۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
کد خبر: 55409548

کاشان از جمله شهرهای تماشایی استان اصفهان محسوب می‌شود، با رفتن به این شهر اگر دوست دارید بدانید سوغات کاشان چیست با ما همراه باشید.

سوغات کاشان چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاشان، مرکز شهرستان کاشان در استان اصفهان می‌باشد. کاشان را دارالمومنین، شهر گل و گلاب، شهر خانه‌ها و آثار تاریخی و پایتخت فرش جهان می‌خوانند. این شهر زادگاه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان بنام سیلک با قدمتی بیش از هفت هزار سال است. این شهر اولین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی را دارد. کاشان با بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی که ۳۳۳ اثر آن ثبت ملی و باغ فین هم ثبت یونسکو شده‌است. کاشان در طول تاریخ سکونت‌گاه مردمانی از نژادها و ادیان مختلف بوده، این شهر در قرون گذشته یکی از سکونت‌گاه‌های یهودیان ایران بوده است. یهودیان کاشان عمدتاً از دسته یهودیان اخراجی از اسپانیا بودند که در این منطقه سکنی گزیدند و در دهه‌های بعدی به مرور زمان اکثراً مسلمان شدند.

معنی کاشان و موقعیت جغرافیایی آن

در مورد معنی نام شهر کاشان اختلاف نظرهای زیادی میانی اهالی ادب وجود دارد. بسیاری از افراد کاشان را تلفیقی از دو کلمه کی و آشیان می‌دانند که به معنی جایگاه حاکمان است. برخی دیگر عنوان ‌می‌کنند که به‌دلیل اینکه در این شهر کاشی‌های بسیار مرغوبی تولید می‌شده است، به مردم این شهر کاشی می‌گفتند و شهر نیز به کاشان شهرت پیدا کرده است؛ اما اگر به ریشه‌ی کلمه دقت کنیم در فرهنگ فارسی کاشان به‌معنای خانه‌های تابستانی است که در شهر کاشان نیز به‌وفور یافت می‌شوند. کاشان در منطقه شمال استان اصفهان و در میان کوه‌های کرکس در نطنز اصفهان و کویر مرکزی ایران واقع شده است. کاشان از طرف شمال به استان قم، از طرف شرق به آران و بیدگل، از طرف غرب به دلیجان و از طرف جنوب به شهرستان نطنز منتهی می‌شود.

سوغات کاشان چیست؟

اقلیم این شهر که دارای دو بخش کوهستانی و کویریست که این ویژگی باعث شده همزمان آب و هوای متفاوتی رو در مناطق اطراف آن رویت کرد. مناطق کویری در بخش شمالی و شرقی و هوایی کوهستانی در بخش جنوبی و غربی آن قرار دارد، وجود بخش گرمسیر در نزدیک کاشان باعث شده که میوه‌های (چغاله بادام، گوجه سبز، زردآلو و قیصی) آن زودتر به دست بیاید و نوبرانه راهی بازار شود، که آن را به یکی از سکونتگاه‌های مهم در ایران بدل ساخته‌است. کاشان با ۲۷۰۰ هکتار مزرعه گل محمدی بزرگترین تولیدکننده گل محمدی و همچنین بالاترین نرخ تولید گل محمدی با چهار تن در هکتار می‌باشد و در تولید بیش از ۱۵ هزار تن گلاب بزرگترین تولیدکننده گلاب می‌باشد.

سوغات و رستوران کاشان

شهر کاشان از دیرباز به تولید عرقیجات گیاهی درجه یک شهرت داشته است. یکی از محبوب‌ترین این عرق‌ها گلاب است که کاشان برای آن شهرت جهانی دارد و هر ساله در کاشان مراسم گلاب‌گیری به باشکوه‌ترین شکل ممکن برگزار می‌شود و گردشگران زیادی را از سراسر ایران و حتی جهان به‌سمت خود می‌کشاند. از دیگر سوغات کاشان می‌توان به شیرینی‌های مختلفی نظیر کلوچه کاشانی با پشمک و باقلوای کاشانی اشاره کرد.

سوغات کاشان چیست؟

شهر کاشان از جمله شهرهایی است که رستوران‌های مدرن و فرنگی در آن بسیار کم دیده می‌شود اما رستوران‌های سنتی آن به‌قدری با کیفیت هستند که رفتن به رستوران‌های فرنگی به ذهنتان هم خطور نمی‌کند. رستوران باغ بهشت و رستوران ملل کاشان از معروف‌ترین رستوران های کاشان هستند که با داشتن فضایی دنج و دل‌باز می‌توانند انتخاب خوبی برای بازدیدکنندگان باشند.

کاشان شهری است که به‌دلیل هنر مردمش و صنایع دستی که آن‌ها تولید می‌کنند، شهرت دارد. یکی از معروف‌ترین صنایع دستی کاشان،‌ فرش کاشان است که کیفیت آن زبانزد همگان است. از دیگر صنایع دستی این شهر می‌توان به شعربافی اشاره کرد که همان پارچه بافی تلقی می‌شود. همچنین سفال کاشان نیز از چیزهایی است که کاشان به‌خاطر آن شهرت دارد. اما شاید معروف‌ترین محصول کاشان کاشی آن است که در گذشته توسط اهالی این شهر به‌صورت دستی تولید می‌شد؛ اما امروزه توسط کارخانه‌های عظیم این شهر تولید می‌شوند و همچنان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

سوغات کاشان چیست؟

فرش دستباف کاشان

صنعت فرش دستباف کاشان در طرح‌ها، نقش‌ها و رنگ‌های زیبا و دلفریب، روزگاری طولانی زبانزد و نقل محافل هنری، اقتصادی، نمایشگاهی و علمی بوده‌است؛ که با روی‌کارآمدن فناوری‌های ماشینی این صنعت و حرفه با ارزش به همراه حرفه‌های جانبی آن در حال رکود و فراموشی است. کاشان در زمره اولین شهرهای ایران است و صنایع کارخانه‌ای را در خود جای داده‌است. اولین کارخانه در سال ۱۳۱۳ به نام کارخانه ریسندگی پایه‌گذاری شد و پس از آن کارخانه‌های دیگری مانند حریر و مخمل (۱۳۳۸)، تاروپود (۱۳۳۴)، کرک (۱۳۴۵)، پشم (۱۳۴۸) و قالی راوند (۱۳۵۰) به کار افتاد. ارباب تفضلی پدر صنعت نساجی ایران از اهالی و ساکنین این شهر می‌باشد.

امروزه کاشان با دارا بودن ۱۲۰۰ کارخانه فرش ماشینی و صنایعی چون خودروسازی، فولاد، چینی و ملامین‌سازی، کاشی‌سازی، ریسندگی و ابزارآلات صنعتی تبدیل به یکی از قطبهای صنعتی کشور شده‌است. به علت اینکه ۹۵ درصد فرش جهان در منطقه کاشان تولید و عرضه می‌گردد، از این شهر به عنوان پایتخت فرش‌ماشینی جهان یاد می‌شود. همچنین قالی دستباف کاشان با شناسه ۰۰۳۸۳ در یونسکو ثبت گردیده‌است.

سوغات کاشان چیست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید