ساری نه تنها طبیعت جذاب و دیدنی که روستاهای دوست داشتنی بسیاری دارد، همراه باشید و از چند روستای زیباتر در ساری که باید دید بیشتر بدانید.

روستای ایلال

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستاهای ساری سرسبز و برخی از آنها بکر هستند. اگر علاقمند به روستاگردی بخصوص در شمال ایران هستید پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید و درباره چند روستای تماشایی ساری بیشتر بدانید.

روستاهای زیباتر ساری

روستای ارا

اراء، روستایی در چهاردانگه از شهرستان ساری در استان مازندران می باشد. این روستا که در ارتفاع قرار گرفته در نزدیکی شهر کیاسر قرار دارد.راء روستایی است که در بلندی قرار گرفته‌است. به لحاظ جغرافیایی در عرض جغرافیایی ۱۲َ ۳۶ْ و طول‌جغرافیایی ۴۳َ ۵۳ واقع شده‌است. این روستا که در جنوب شرق استان مازندران قرار دارد در ۱۰۵ کیلومتری شهرستان ساری، ۳۵ کیلومتری شهرستان کیاسر و ۸۱ کیلومتری شهرستان دامغان واقع شده‌است. اراء با روستای فولاد محله از استان سمنان هم مرز می‌باشد که از سمت شمال به روستای ولویه، از جنوب به بخش فولاد محله در شهرستان مهدیشهر، از غرب به سفید کوه و از شرق به جاده بین شهری سمنان ساری متنهی می‌شود.براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت روستا ۳۱۹ نفر (۱۱۶ خانوار) بوده‌است.

چند روستای زیباتر در ساری که باید دید!

روستای ایلال

ایلال، روستایی است کوهستانی در ۹۰ کیلومتری جنوب ساری در نزدیکی محدودهٔ استان سمنان. این روستا از توابع دهستان چهاردانگه‌ی (که پیشتر نرم‌آب‌دوسر نامیده می‌شده‌است) بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری در استان مازندران واقع شده است .ایلال و آبادی‌های پیرامون (که جزء دهستان نرم‌آب‌دوسر بوده‌اند) تا چند سال پس از انقلاب از روستاهای دودانگه شمرده می‌شده‌اند اما بر پایهٔ تقسیمات انجام‌شده، دو دهستان از دهستان‌های بخش دودانگه یعنی نرم‌آب‌دوسر و پشت‌کوه از این بخش جدا و به ترتیب به بخش چهاردانگه و شهرستان مهدی‌شهر استان سمنان پیوست شدند.این روستا در دهستان چهاردانگه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن۲۴۸ نفر بوده‌است.

روستای پاشاکلا (دودانگه)

پاشاکلا، روستایی است از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان فریم قرار دارد و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۰ نفر(۳۳ خانوار) بوده‌است.

چند روستای زیباتر در ساری که باید دید!

روستای پرکوه

پَرکوه، روستایی است از توابع دهستان فریم بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران می باشد.حمام تاریخی پرکوه نیز در این روستا واقع شده‌است.گویشوران منطقهٔ فریم به زبان طبری و با لهجهٔ پریمی سخن می‌گویند، البته در لهجه روستاها به فراخور پراکندگی و به میزان دوری از هم نیز رنگارنگی و تفاوت‌های آوایی و کلامی دیده می‌شود اما این گوناگونی سبب نابسامانی و اختلال در پیام‌رسانی و ارتباط زبانی نمی‌گردد.

چند روستای زیباتر در ساری که باید دید!

روستای پهن‌در

پهندر، روستایی است از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان فریم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷۳ نفر (۷۷ خانوار) بوده‌است.

چند روستای زیباتر در ساری که باید دید!

روستای میانا

در فاصله ۷۵ کیلومتری ساری و واقع در منطقه دودانگه، روستایی وجود دارد که امروزه به یکی از مقاصد محبوب طبیعت گردان و جنگل نوردان تبدیل شده است. روستای میانا یکی از روستاهای کم جمعیت اطراف ساری است که کمتر از ۳۰۰ نفر در آن منطقه زندگی می کنند. در میان دیدنی های ساری، گردشگرانی در جستجوی منطقه ای بکر و سرسبز برای سپری کردن لحظات دلنشین هستند، روستای میانا می تواند مقصد جذابی باشد.

در روستای میانا جاذبه های دیدنی بسیار جذابی وجود دارد که معروف ترین آن ها، رودخانه اشکرود است. دلیل انتخاب این نام برای رودخانه، آب زلالی می باشد که در آن جاری است چراکه این رودخانه درواقع از اتصال دو رود دیگر سرچشمه رفته شده از کوه ها به وجود آمده و زلالی آن، توجه همه را سمت خود جلب می کند. همچنین در اطراف روستای میانا، مناطق جنگلی و کوهستانی بکر با طبیعت فوق العاده به همراه چشم انداز جذاب مشاهده می شود که باعث شده این روستا، مقصد جذابی برای طبیعت گردی باشد.

چند روستای زیباتر در ساری که باید دید!

جالب است بدانید مردم روستا به فعالیت هایی همچون کشاورزی و دامداری به همراه عرضه محصولاتی مانند گندم، برنج، جو، گیلاس، گردو و غیره میپردازند و گردشگران علاوه بر آن ها می توانند انواع لبنیات محلی باکیفیت را هم تهیه کنند. برای دسترسی به روستای میانا کافیست در جنوب ساری وارد جاده ۷۰ آسیا و سپس، پریم شهر شده و با عبور از روستاهای لولت، پرکوه، تلاوک و جورجاده به این منطقه جذاب و دوست داشتنی برسید.

روستای خارخون

روستای خارخون منطقه ای در میان جنگل های سرسبز و فوق العاده بخش مرکزی شهرستان ساری است که در منطقه چهاردانگه قرار دارد. گردشگران برای دسترسی به روستای خارخون، می بایست مسیری ۶۰ کیلومتری را از مرکز شهر ساری طی کنند تا در کیلومتر ۵۰ جاده ۷۰ آسیا، با عبور از روستاها و مناطق مختلف در مسیر مشخص شده و همچنین عبور از پل تعبیه شده بر روی رودخانه تجن، وارد روستا شوند. روستای خارخون طبیعت بسیار زیبایی دارد و به دلیل فاصله کم تا رودخانه تجن، زمین های کشاورزی بسیاری در اطراف روستا مشاهده می شود.

چند روستای زیباتر در ساری که باید دید!

همچنین رودخانه تجن باعث رشد اکوسیستم در این روستا شده و گردشگران بسیاری برای طبیعت گردی و جنگل نوردی راهی روستای خارخون می شوند تا جذاب ترین خاطرات سفر به ساری را برای خود رقم بزنند. جمعیت روستای خارخون به کمتر از ۳۰۰ نفر می رسد و مردم روستا به فعالیت هایی همچون کشاورزی و دامداری مشغول بوده و در ایام اوج گردشگری، عمده درآمد مردم منطقه از طریق صنعت گردشگری می باشد.

اما می رسیم به دیدنی های روستای خارخون. در این روستا خانه ها و بناهای بسیار قدیمی مشاهده می شود که قدمت آن ها به ۳۰۰ سال پیش برمیگردد. این خانه ها هرکدام تاریخچه و افسانه خاص خود را دارند و این موضوع باعث شده روستای خارخون در میان علاقه مندان به افسانه ها و خانه های تاریخی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار باشد. همواره پیشنهاد می شود اگر در میان دیدنی های ساری قصد بازدید از روستای خارخون را دارید، نگاهی هم به مناطق دیدنی های جذاب اطراف روستا از جمله چشمه معروف گرداو، باغ های رنگارنگ اطراف روستا و قلعه کافر هم بیاندازید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید