قالب‌بندی‌های چوبی قابلیت استفاده در بخش‌هایی مختلف یک ساختمان در حال ساخت را دارند. به همین دلیل در انواع مختلفی در دسترس هستند که هر کدام دارای ویژگی و قابلیت‌های منحصر به فردی هستند. از جمله مهم‌ترین قالب‌بندی چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دلایل استفاده از قالب بندی چوبی در ساختمان سازی

بتن یکی از مهم‌ترین مصالحی است که به دلیل دوام بالا و استحکام زیادی که برای ساختمان به همراه دارد، در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به تنهایی نمی تواند استفاده شود؛ زیرا بتن در ساختمان‌سازی نیاز به شکل‌دهی دارد. به همین دلیل نیاز به استفاده از ابزارهای مخصوص به منظور قالب‌بندی در زمان ساخت وجود دارد. قالب بندی چوبی یکی از متداول‌ترین نوع قالب بندی بتن است که در پروژه‌های ساختمانی بکار برده می شود. در این مقاله قصد داریم با قالب بندی چوبی در ساختمان سازی آشنا شده و ویژگی‌ها و خصوصیات انواع این نوع قالب بندی را مورد بررسی قرار دهیم.

قالب بندی چوبی چیست؟

همانطور که مطلع هستید، قالب‌ بندی برای شکل دادن به بتن در ساختمان‌سازی الزامی است و برای این کار می‌توان از انواع قالب‌های فلزی، آجری یا چوبی استفاده کرد. در بین انواع قالب‌های موجود برای قالب بندی بتن، قالب‌های چوبی را می‌توان قدیمی‌ترین نوع قالب در ساختمان‌سازی دانست که به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی که دارد یکی از پرکاربردترین انواع قالب نیز محسوب می‌شود.

استفاده از قالب برای بتن در ساختمان‌سازی به این دلیل ضرورت دارد که می‌تواند منجر به افزایش مقاومت بتن شود. نکته قابل توجه در این است که شما باید از ویژگی‌ها و مشخصات قالب کاملاً آگاهی داشته باشید.

در چند سال اخیر تا حدودی از محبوبیت قالب‌های چوبی جهت استفاده در ساختمان‌سازی کاسته شده است و دلیل آن، مزیت‌های قالب‌های فلزی برای قالب‌بندی بتن محسوب می‌شود. اما این قالب‌ها همچنان کاربردهای زیادی در ساختمان‌سازی بخصوص در پروژه‌های عمرانی برای شکل‌دهی بتن دارند.

ویژگی قالب بندی چوبی

همانطور که اشاره کردیم، قالب‌بندی چوبی را می‌توان قدیمی‌ترین روش قالب‌بندی بتن در پروژه‌های ساختمانی دانست که در گذشته از محبوبیت و کاربرد بیشتری برخوردار بود. برای قالب‌بندی چوبی معمولاً از چوب درختان برگ سوزنی مانند درخت کاج و سرو استفاده می‌شود. برای ساخت قالب‌های چوبی از چوب درختان پهن برگ مانند بلوط، چنار، صنوبر و غیره نیز می‌توان استفاده کرد اما چوب درختان برگ سوزنی مناسب‌ترین گزینه برای این کار هستند.

مهم‌ترین علت مناسب بودن چوب این درختان برای ساخت قالب‌های چوبی می توان به مقاومت بیشتر آن در برابر رطوبت نسبت به چوب درختان پهن برگ اشاره کرد.

به طور کلی، درختان پهن‌ برگ نسبت به رطوبت از مقاومت کمتری برخوردار هستند. به همین دلیل، در ساخت قالب‌های چوبی برای بتن مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. قالب‌های چوبی را می‌توان در بخش‌های مختلفی از ساختمان همچون قالب‌بندی دیوار، سقف، ستون‌ها و فوندانسیون بکار برد.

انواع قالب بندی چوبی

دلایل استفاده از قالب بندی چوبی در ساختمان سازی

قالب‌بندی‌های چوبی قابلیت استفاده در بخش‌هایی مختلف یک ساختمان در حال ساخت را دارند. به همین دلیل در انواع مختلفی در دسترس هستند که هر کدام دارای ویژگی و قابلیت‌های منحصر به فردی هستند. از جمله مهم‌ترین قالب‌بندی چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قالب بندی برای فونداسیون

فوندانسیون یا پی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌های یک ساختمان است که اکثرا از بتن در ساخت آن استفاده می‌شود. برای قالب‌بندی بتن در این قسمت از ساختمان در صورت استفاده از قالب‌های چوبی، معمولاً چوب‌های روسی به کار برده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌ قالب‌های چوبی برای فوندانسیون می توان به پهنای10 تا 30 سانتی متر و ضخامت بین 2.5 تا 3 سانتیمتر اشاره کرد. این نوع قالب‌ها در حدود 6 متر طول دارند و به صورت گسترده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس در زمان خرید قالب بندی چوبی برای پی ساختمان به این موضوع دقت کنید که قالب دارای چنین شرایطی باشد.

  1. قالب بندی برای دیوار

یکی دیگر از بخش‌های مهم ساختمان که برای قالب‌بندی بتن آن می‌توان از قالب‌های چوبی استفاده کرد،‌ دیوارها هستند. برای استفاده از قالب‌ بندی چوبی در دیوارها، به قطعات جانبی برای اجرای قالب‌بندی نیاز است. این نوع قالب‌ برای دیوارها معمولاً به این شکل طراحی شده‌اند که در کف دیوار قرار گرفته و اندازه کف آن را به خوبی می‌پوشاند.

 قالب‌هایی که در کناره قرار می‌گیرند نیز به شکلی طراحی شده‌اند که همپوشانی لازم را به منظور زیبایی و جذابیت ساختمان از نظر تقارن به خوبی فراهم ‌کنند. قالب‌های چوبی که برای قالب‌بندی دیوارها ساخته می‌شوند، دارای استانداردهای مشخصی هستند که به راحتی می‌توان از آن‌ها در زمان ساخت بنا استفاده کرد.

  1. قالب بندی برای سقف

رایج‌ترین روش برای قالب‌بندی ساختمان در گذشته استفاده از قالب‌های چوبی بود که امروزه نیز برخی از افراد به صورت محدود از این نوع قالب‌ها برای سقف ساختمان استفاده می‌کنند. به کار بردن قالب‌های چوبی برای قالب‌ بندی سقف ساختمان برای پروژه‌های کوچک و متوسط گزینه مناسبی محسوب می‌شود اما به دلیل افزایش سرعت ساخت و ساز، استفاده از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی بزرگ مناسب نبوده و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

  1. قالب بندی ستون

از دیگر بخش‌های مهم ساختمان که برای قالب‌بندی آن می‌توان از قالب‌های چوبی استفاده کرد، ستون‌ها هستند. چوب‌هایی که برای قالب‌بندی ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً دارای ضخامت بین 20 تا 25 میلی متر و عرض 100 تا 250 میلی متر هستند.

به منظور کنار هم قرار دادن تخته‌ها جهت قالب‌بندی ستون از پشت‌بندهایی استفاده می‌شود که با فاصله 40 تا 60 سانتی متر از یکدیگر وصل می‌شوند. پشت‌بندها در قالب‌بندی ستون معمولاً به صورت دو به دو به هم متصل می گردند. این طریقه اتصال باعث می‌گردد که قالب از مقاومت بالایی برخوردار باشد و بتواند در برابر فشار وارده از سمت بتن ایستادگی کند. اگر در نصب قالب چوبی ستون خطایی رخ بدهد یا قالب‌ها به خوبی به یکدیگر متصل نشوند، امکان فروریختن قالب وجود دارد.

خرید و قیمت قالب بندی چوبی

دلایل استفاده از قالب بندی چوبی در ساختمان سازی

یکی از موارد مهم در خصوص قالب‌های چوبی که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت آن‌ها است. قیمت تخته قالب بندی چوبی بر اساس نحوه تولید آن‌ متفاوت است و یکی از راه‌هایی که می‌تواند منجر به مناسب‌تر شدن قیمت قالب‌های چوبی شود، هزینه‌های جانبی در زمان تولید است. تولید کنندگان سعی می‌کنند با کمتر کردن این هزینه‌ها قالبی با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کنند

یکی دیگر از عواملی که در تعیین قیمت قالب‌های چوبی اثرگذار است، جنس چوب‌های بکار رفته برای تولید قالب و همچنین هزینه‌های ایجاد شده در زمان تولید خواهد بود. هر چه در ساخت و تولید قالب‌ها از چوب مرغوب‌تری استفاده شده باشد، قیمت بیشتری برای خرید آن باید پرداخت کنید. نکته قابل توجه در این است که الزاماً قیمت بالا به معنای چوب با کیفیت نمی باشد و شما برای تشخیص قالب بندی چوبی باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و یا از مجموعه های معتبری همچون گروه بازرگانی مدحت وود قالب چوبی خود را خریداری کنید.

این مجموعه از سال 1394 فعالیت خود را به صورت رسمی به منظور واردات انواع چوب در ابعاد و اندازه‌های مختلف از کشورهای روسیه، ترکیه،‌ مالزی و چین آغاز کرده است. این شرکت با برخورداری از یک انبار بزرگ می‌تواند به خوبی نیازهای پیمانکاران و صنعتگران را در سراسر کشور برآورد کند و محصولات چوبی خود را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید