یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مسائل مربوط به جزایر سه گانه نیز در هر نشستی از سوی امارات مطرح می‌شود، در حالی که امارات به خوبی می‌داند حاکمیت ایران بر این سه جزیره ابدی و تاریخی است لذا این جریان سازی‌ها علیه ایران در حد سیاسی و رسانه‌ای است و ارزشی برای ایران ندارد.

به گزارش سلام نو، حسن هانی‌زاده  درباره ادعای امارات در نشست وزیران امور خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی در ابوظبی علیه ایران و طرح مساله جزایر سه‌گانه اظهار کرد:‌ مثلث شوم عربستان، بحرین و امارات طی سال‌های اخیر با عنوان ابزار اجرایی و سیاسی از سوی آمریکا و اسرائیل در منطقه عمل می‌کند. شکست تلاش‌های آمریکا برای تشکیل یک ناتوی عبری - عربی علیه ایران،‌ شکست کنفرانس‌های ورشو و شرم الشیخ باعث شده که آمریکا به این سه کشور یعنی عربستان، امارات و بحرین به منظور یک سلسله جریان سازی‌ها علیه ایران فشار آورد.

وی افزود: این جریان سازی‌ها از سال‌ها پیش توسط سه کشور امارات‌، بحرین و عربستان شروع شده بود و ادامه داشت، عربستان و امارات در هر تصمیم‌گیری‌ سیاسی علیه ایران حضوری فعال دارند، به اعتبار این‌که دو کشور عربستان و امارات با داشتن توانایی مالی بالا می‌توانند به نیابت از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران عمل کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و جریان‌سازی از طریق اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی از سوی عربستان و امارات ادامه داشته و دارد، گفت:  نشست وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در امارات و جریان‌سازی‌ها و بیانیه‌هایی که علیه ایران تهیه و مطرح شد، همه با پشتوانه مالی عربستان و امارات و همچنین فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

هانی‌زاده همچنین بیان کرد:‌به نظر می‌رسد  سازمان‌ همکاری‌های اسلامی جایگاه خودش را از دست داده و در طول سال‌های گذشته به دلیل این‌که دبیرخانه این سازمان منطقه‌ای در عربستان قرار دارد، به یک نهاد بی‌خاصیت و غیر فعال تبدیل شده است،‌ در حالی که سازمان همکاری‌های اسلامی در سال 1969 و با هدف حمایت از اماکن مقدس فلسطین و دفاع از ملت فلسطین تشکیل شد، اما به دلیل نفوذ مالی عربستان و امارات در  این نهاد تقریبا  به صورت غیر فعال تبدیل شده و تصمیماتی که اتخاذ  می‌کند در راستای وحدت جهان اسلام نیست.

وی در ادامه اظهار کرد:‌ بیانیه‌ای هم که از سوی برخی وزرای سازمان همکاری‌های اسلامی در امارات علیه ایران منتشر شد، در ادامه سلسله جریان‌سازی‌هایی است که آمریکا در کنفرانس ورشو و شرم الشیخ آغاز کرده بودند،  از این رو چنین بیانیه‌هایی فاقد ارزش است و امارات هم در آینده هزینه‌های ماجراجویی‌های خود را می‌پردازد، زیرا با این جریان‌سازی‌ها نمی‌تواند ایران را منزوی کند و این کشورها یعنی امارات، عربستان و بحرین بازنده این جنگ سیاسی علیه ایران خواهند بود.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این‌که ایران از تمام ظرفیت‌های خودش برای همکاری‌ منطقه‌ای استفاده کرده و دست دوستی ایران همواره به سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دراز شده،‌ گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران  همواره سعی کرده امنیت منطقه را بومی‌سازی کند، اما تاثیرگذاری کشورهای غربی و ‌آمریکا در میان کشورهای حوزه خلیج فارس باعث شده که یکسری فشارهایی به جمهوری اسلامی ایران وارد آید.

هانی‌زاده در پایان  خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به جزایر سه گانه نیز در هر نشستی از سوی امارات مطرح می‌شود، در حالی که امارات به خوبی می‌داند حاکمیت ایران بر این سه جزیره ابدی و تاریخی است لذا این جریان سازی‌ها علیه ایران در حد سیاسی و رسانه‌ای است و ارزشی برای ایران ندارد./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید