عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در حال حاضر روابط تجاری خوبی با کشورهای دوست و همسایه نداریم. برای نمونه بانک های پاکستان به عنوان کشوری همسایه که بیشتر تحت سلطه آمریکاست از تعامل با ایران واهمه دارند. در وضعیت عادی اگر بخواهیم کالایی را به کراچی بفرستیم از نظر مسافت سه تا چهار روز زمان می برد تا کالا به این شهر برسد اما اکنون این کار حدود یک ماه زمان می برد.

به گزارش سلام نو، سعید شادکام مهلت داده شده به ایران برای بررسی تصویب دو لایحه دیگر FATF را فرصتی برای کشور دانست و اظهار کرد: FATF باید در این فرصتی که به ما داده شده به تصویب برسد، در غیر این صورت، 4 ماه دیگر که نشست آن به میزبانی آمریکا برگزار شود، کار برای ایران سخت تر خواهد شد.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران اضافه کرد: اگر تصویب FATF در ایران به درازا نمی کشید و از سوی دیگر، برجام به سرانجام رسیده و توسط دیگر کشورها به درستی انجام می شد، می توانستیم امیدوار باشیم با دیپلماسی ، بخشی از مشکلاتی که در بخش خصوصی ، تولید، تجارت و صنعت وجود دارد، حل شود.

به شبکه جهانی وصل نیستیم

این فعال اقتصادی با بیان این که اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظر مثبتی نسبت به تصویب دو لایحه پالرمو و «CFT»  نداشته باشد، تبعات نگران کننده ای برای کشور پیش بینی می شود، گفت: در حال حاضر در بخش تجارت بین الملل به شبکه جهانی وصل نیستیم و روابط بانکی نداریم اما امکان دارد از طریق FATF این ارتباط ایجاد شود و بانک های بزرگی که امروز نسبت به ما بی اعتماد هستند، با ترس کمتری به ایران نزدیک شده و راه مراوادت بانکی و مالی باز شود.

به گفته شادکام تعریف جامعی برای برقراری روابط بین الملل و عضویت در سازمان های بین المللی در کشور وجود ندارد زیرا شبکه بانکی وصل نبوده و همه مراودات از طریق دور زدن تحریم ها انجام می شود و این موضوع بسیار خطرناک است.

این فعال بخش خصوصی معتقد است اگر به FATF نپیوندیم، بهانه به دست کشورهای اروپایی  داده ایم زیرا با توجه به گرایشی که اروپایی ها به سمت آمریکا دارند با عدم عضویت ایران در این سازمان بین المللی، بهانه‌ای به دست می آورند تا با آمریکا همراه شوند. اروپایی ها می گویند به برجام پایبند هستیم و عدم عضویت ایران در FATF بهترین بهانه است تا اروپا هم از برجام خارج شود.

روابط تجاری خوبی نداریم

شادکام در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامانی که در بخش مراوادت بانکی ایران با دیگر کشورها وجود دارد، گفت: در حال حاضر روابط تجاری خوبی با کشورهای دوست و همسایه نداریم. برای نمونه بانک های پاکستان به عنوان کشوری همسایه که بیشتر تحت سلطه آمریکاست از تعامل با ایران واهمه دارند. در وضعیت عادی اگر بخواهیم کالایی را به کراچی بفرستیم از نظر مسافت سه تا چهار روز زمان می برد تا کالا به این شهر برسد اما اکنون این کار حدود یک ماه زمان می برد. علاوه بر آن، محموله صادراتی به هر دلیلی با بحران روبرو شود، نمی توان از بیمه، ادعای خسارت کرد. علاوه بر آن بانک به محض آن که متوجه شود بار از یکی از بنادر ایران بارگیری شده است، به سرعت پول را بلوکه می کند.

وی در پایان افزود: ایران در این مدت به تمام تعهدات برجام پایبند بوده و اگر شفاف سازی انجام دهد، نقطه تاریکی که در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم ایجاد شده، روشن خواهد شد و بهانه از آنها گرفته می شود. امیدوارم تصمیمی درست و به موقع در ارتباط با برجام و FATF گرفته شود تا دچار فرصت سوزی نشویم./خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید