ساری جاذبه‌های متعددی دارد در این میان با ما همراه باشید و بازدید از مجموعه تاریخی فرح آباد ساری را از دست ندهید.

بازدید از مجموعه تاریخی فرح آباد ساری را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی استان مازندران، مجموعه ای تاریخی و دیدنی به نام مجموعه تاریخی فرح آباد می باشد. دیدنی های شهرهایی شمالی کشور بی شمار هستند. فرح آباد شهر ساری، بندری قدیمی و تاریخی می باشد که از دوران صفویه به جا مانده است و اگر امروزه به دیدن آن بروید، تنها چندین بنای قدیمی در آن به جا مانده است را مشاهده می کنید.

مجموعه تاریخی فرح آباد ساری؛ جاذبه‌ای تماشایی

مجموعه تاریخی فرح آباد یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی ساری است که از دوران صفویه به جا مانده است. بندر فرح آباد در زمان سلطنت شاه عباس صفوی احداث شد. مجموعه تاریخی فرح آباد در تاریخ اسفند ۱۳۵۵ هجری شمسی در لیست آثار تاریخی و ملی ایران با شماره ۱۳۷۶ ثبت شده است. باوجود اینکه امروزه تنها چند ساختمان و بنای قدیمی در منطقه به چشم می خورد، اما زمانی که آن را تماشا می کنید، متوجه شکوه و عظمت منطقه قدیمی فرح آباد می شوید.

بازدید از مجموعه تاریخی فرح آباد ساری را از دست ندهید!

منطقه فرح آباد ساری یکی از بنادر مهم ایران به شمار می رفت. هنگامی که روس ها به این منطقه حمله کردند، باعث تخریب بسیاری از نقاط این بندر شد. اگر امروزه به این منطقه سفر کنید تنها چندین ساختمان و بنا از گذشته باقی مانده است. از بناهای به جا مانده در منطقه فرح آباد می توان به مسجد، مدرسه، حمام، کاخ و تنها قسمتی از یک پل اشاره کرد.

پس از آن که روس ها به این منطقه حمله کردند و بسیاری از نقاط آن را تخریب کردند، هیچگونه بازسازی و مرمتی در این منطقه انجام نشد. بسیاری از کسانی که در گذشته به فرح آباد کوچ کرده بودند، پس از حمله روس ها، منطقه را ترک کرده و به شهرهای خود بازگشتند. با گذشت زمان، عوامل طبیعی نیز باعث تخریب بیشتر منطقه فرح آباد شده و تنها ساختمانی که در این بندر به چشم می خورد، مجموعه تاریخی فرح آباد ساری می باشد. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، شهرهای شمالی را برای گردش و سفر خود انتخاب می کنند.

بازدید از مجموعه تاریخی فرح آباد ساری را از دست ندهید!

منطقه فرح آباد ساری نیز همانند دیگر شهرهای شمالی کشور در فصل بهار دارای بهترین آب و هوا و زیبایی ها می باشد. در فصل تابستان به علت شرجی بودن منطقه شاید برخی افراد اذیت شوند ما بازهم به دلیل تعطیلات تابستانی، این منطقه پر از گردشگر می باشد. بنابراین بهترین فصلی که می توانید برای بازدید از این منطقه گردشگری انتخاب کنید، فصل بهار می باشد.

بندر فرح آباد یکی از بنادر بسیار پر رونق ایران محسوب می شد و مجموعه تاریخی فرح آباد نیز در زمان حکومت صفویه در این منطقه ساخته شد. در زمان های گذشته این بندر را بندر دارالسلطنه می نامیدند. به دستور شاه عباس صفوی کاخی در این بندر بنا شده بود که از آن به عنوان محلی برای اقامت شاه که در تابستان ها به فرح آباد سفر می کرد استفاده می شد.

دیدنی‌های مجموعه فرح آباد ساری

مجموعه فرح آباد ساری شامل کاخ، پل، مسجد، آب انبار، حمام، کاروانسرا، مدرسه، بازار و خیابان های متعددی بوده است که در اطراف رود تجن ساخته بودند.

بازدید از مجموعه تاریخی فرح آباد ساری را از دست ندهید!

این منطقه مانند دیگر طرح‌های شهرسازی دوره صفویه در شهرهای اصفهان و قزوین بود و هسته اصلی مجموعه را میدان مستطیل شکلی تشکیل می‌داد که از شمال به کاخ جهان‌نما منتهی می‌شد.

مسجد فرح آباد مسجدی چهار ایوانی است. ایوان اصلی مسجد با گنبد بزرگ آجری در قسمت جنوبی که محراب نیز در آنجا واقع است، قرار دارد. در دو طرف ایوان دو شبستان وجود دارد و پیرامون حیاط را حجره‌هایی برای اقامت طلاب علوم دینی، در برگرفته است. بناهای ضلع شمال به رباط و کاروانسرا بیشتر شباهت دارد و احتمال می‌رود که برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده بود.

ورودی مسجد در ضلع شمالی آن قرار دارد و سردر ورودی آن روزگاری مزین به کاشی‌های هفت رنگ بود. از مناره‌های این مسجد تنها پایه‌های آن پابرجاست. آب مورد استفاده این مجموعه به وسیلهٔ جوی‌های روباز آجری با شیب‌بندی ملایم از رودخانه تجن وارد حوض حیاط مرکزی و آب مازاد از ضلع غربی آن خارج می‌شد. از تزیینات مسجد نشانه‌هایی باقی است که می‌توان به کاربندی، کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری اشاره نمود.

بازدید از مجموعه تاریخی فرح آباد ساری را از دست ندهید!

کاخ جهان‌نما بخش دیگری از مجموعه فرح آباد است که تلفیقی از هنر شرق و غرب را در قالب نقاشی دیواری به نمایش گذاشته است. بقایای این کاخ در قسمت شمالی مجموعه تاریخی فرح‌آباد و در غرب رودخانه تجن قرار دارد. برج و باروها، ساختمان دو طبقه و زمین بازی چوگان از جمله ویژگی‎های این کاخ بوده است.

در نهایت پل شاه عباسی پلی آجری و نیمه ویران که بر محور شرق به غرب قرار گرفته است. این پل با ملات ساروج و آجر بر روی رودخانه تجن احداث شده بود و دارای هفت چشمه بود که امروزه به جز چند چشمه طاق، بخش بزرگی از آن آسیب فراوان دیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید