جنت رودبار همان جایی است که دوست دارید تعطیلات را در آن بگذرانید. طبیعت جنت رودبار به قدری زیباست که باورتان نمی‌شود.

جنت رودبار رامسر؛ بهشتی واقعی روی زمین

جنت رودبار ییلاقی با دشت‌های زیبا، کوه‌های بلند، آبشارهای فراوان و چشم‌انداری زیباست که در ۶۰ کیلومتری جنوب‌ غربی رامسر قرار دارد و بخشی از دهستان بزرگ جنت رودبار محسوب می‌شود. روستای جنت رودبار در میانه کوه‌ها و در دشتی کنار یک رودخانه قرار گرفته است که این رود پس از پیوستن به چند رود دیگر، به رودخانه معروف چالکرود و در آخر به دریای کاسپین می‌ریزد.

خنکای هوا در فصول گرم سال، مراتع و تپه‌های سرسبزِ پوشیده از گل‌ها و گیاهان دارویی، خانه‌های قدیمی روستا و ... از دلایلی است که رفتن به این ییلاق را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. البته که این تمام جذابیت جنت رودبار نیست؛ شما برای رسیدن به این ییلاق تماشایی باید از دل جنگل دالخانی عبور کنید که این موضوع جذابیت سفر به این منطقه را چندین برابر می‌کند. در کنار این‌ها، مهم‌ترین شهرت جنت رودبار، به مزارع گل گاوزبان آن است که آن را به قطب تولید گل گاوزبان در رامسر تبدیل کرده و گل گاوزبان‌های بسیار مرغوبی تولید می‌کند.

تاریخچه جنت رودبار

در روزگاران قدیم، جنت رودبار رامسر بخشی از گرجیان تاریخی بوده و به عبارتی جنت رودبار یک منطقه ییلاقی و کوهستانی است که در گذشته جزئی از بخش بزرگتری به نام گرجیان به حساب می‌آمده است. پس از پاک شدن نام گرجیان از نقشه و صفحه ضمیر قسمت ییلاقی جنت رودبار شامل بخش جلگه‌ای، به گلیجان ضمیمه می‌گردد. پس از گذشت مدت زمانی منطقه گلیجان نیز جدا شده و به شکل یک دهستان مستقل به رامسر متصل می‌گردد. استقلال و جدایی دهستان جنت رودبار از منطقه گلیجان در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی اتفاق افتاد. در حال حاضر، جنت رودبار یکی از بخش‌ها و دهستان‌های جنوب شهر رامسر بوده و وسعت زیادی از خاک‌های رامسر را از آنِ خود کرده است. درواقع، دهستان جنت رودبار در مقایسه با دیگر دهستان‌های اطراف شهر رامسر و استان مازندران مساحت زیادی دارد. روستای جنت رودبار در مرکز منطقه جنت رودبار واقع شده و نسبت به روستای دیگر منطقه جمعیت زیادی دارد.

طبیعت جنت رودبار به قدری زیباست که می‌توان گفت عشق میان زمین و آسمان در این منطقه به اعلاءترین حد خود رسیده است.

محصولات جنت رودبار

روستای جنت رودبار طبیعت منحصر به فردی دارد و به دلیل طراوتی که در این سرزمین جریان دارد، پرباری درختان و حاصلخیزی خاک‌ها بسیار معقول است. محصولات ناب و مرغوب دامداری و کشاورزی را در جنت رودبار می‌توانید بیابید. جنت رودبار به گل گاو زبان‌هایش معروف است و از بدو ورود به آن بوی این گیاهان معطر و آرامش بخش به مشامتان می‌رسد. اما علاوه بر گل گاور زبان، در جنت رودبار درختان گردو و فندق نیز به تعداد فراوان وجود دارند. گردوها و فندق‌های جنت رودبار بسیار خوشمزه و درجه یک هستند و درون پوسته‌های نازک و شکننده قرار دارند.

جنت رودبار رامسر؛ بهشتی واقعی روی زمین

هر زمان به جنت رودبار سفر کردید، از گردو و فندق‌های ناب جنت رودبار بخرید و بلافاصله با آن‌ها یک خورش فسنجان بپزید که بسیار می‌چسبد. همچنین، می‌توانید از این گردوها و فندق‌ها و حتی گل گاو زبان به عنوان سوغاتی برای خود و عزیزانتان نیز تهیه نمایید. گل گاو زبان خاصیت درمانی زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها آرامش بخش اعصاب است. کافی است هنگام عصر یک لیوان گل گاو زبان دم کرده و در صورت دلخواه مقداری لیمو به آن بچکانید و مقابل منظره سرسبز جنت رودبار بنشینید و بنوشید. به قدری غرق حس آرامش خواهید شد که تمام مشکلاتتان را فراموش خواهد کرد و شب نیز یک خواب آسوده و راحت خواهید داشت. از محصولات دامی جنت رودبار نیز حتما امتحان کرده و خریداری کنید. به دلیل این که دام‌های منطقه از علوفه تازه تغذیه می‌شوند، کیفیت محصولات دامی جنت رودبار بسیار مرغوب و عالی است.

آب و هوای جنت رودبار

آب و هوای جنت رودبار رامسر کوهستانی است. همان طور که می‌دانید در مناطق کوهستانی آب و هوا معمولا سرد می‌شود و نسبت به مناطق دیگر برف و باران‌های بیشتری تجربه می‌کند. در فصل زمستان، سردی و خشکی هوا به حد بالایی می‌رسد، اما در عوض در تابستان آب و هوای جنت رودبار فوق العاده زیبا و دلپذیر می‌شود. حتما در روزهای گرم و آفتابی تابستان بلیط هواپیما بخرید و یا با ماشین شخصی خودتان به دل جاده زده و به سمت جنت رودبار سفرور شوید. در شب‌های تابستان تا حدودی دمای هوا کاهش می‌یابد. بنابراین، در هر فصلی که به جنت رودبار سفر کنید، حتما لباس گرم همراهتان باشد.

جشنواره گل گاو زبان در جنت رودبار

همان طور که گفتیم، در جنت رودبار مزارع گل گاو زبان وجود دارند و به لحاظ مرغوبیت در کل کشور حرف اول را می‌زنند. گل گاو زبان که مظهر آرامش است، همه ساله در زمان خاصی برداشت شده و در این موقع جشنوراره‌ای در این راستا برگزار می‌گردد. هر سال در ماه خرداد محصولات گل گاو زبان توسط روستاییان جنت رودبار برداشت می‌شوند و برداشت گل گاو زبان را طی جشنواره‌ای جشن می‌گیرند. اگر فرصت سفر به جنت رودبار را در اوایل خرداد ماه داشته باشید، می‌توانید در جشنواره گل گاو زبان جنت رودبار شرکت کرده و از محصولات آن خریداری کنید. کشاورزان جنت رودبار هر سال پس از چیدن گل گاو زبان‌ها آن‌ها را به شیوه مخصوص خودشان می‌کنند. این گل‌ها پس از خشک شدن به رنگ بنفش درمی‌آیند و قابل دم کردن می‌شوند. دمنوش گل گاو زبان برای تسکین اعصاب بسیار مفید است.

جاهای دیدنی جنت رودبار

روستای جنت رودبار در دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده و اطراف آن را درختان و طبیعت زیبا محاصره کرده‌اند. در طبیعیت زیبای جنت رودبار جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیار هستند و می‌توانید در سفر از آن‌ها بازدید کرده و سفرتان را رنگین‌تر و لذت بخش‌تر کنید. جنت رودبار در یک دشت و میان دو کوه و کنار یک رودخانه قرار گرفته است. آب این رود از چشمه‌های کوه گیاش و لپاسر جریان می‌یابد و پس از پیوستن با چندین رود دیگر به رودخانه چالکرود و در نهایت به دریای مازندران سرازیر می‌شوند. از جاهای دیدنی جنت رودبار می‌توان به آبشارهای زیبا همچون آبشار حسینیه، آبشار آزارک، آبشار خشکا، آبشار چاردر، آبشار هیسیان و آبشار ریش بزار را نام برد. آب و هوا و سیر و صفای اطراف ین آبشارها واقعا ارزش حس کردن و لمس شدن دارند. همچنین، مناطق ییلاقی جنت رودبار بسیار باصفا و دلنشین هستند و مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرند. در سفر به جنت رودبار سری به مناطق ییلاقی اکراسر، نمکدره، چرته، چاک، جیرود و ایزکی بزنید. رودخانه‌ای زیبا نیز به نام چالکرود در جنت رودبار جریان دارد که طولش ۴۰ کیلومتر است و از دامنه شرقی کوه سماسوس جاری می‌شود. رودخانه چالکرود، پس از عبور از میان دره‌ها، جنگل‌ها و کوه‌ها و پیوستن به رودخانه‌های ارمو، لاک تراشان و و جالیسان به دریای خزر می‌ریزد.

جنت رودبار رامسر؛ بهشتی واقعی روی زمین

از دیگر زیبایی‌های جنت رودبار می‌توان به روزهای مه آلود و رویایی‌اش اشاره کرد که با نشستن ابرها به روی زمین، منظره فوق العاده جذاب و بی‌نظیری پدید می‌آید. روستاهایی که در جنت رودبار واقع شده‌اند، هر کدام زیبایی منحصر به فرد دارند. در سفر به جنت رودبار می‌توانید از روستاهای ولنگه، ایزگی، اکراسر، نمک دره، مشاورک، چورته، سورمشک، آرمو، آغوزگی، پهلم جان و گلیین نیز دیدن کنید. علاوه بر این برخی جاذبه‌های طبیعی دیگر جنت رودبار مانند جاده جنگلی دالخانی، پارک جنگلی دالخانی، مسیر نمک دره، دره باغدشت، دره گیاش و چشمه‌های دره گیاش بسیار زیبا و دیدنی هستند. با یک برنامه ریزی خوب و مناسب به بازدید از این جاذبه‌ها بروید.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیّدمحمّدزعفرانچی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
    0 3
    خیلی جالب بود
  • آشنا IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    0 0
    جنوب غربی رامسر یا جنوب شرقی رامسر؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید