پیشتر تصور می‌شد به دلیل اقلیم باتلاقی سکونت انسان در استان گیلان سابقه‌ای برابر با ظهور اسلام دارد، اما این کشف نشان داد که این منطقه تاریخی کهن‌تر از تصور پیشین را در خود جا داده است.

شگفتی باستان شناسان از کشف یک گورستان سنگی در غرب گیلان

دیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: کشف یک گورستان سنگی تاریخی در نزدیک دریا واقع در غرب استان موجب شگفتی باستان شناسان شد.

به گزارش سلام نو ولی جهانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در غرب گیلان در حوزه فرهنگ تالش بقایای یک گور باستانی در کنار ساحل که سابقه استقرار آن به ۲ هزار سال قبل برمی گردد، بدست آمده است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سابقه استقرار در جلگه و ساحل گیلان در مناطق غرب استان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد بنابراین با کشف این گور و بقایای گور باستانی دیگر در منطقه تالش می‌توان گفت سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان به دوره های پیش از اسلام برمی‌گردد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: بسیاری از سیاحان و جهانگردان ایرانی و خارجی که در دوره های مختلف از ساحل و جلگه گیلان بازدید کردند و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود.

سابقه سکونت انسان در استان گیلان به پیش از دوره اسلامی بر می‌گردد


جهانی توضیح داد: حتی پژوهشگر معروف گیلان و استاد تاریخ «منوچهر ستوده» در کتاب وزین خود «آستارا تا استرآباد» به صراحت اعلام می‌کند که جلگه‌های گیلان دارای آثار پیش از اسلام نبوده است و بدلیل مشکلات باتلاقی بودن و غیره در آن زمان امکان سکونت در این قسمت از استان گیلان در گذشته های دور بویژه پیش از اسلام وجود نداشت.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: به هرحال کشف این گور باستانی در غرب گیلان و کشف گورهای دیگر در شرق استان از جمله رحیم‌آباد نشان می‌دهد که ساحل گیلان و جلگه‌های آن دارای سابقه استقرار انسان در دوره های پیش از اسلام بوده ولی مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.
جهانی ادامه داد: به طور قطع کاوش اضطراری این گور کلان سنگی و احتمالا گورهای همجوار می‌تواند به گونه شناسی معماری گورهای باستانی و سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان که برای اولین بار در جلگه غرب گیلان بدست آمده کمک شایانی کند.
وی تاکید کرد: هرگونه اطلاعات دقیق تر از این گور منحصر بفرد منوط به انجام کاوش های گسترده است.

۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی از این تعداد شامل بناهای تاریخی و محوطه ها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۰
۱۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • مجیدخان IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    6 5
    سلام اونهاچه باستان شناسی هستن که نمیدونن زمانی که درمنطقعه کوهستانی سکونت داشتن فصل زمستان کجامیرفتنقتعان می امدن جلگه وبعدجای که کوهستان ادم زندکی میکرد به یقین پراکنده بودن کل منطقه از جلگه گرفته تاکوهستان وجنگل متعاصفان باستلن سناشای ایران بخصوص گیلان ظعف هست
    • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      11 1
      دیکته چند میگرفتی برادر ؟
    • امین IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      1 1
      املایرشما هم واقعا ضعیفه
  • حمیدرضاقربانی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
    1 1
    باسلام.درجلگه منطقه تالش آثار خیلی زیادی از تمدن و سکونت وجود دارد بخصوص منطقه طولارود و جوکندان و سوست لیسارکه نیاز به پژوهش زیادی دارد.مخصوصا جلگه گیسوم و اسپی مزگت.
  • سیامک IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    7 5
    قدمت استان گیلان ، از ایران بیشتر هستش، نژاد سفید قفقاز و دریای کاسپین
  • مهدی IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    6 1
    بعد از منطقه ایلام و خوزستان ،گیلان یعنی سرزمین اقوام آمارد و کادوس و کاسی دومین قدمت تاریخی رو در ایران دارن
  • گیلانی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 2
    گیلان ازهمه جهان از نظر باستان قدمتش بیشتره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید