جشنواره جام جم و ماجرای عجیب و غریبی که بر سر تقلب در نظرسنجی جشنواره آمد بار دیگر بی اعتمادی زیادی بین صداوسیما و جامعه ایجاد کرد

پس از اینکه تعداد اعتراض ها بالا رفت «مسعود احمدی افزادی» دبیر پنجمین جشنواره «جام جم» که پیش از این در نشست خبری جشنواره جام جم به ایرنا گفته بود رای شرکت‌ کنندگان در بخش مردمی در این جشنواره عادلانه جمع آوری خواهد شد و هر فرد می تواند از تلفن همراه خود به نفع برنامه مورد علاقه اش رای دهد در روز شنبه (11 اسفند) در خصوص این تقلب گفت: عوامل برنده باش هیچ نقشی در ارسال پیام هایی با این محتوا نداشته اند و در حال حاضر سیستم ثبت آرا متوقف شده است تا این مورد بررسی شود.

این درحالی بود که برخی از کاربران مدعی بودند که مسابقه تلویزیونی «برنده باش» یکی از برنامه های تلویزیونی است که رای به نفع آن ثبت شده است.

سازندگان مسابقه برنده باش علیرغم پیگیری های خبرنگار حوزه صدا و سیمای گروه فرهنگی ایرنا سکوت اختیار کردند در این میان مدیر رسانه ای این برنامه با تاکید بر این که سازندگان برنده باش بنا بر اظهار نظر در این خصوص ندارد به ایرنا گفت: در حالی که آرای برنده باش در روندی منطقی در حال افزایش بود، متاسفانه این اتفاق درباره تعداد قابل توجهی از برنامه ها و هنرمندان شاخص حاضر در جشنواره از جمله برنده باش و نود اتفاق افتاده و منحصر به این برنامه ها نبود. لذا باید این موضوع را از دبیرخانه جشنواره پیگیری کرد.

بعد از اظهار نظرهای مسئولان این برنامه و دبیر جشنواره، وزیر ارتباطات و فناوری اعلام کرد که رای ها فقط به نفع یک برنامه خاص ثبت شده است.

روزشنبه (11 اسفند) و توقف آرا

احمدی‌افزادی همچنین با اشاره به اینکه مسئولان جشنواره جام جم از ساعت 24 بامداد روز جمعه 10 اسفندماه متوجه این مشکل در رای گیری‌ها شده اند و بلافاصله سیستم ورود و ثبت آرا را بستند گفت: پس از آنکه شاهد این اعتراض ها بودیم جلسه ای در دبیرخانه این جشنواره برگزار تا صیانت آرا را مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم، این اتفاق به صورت جدی در دبیرخانه جشنواره «جام‌جم» بررسی خواهد شد.

او همچنین تاکید کرده بود که مسئولان مصمم هستند تا همه چیز شفاف و عادلانه جلو رود و حق هیچکسی ضایع نشود.

پای یک شرکت مجوز دار متخلف به میان آمد

«جواد آذری جهرمی» شامگاه شنبه اما اطلاعات جالبی در این خصوص داد که نشان می داد آرای اعلام شده واقعی نیستند، وزارت ارتباطات و فناوری ولی درخصوص این آرای مشکوک تا ظهر روز یکشنبه (12 اسفند) اطلاعاتی جدیدی در دست کاربران قرار نداد.

دبیر جشنواره «جام جم» ظهر یکشنبه اعلام کرد که یکی از شرکت‌های مجوزدار از وزارت ارتباطات نقش اصلی را در جابجایی حاشیه ساز آرای مردمی این رویداد داشته است.

احمدی افزادی دبیرجشنواره «جام جم» نیز از تشکیل جلسه کمیته فنی دبیرخانه جشنواره در راستای صیانت از آرای مردمی خبر داد و گفت که از بامداد جمعه متوجه این موضوع شدند و براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد یکی از شرکت‌های مجوزدار آی سی تی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در جذب و شمارش آرای مردمی در 24 ساعت منتهی به روز شنبه هفته جاری سهل انگاری کرده و مرتکب تخلف شده است.

دبیر جشنواره همچنین به کمیته بررسی فنی و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صدا و سیما با همکاری پلیس فتا اشاره کرد و گفت که در حال پیگیری قانونی این موضوع برای برخورد با عامل یا عاملان تخلف در شرکت مذکور هستند و گزارش تخلف این شرکت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده و جشنواره خواستار برخورد قانونی با آنها نیز شده است.

به گفته احمدی افزادی سازمان صدا و سیما سامانه چلچله را به عنوان بستر نظرسنجی مردمی جشنواره تلویزیونی «جام جم» انتخاب کرده بود که این سامانه توسط یکی از شرکت‌های توسعه داده می‌شود و این شرکت در بخش کد دستوری از زیرساخت USSD مربوط به یکی دیگر از پرمخاطب ترین شرکت‌های پردازنده کدهای دستوری کشور استفاده کرده و طبیعتاً تحت نظارت فنی سازمان تنظیم مقررات و فرکانس‌های رادیویی ( ICT ) که در واقع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز دارد، همه امور خود را به انجام می‌رساند.

احمدی افزادی همچنین در خصوص آرا گفته بود: همه آرای وارده از این آی پی غیرمجاز در فاصله زمانی 24 ساعت مشخص شده شناسایی و از مجموع آرای مردمی کسر شده است و با رفع اختلال به وجود آمده از غروب امروز یکشنبه 12 اسفند رأی گیری دوباره ادامه خواهد یافت.

وزارت ارتباطات اظهارات دبیر جشنواره را رد می کند

بعد از اظهار نظرهای دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم، «سید جمال هادیان طبائی زواره» رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر روز یک شنبه (12 اسفند) ادعاهای مطرح شده درباره اینکه جابجایی آرای نظرسنجی محبوبترین برنامه صداوسیما را شرکتی انجام داده است که از این وزارتخانه مجوز دارد را رد کرد.

او با اشاره به اینکه شب گذشته وزیر ارتباطات هم اعلام کرد که آرای اعلام شده، واقعی نیستند گفت: تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صدا و سیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد.

وی در خصوص اظهارات جدید دبیر جشنواره گفته بود صبح روز گذشته نیز دبیر جشنواره اظهارنظر بررسی نشده و شتاب‌زده‌ای ارائه داده بودند که ادعای ایشان در این مورد هم مردود است.

هادیان تاکید در این خصوص اعلام کرده بود که تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد انحصاری تبلیغات صداوسیما صورت پذیرفته که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات نیز ندارد.

او همچنین توصیه می‌ کرد که مسئولان صدا و سیما منتظر گزارش تکمیلی بمانند و سپس اظها نظر کنند.

تقلب در سه روز متوالی

اذری جهرمی در روز دوشنبه (13اسفند) نیز اعلام کرد بررسی های بیشتر نشان می دهد که دستکاری در نظر مردم برای انتخاب محبوبترین برنامه سال صدا و سیما صرفا محدود به یک روز نبوده است و سه روز توالی رخ داده است.

سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما پس از این اظهار نظر وزیر ارتباطات از ورود این شورا به موضوع این تخلف خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی همچنین در روز سه شنبه (14 اسفند) در خصوص دستکاری در آرای مردم از چگونگی جابه‌جایی میلیونی آرای مردم به نفع برنامه‌ای خاص اطلاعاتی در اختیار مردم قرار داد.

او اعلام کرد که برای دستکاری آرای مردم از وارد کردن دیتابیسی از شماره‌ها به سیستم نظرسنجی در بستر شرکتی که طرف قرارداد با صداو سیما بوده استفاده شده است به گفته او، روز گذشته از پلیس هم خواسته شده تا با توجه به شواهد فنی پیگیری این ماجرا را شروع کند.

با توضیحاتی که وزیر ارتباطات وفناوری داد معلوم شد که وقتی که مشترک کد ستاره را می‌گیرد، فارغ از اینکه عدد بعد آن چه باشد، به سمت گذرگاهی در اپراتور تلفن همراه یا اصطلاحا USSD Gateway هدایت می‌شود. بعد از اینکه اطلاعات به این گذرگاه می‌رسد، این گیت‌وی مثل یک مسیریاب عمل می‌کند و براساس کدی که بعد از ستاره گرفته شده، بسته‌ها به سمت کد مورد اشاره هدایت می‌شوند. بعد از این کد دستوری می‌تواند مربع بیاید که به‌معنای خاتمه دستور است یا می‌تواند یک ستاره دیگر بیاید. ستاره بعدی به‌معنای آن است که شرکت دارنده کد دستوری دارای زیرمجموعه‌هایی است و آن هم می‌تواند به‌عنوان مسیریاب عمل کرده و اطلاعات را برای نفر یا بخش بعدی ارسال ‌‌کند.

مقایسه اطلاعات با هم

وزیر ارتباطات و فناوری به سه گذرگاه در این خصوص اشاره کرد که یکی خود ستاره3 که کد دستور اصلی بوده است و بعد ستاره بعدی که به سمت سیستم نظرسنجی که در سازمان صدا‌و‌سیما مستقر است، می‌رود.

وزارت ارتباطات و فناوری آمار این 3 گیت‌وی را کنار هم گذاشتند و عنوان کردند که آمار اپراتورها همان تصویر اولی بود که ابتدا منتشر شد و مردم دیده‌اند که نشان‌دهنده روند و سیر معمولی است.

با توضیحاتی که وزیر داد مشخص شد به ‌صورت معمول وقتی برنامه‌ها پخش می‌شود، این روند به پیک می‌رسد و زمانی که خبری از پخش نیست، سیر عادی دارد. آن چیزی که وارد سیستم رأی‌گیری شده هم بررسی شده است.

وقتی سیستم رأ‌ی‌گیری دریافتی دارد، به مشترک پیامک می‌زند. این همان پیامک‌هایی است که عده زیادی از مردم با انتشار آنها گلایه داشتند که رأی نداده‌اند اما چنین پیامک‌هایی را دریافت کرده‌اند.

اطلاعاتی را که وزارت ارتباطات و فناوری در یافت کرده است را با اطلاعات دریافت‌شده از درگاه ستاره3 مقایسه کردند.

دراین قیاس معلوم شد که دستکاری اطلاعات در درگاه ستاره3 صورت گرفته است؛ یعنی حجم زیادی از داده و اطلاعات ناگهان وارد شده و جایگزین داده‌های واقعی شده است. آرایی هم که داده شده، مشخص شد که برای یک برنامه است.

این اتفاقات در ابتدا تنها برای 24ساعت گذشته‌ بررسی شده است اما بعد بررسی روزهای دیگر مشخص شد که این روند از 3روز قبل از ماجرا ادامه داشته و هدف هم یک برنامه خاص بوده است.

نه خبر از هک بوده نه اختلال

صدا‌و‌سیما اعلام کرده بود که سیستم رأی‌گیری هک شده و دیتاسنتر آرا را ایزوله کرده‌اند. بررسی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اما نشان می‌داد که خیلی بعید است هک صورت گرفته باشد.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری هک در مدت زمان کوتاهی که نفوذ ‌انجام شده، فرد می‌تواند دسترسی مثلا به اطلاعاتی پیدا کند یا دیتابیس را تخریب کند اما اینکه فردی هک کند و دقیقا کد را بداند و مطلع باشد که با چه مکانیسمی باید دستور بزند و دستور هم در سیستم بنشیند، احتمال چنین فرضیه‌ای را بسیار سخت می‌کند.

مسئولان صدا وسیما همچنین اعلام کرده بودندکه سیستم چند‌ساعتی مختل بوده و شرکتی که از وزارت ارتباطات مجوز داشته، در ماجرا دخیل بوده است که آذری جهرمی این موضوع را رد کرد. به گفته وزیر ارتباطات و فناوری در اصل نظام رأی‌گیری مخدوش بوده است.

نگران امنیت گوشی ها نباشید

عدهای ازمردم با وجود این مشکلات از امنیت گوشی خود نگران بودند اما وزیر ارتباطات در این باره مردم را دلگرم کرد و گفت که این ماجرا ربطی به گوشی مردم نداشته است.

او توضیحاتی نیز در این باره به کاربران اپرتور های تلفن همراه داد و عنوان کرد که اگر ماجرا مربوط به مثلا ‌نصب‌شدن بدافزارها بود، در بررسی USSD نشان داده می شد، ماجرا این است که دیتابیس شماره تلفن مردم را وارد سیستم کرده‌اند. تراکنش از سوی کاربر هم نبوده است.

او همچنین در این خصوص به تراکنش اطلاعات وارد ‌شده اشاره کرد و گفت که برای کاربران پیامک ارسال شده است، در واقع این مسئله نشان می‌دهد که سیستم اپراتورها و بخش ارتباطات به‌درستی عمل کرده و کاربر را از وارد‌شدن شماره‌اش در این سیستم مطلع کرده است.

آرای واقعی را می توان جدا کرد

در حال حاضر آرای واقعی مردم کاملا مشخص است و می توان رای واقعی را از رای های تقلبی جدا کرد اما دراین میان شرکتی وجود دارد که براساس قانون ثبت شده فعالیت می‌کند ولی مجوزی از سوی وزارت ارتباطات ندارد.

پلیس براساس شواهد فنی باید گزارش خود را به مرجع قضایی بدهد و براساس قانون در این رابطه تصمیم‌گیری شود.

وزارت ارتباطات و فناوری نیز در این باره عنوان کرده بود که ما ولایت بر چیزی داریم که مجوزش را داده‌ایم اما جایی که ما مجوزی برایش نداده‌ایم، در حیطه وظایف ما نیست. شاکی قاعدتا صدا‌و‌سیما باید باشد و باید شکایت انجام دهد. پلیس و دستگاه قضایی هم مسئول رسیدگی هستند.

حسام الدین آشنا: تقلب در جشنواره در دستور کار شورای نظارت قرار می گیرد

«حسام الدین آشنا» عضو شورای نظارت بر صدا و سیما نیز در خصوص این تقلب در گفت وگو با ایرنا گفت: موضوع قرعه کشی در صورت تشکیل جلسه شورای نظارت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پنجمین جشنواره جام‌جم مهرماه امسال در دو بخش انتخاب آثار و داوری کارش را شروع کرد که در بخش انتخاب آثار مدیران شبکه‌ها و اعضای کمیسیون‌ آن‌ها را بررسی کردند.

صدا و سیما باید با صداقت به مخاطبانش توضیح دهد

«محمد امامی» کارشناس مدیریت رسانه در خصوص تقلب در نظرسنجی پنجمین جشنواره جام جم و عکس العمل رسانه صدا و سیما به ایرنا گفت: یک رسانه باید با صداقت با مخاطبان خود ارتباط بگیرد، مخصوصا زمانی که دچار بحران ویا اشتباهی می شود اتفاقا در اینگونه موارد باید بیشتر از پیش با صداقت برای مخاطبان موضوع را توضیح دهد و وفا داری خود به مخاطبانش را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه رسانه زمانی که تاسیس می شود باید یک سری موارد را به عنوان اصل و پایه رعایت کند در غیر این صورت مخاطب به او اعتماد نمی کند گفت: اگر رسانه بخواهد از گفتن حقیقت طفره برود و یا توضیحاتی ضد و نقیض در ارتباط با مشکل پیش آمده بدهد به طور قطع اشتباهی بزرگ مرتکب شده است.

جشنواره جام جم در یک نگاه

امسال با توجه به همزمانی با چهلمین سال انقلاب مقرر شد که جشنواره در ابعاد بیشتری فعالیت کند و علاوه‌ بر سریال‌ها، مستند و مسابقات، کمیسیون‌های دیگری شامل برنامه‌های ترکیبی و دوبلاژ هم اضافه شد.

جشنواره پنجم فرصت را به انبوه برنامه‌سازان خلاق ارایه کرده است که در حوزه‌های اجتماعی، ورزشی، خانواده، معارف و... برنامه‌های خود را معرفی کنند.

در بخش مسابقات 29 اثر، در بخش پویانمایی 45 اثر از مرکز صبا و شبکه‌ها، در بخش برنامه‌های ترکیبی 68 اثر به جشنواره ارائه شد.

در حوزه فضای مجازی در بخش سایت شبکه، اطلاع‌رسانی شبکه‌ها و شبکه‌های مجازی 51 اثر، در حوزه دوبلاژ از میان 2200 ساعت فیلم و سریال 88 اثر، در حوزه آثار نمایشی 20 سریال از شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج و یک اثر از شبکه نسیم برای مرحله داوری به کمیسیون‌های جشنواره جام‌جم راه یافتند.

طبق برنامه از پیش تعیین شده چهارم اسفندماه سال جاری برگزیدگان بخش مردمی جشنواره معرفی ‌شدند.

همچنین در برنامه «خیابان جام‌جم» با محوریت معرفی آثار و برگزیدگان، مردم در انتخاب بهترین سریال، بهترین برنامه‌های سیما و مجریان سیما مشارکت خواهند کرد.

کمیته بازار محصولات تلویزیونی هم امسال به جشنواره جام جم اضافه شده است. بازار محصولات رسانه‌ای امسال توسعه یافته است.

سریال‌ها و برنامه‌هایی که از شهریور سال گذشته تا پایان آذرماه امسال روی آنتن رفته‌اند وارد مرحله داوری این جشنواره شدند.

پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم روز سه شنبه 21 اسفندماه جاری با حضور هنرمندان، برنامه سازان و خانواده بزرگ صدا وسیما و معرفی و تجلیل از برگزیدگان این رویداد بزرگ به کار خود پایان خواهد داد./ایرنا

به گزارش سلام نو،  جمعه گذشته (10اسفند) تعداد زیادی از افراد اعلام کردند که پیامک‌هایی دریافت کردند که محتوای این پیامک ها ثبت رأی آن‌ها را در جشنواره جام‌جم تایید می کرد. در پیام های ارسال شده عنوان شده بود «دوست عزیز، رای شما با رای قبلی جایگزین شد.»

این در حالی بود که خیلی از دریافت‌کننده ها تا آن لحظه در خصوص جشنواره جام جم رای به ثبت نرسانده بودند.

خیلی از کاربران اپراتورهای تلفن همراه این پیامک را درفضای مجازی منتشر کرده و آن را سو استفاده از حقوق کاربران اپراتور های تلفن همراه عنوان کردند.

عده ای نیز «محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات» را مخاطب قرار داده‌ و به این موضوع اعتراض کرده و خواستار پیگیری این موضوع از جانب خود وزیرشدند.

ادعای اشتباه مسئولان «برنده باش»

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید