۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 55425283

در این مطلب به معرفی مرداب و پارک جنگلی سراوان و همچنین بررسی آب و هوای مرداب سراوان در زمستان می پردازیم.

مرداب سراوان در زمستان

سلام نو-سرویس گردشگری: آیا شما از آن دسته از افراد هستید که معتقدند زمستان فصل در خانه ماندن و لذت بردن از گرمای منزل است یا جزو آن دسته از افراد ماجراجو هستید که اعتقاد دارند فصل زمستان اتفاقا بهترین و هیجان انگیز ترین زمان برای ترتیب دادن سفر است؟ اگر در زمره گروه دوم قرار می گیرید باید به شما مژده دهیم که در ادامه این مطلب با یک جاذبه گردشگری کاملا مناسب برای سفرهای ماجراجویانه زمستانی آشنا خواهید شد. این جاذبه گردشگری مرداب سراوان است که جایی در قلب پارک جنگلی سراوان پنهان شده است.

پارک جنگلی سراوان تفرجگاهی سرسبز در فاصله هفده کیلومتری با شهر رشت است. این پارک جنگلی در درون دهستانی به همین نام در جنوب رشت قرار گرفته است. دهستان سراوان یکی از زیباترین مناطق روستایی استان گیلان است که روستاهایی چون کچا، قاضیان، امامزاده هاشم، جوکلبندان، موشنگا، سراوان و گلسرک را در درون خود جای داده است. در کنار سه روستای جوکلبندان، کچا و سراوان یک منطقه جنگلی وسیع با نام پارک جنگلی سراوان جا خوش کرده است. مرداب سراوان نیز درست در مرکز این پارک جنگلی قرار گرفته است. در این مطلب به معرفی این مرداب و همچنین بررسی آب و هوای مرداب سراوان در زمستان می پردازیم. با ما همراه باشید.

آب و هوای مرداب سراوان در زمستان

آب و هوای مرداب سراوان در زمستان مانند دیگر نقاط استان گیلان سرد و پربرف است. با این حال در این فصل در محدوده این مرداب منظره ها و چشم اندازهایی پدیدار می شوند که بدون شک ارزش به جان خریدن سرما را دارند. جنگلی غرق در سکوت و غرق در سفیدی مطلق. خاموش و آرام و باشکوه.

اگر قصد بازدید از مرداب سراوان در زمستان را دارید حتما و حتما پیش از آغاز سفر شرایط آب و هوایی را بررسی کنید. چون ممکن است با کولاک روبرو شوید و شرایط بسیار دشواری را تجربه کنید. علاوه بر این توصیه ما این است که در سفر زمستانی به این مرداب حتما دوربین عکاسی نیز به همراه داشته باشید. قرار است با بکرترین چشم اندازهای زمستانی و خاص ترین منظره هایی روبرو شوید که هرگز به عمر خود ندیده اید.

مرداب سراوان در زمستان

پارک جنگلی سراوان در زمستان

بهشتی به نام سراوان

در سفر به مرداب سراوان در زمستان با دریاچه ای روبرو خواهید شد که خزه هایی زیبا تمام سطح آن را پوشانده اند و درختان جنگلی دور تا دور آن را احاطه کرده اند. بعضی از این درختان بومی همین جنگل هستند و به شکلی خودرو در حاشیه مرداب روییده اند. این گونه های بومی مواردی نظیر توسکا، انجیلی، بیدمشک، ممرز، بید، بلوط، آلوچه جنگلی، سفید پت و... را شامل می شوند. دسته دیگر درختان غیر بومی هستند که به مرور زمان در نواحی حومه مرداب کاشته شده اند. سرو نقره ای، زربین، کاج سیلوستریس و کاج تدا نمونه هایی از این گونه های غیر بومی می باشند. در خصوص پوشش جانوری نواحی اطراف مرداب نیز باید گفت که در پارک جنگلی سراوان برخلاف اکثر جنگل های گیلان خبری از جانوران وحشی نیست. در این پارک جنگلی تنها پرندگانی نظیر کبک و دارکوب و قرقاول در کنار حیواناتی چون خرگوش، گوزن، راسو و سنجاب به چشم می خورند.

زیباترین حالت مرداب سراوان در زمستان مربوط با هنگامه طلوع آفتاب است. در این زمان از روز مه غلیظ جنگلی سراسر نواحی اطراف مرداب را در خود غرق می سازد. آنچه پدید می آید یک سفیدی محض است. سفیدی برف آغشته به سفیدی مه صبحگاهی. قدم برداشتن در دل جنگل سراوان در ساعت طلوع آفتاب تجربه ای شبیه به یک رویاست. افق دید در این زمان به چند متر کاهش پیدا می کند و هر قدمی که بر می دارید یک ماجراجویی ناب در دل جنگلی خوابیده در آرامش صبح و سپیدی برف و مه است.

مرداب سراوان در زمستان

مرداب سراوان

آب و هوای مرداب در فصول دیگر سال

باید گفت که مرداب سراوان در زمستان کمترین میزان گردشگر را به خود می بیند. شلوغ ترین و پر رونق ترین برهه سال برای این مرداب فصل بهار است. در فاصله نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت پارک جنگلی سراوان مملو از گردشگر می شود. در این فاصله آب و هوایی به غایت دلپذیر و طبیعتی در اوج کمال در محدوده مرداب سراوان پذیرای گردشگران است. فصل تابستان نیز زمان بدی برای سفر به مرداب سراوان نیست. آب و هوای پارک جنگلی سراوان در این فصل معتدل تر از آب و هوای شهر رشت است. به همین دلیل بسیاری از خود مردم رشت در این فصل برای دور ماندن از گرمای تابستان راهی این تفرجگاه جنگلی می شوند. البته این را نیز باید متذکر شد که در اواسط تابستان آب و هوای نواحی حومه مرداب کمی شرجی می شود.

پاییز سراوان اما داستان دیگری دارد. در فصل پاییز زیباترین و اعجاب انگیز ترین مناظر را می توانید در کنار این مرداب تماشا کنید. چشم اندازهایی مزین به هزار رنگ و هزار نقش. اما مساله ای که وجود دارد این است که در پاییز منطقه سراوان تقریبا همیشه شاهد بارش باران است. متاسفانه این بارش های شدید و سیل آسا باعث شده اند که گردشگران نتوانند از منظره های پاییزی زیبای سراوان آنطور که باید لذت ببرند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید