در ماه محرم برای برگزاری مراسم نخل گردانی توسط عزاداران به این میدان می آید.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه امیرچخماق یزد

از جمله مهمترین نخل های مراسم این میدان، نخل حیدری ها می باشد که از قدیمی ترین نخل های این شهر محسوب می شود و قدمت آن به سال ۱۲۲۹ هجری قمری می رسد. این نخل چوبی به صورت درخت سرو می باشد و نمادی از آزادگی را به نمایش می گذارد و دارای ارتفاع ۸.۵ متر می باشد.

مراسم نخل گردانی تنها متعلق به شهر یزد نبوده و در شهرهای دیگری از ایران همچون کاشان، شاهرود، استهبان و غیره برگزار می شوند. اما مراسم نخل گردانی یزدی ها به شهرت جهانی رسیده است.

بر روی این نخل ها عناصری نظیر پارچه های سیاه، خنجر، آینه و غیره نصب می شوند و هر کدام از آن ها نمادی از واقعه عاشورا را به تصویر می کشند. این نخل در گوشه ای از میدان امیر چخماق یزد نگهداری می شود و تنها در روزهای محرم برای برگزاری مراسم عزاداری آن را به حرکت در می آورند.

منبع: لوکس ویلا

دیدنی‌ترین جاذبه‌های مجموعه امیرچخماق یزد

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید