۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 9087338

تجزیه و تحلیل داده های مرکز ملی آمار چین نشان می دهد این کشور برای حفظ رشد اقتصادی و همچنین تناسب جمعیت، بیشتر از گذشته به زاد و ولد نیاز دارد و باید در این زمینه برنامه ریزی هایی صورت گیرد.

به گزارش سلام نو،اداره ملی آمار در گزارش جدید خود آورده است که جمعیت کشور تا پایان سال 2018 میلادی به یک میلیارد و 400 میلیون نفر رسیده است و شمار سالمندان نیز بیشتر شده است.

گزارش آماری نشان می دهد که شمار افراد 15 سال و کمتر در سراسر چین به 248 میلیون و 600 هزار نفر رسیده است در حالی که شمار سالمندان 60 سال به بالا در این کشور 249 میلیون و 500 هزار نفر است.

آکادمی علوم اجتماعی چین گزارش کرده است که از سال 2010 میلادی به این طرف شمار سالمندان 65 سال به بالا در چین 83 میلیون نفر بیشتر شده است.

این موسسه می افزاید که اگر این شرایط ادامه یابد، نظام  اجتماعی مختل می شود مشکلات برای یافتن نیروی کار بیشتر می شود و همزمان سالمندان جامعه متقاضیانی خواهند بود که به خدمات بیشتر نیاز دارند و باید منابع زیادی به آنها اختصاص یابد.

آمار نشان می دهد که چین بیشترین شمار جمعیت سالمند دنیا را دارد شمار سالمندان این کشور نزدیک به 15.5 درصد از کل جمعیت کشور را شامل می شود سازمان ملل حتی پیش بینی کرده است که شمار افراد بالای 60 سال در چین تا اواسط قرن جاری به 500 میلیون نفر خواهد رسید.

جمعیت چین با سرعت بیشتری نسبت به تقریبا تمام کشورهای دیگر رشد می کند تاثیرات سیاست 36 ساله 'تک فرزندی' در چین در کنار پیشرفت چشمگیر در مراقبت های بهداشتی موجب افزایش امید به زندگی و کاهش میزان زاد و ولد در در این کشور شده است.

در طول سال هایی که سیاست تک فرزندی در چین اعمال شد امید به زندگی در چین از 67 به 75 سال افزایش یافت و نرخ باروری هم از 2.8 به 1.7 کاهش یافت اما اکنون تغییر شیوه جمعیت شناسی در چین، چالش های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را برای این کشور ایجاد خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند این روند برای چین بسیار مضر است، زیرا توسعه این کشور به ظرفیت های جمعیت شناختی آن وابسته است چین در طول چند دهه گذشته به دلیل برخورداری از نیروی کار جوان در بخش تولید، به یک قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شد اما تغییرات جمعیت شناسی چین مشکلات اجتماعی قابل توجهی را نشان می دهد.

شمار بازنشستگان چینی به زودی به سرعت افزایش خواهد یافت و برنامه های مربوط به آمادگی چین برای ارائه خدمات اجتماعی را با مشکل مواجه می کند.

رهبران چین اکنون در کنار فشارهای تجاری آمریکا در قالب جنگ تجاری، با چالش پیری جمعیت و کاهش نیروی کار مواجه هستند تا قدرت اقتصادی کشورشان را دوباره احیا کنند.

'لی ژنگ خونگ' از کارشناسان جمعیت شناسی آکادمی علوم اجتماعی چین می گوید: چین برای تشکیل ستون فقرات اقتصاد خود به نیروی کار جوان و همراه متکی است اما روند فعلی جمعیت شناسی این کشور می تواند رشد اقتصادی چین را مختل کند و مشکلات اجتماعی چالش برانگیز ایجاد کند.

وی تاکید کرد: روند رشد جمعیت چین به طور اساسی تغییر کرده است نرخ باروری در چین به میزان کمتر از 1.7 کودک در هر زن رسیده است اما برای اینکه چین بتواند جمعیت مورد نیاز خود را حفظ کند، میزان باروری باید حدود 2.1 کودک در هر زن باشد.

به گفته وی بر این اساس جمعیت شناسان پیش بینی کرده اند جمعیت چین تا حدود سال 2025 همچنان در حدود 1،4 میلیارد نفر ثابت بماند ولی بعد از آن شروع به کاهش پایدار کند.

لی افزود: برای کشوری که رشد اقتصادی اش بر نیروی کار ارزان متکی است کاهش جمعیت کارگر بیانگر یک مشکل جدی است در این شرایط دستمزد تولید احتمالا افزایش و سودآوری کاهش می یابد از این پدیده که اکنون در کشورهای در حال توسعه شایع است به عنوان 'نقطه عطف آرتور لوئیس' شناخته شده است.

نقطه عطف لوئیس وضعیتی در توسعه اقتصادی است که نیروی کار روستایی به صفر می رسد این شرایط سبب کمبود نیروی کار و افزایش دستمزد واقعی می شود و تا زمانی که نیروی کار دوباره تامین شود ادامه دارد.

انتظار می رود چین در سال های 2020 تا 2030 به این نقطه برسد جمعیت چینی های 15 تا 24 ساله شروع به کاهش کرده است و پیش بینی می شود که در چند دهه آینده حتی بیشتر شود.

اما تحلیلگر موسسه آکادمی علوم اجتماعی چین، جذب نیروی کار خارجی را یکی از راه های چین برای جبران کمبود نیروی کار می داند او معتقد است دولت در سال های آینده ناچار است مانند ژاپن قانون جذب نیروی کار خارجی تصویب کند.

به گفته وی رشد اقتصادی چین در سال 2019 میلادی تحت‌تاثیر جنگ تجاری با آمریکا و تنش‌های سیاسی و تجاری در جهان به ۶.۳ درصد کاهش خواهد یافت که اگر برای کمبود نیروی کار اقدامی اساسی انجام ندهد ممکن است رقم کاهش اقتصادی باز هم بیشتر شود./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید