۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 8721411

واقعیت این است که برخلاف نظر امام جمعه موقت تهران تجربه نشان داده که با محدود کردن فیلترشکن ها نمی توان جلوی گردش آزاد اطلاعات را گرفت. تجربه شکست فیلترینگ تلگرام نمونه خوبی برای درس گرفتن از اشتباهات هزینه زای گذشته است. هرچند به نظر نمی‌رسد اراده ای در این راستا وجود داشته باشد.

سلام نو - سرویس سیاسی: فیلترینگ تلگرام ابتدا شایعه ای بود که مطرح شد و بعد هم خیلی زود محقق شد. از همان فردای فیلترینگ هجوم کاربران ایرانی به سوی نصب فیلترشکن باعث شد اپ های فیلترشکن در صدر دانلود ایرانیان قرار بگیرند. با وجود اینکه شکست فاحش فیلترینگ خیلی زود مسجل شد با این وجود به نظر می رسد مقابله با تلگرام وارد ابعاد تازه ای شده است.

به گزارش سلام نو، بعد از سروصدای زیادی که فیلترینگ تلگرام به راه انداخت وزیر ارتباطات در اردیبهشت سال جاری از افزایش بازدید پست‌های تلگرام و بازگشت به حالت قبل از فیلترینگ خبر داد. از همان روزها به جای اینکه از این اشتباه درس گرفته شود برخی تلاش کردند شبکه های اجتماعی دیگر نظیر اینستاگرام را هم ببندند.

استفاده از تلگرام حرام است؟

آیت الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران از تریبون نماز جمعه صحبت های عجیبی در رابطه با تلگرام انجام داده که واکنش های زیادی میان کاربران داشته است. او روز گذشته با تاکید بر لزوم بهره مندی مناسب از فضای مجازی و اینترنت جهت گسترش تشیع اظهار کرد : حواشی سیاسی نباید وارد مقوله اقدامات وزارت ارتباطات شود. برای حفظ ارزش‌های انقلابی باید روی اینترنت بومی تمرکز کرد. همان کاری که چینی‌ها کردند ما هم می‌توانیم.

او همچنین با بیان اینکه هشتاد درصد از فضای مجازی جهانی در اختیار آمریکایی‌ها است، گفت: دولت همان‌گونه که موظف است در همه زمینه‌ها توسعه تکنولوژی ایجاد کند لازم است قانون استفاده کنندگان از فیلترشکن‌ها تدوین و تصویب شود.

واقعیت این است که برخلاف نظر امام جمعه موقت تهران تجربه نشان داده که با محدود کردن فیلترشکن ها نمی توان جلوی گردش آزاد اطلاعات را گرفت. تجربه شکست فیلترینگ تلگرام نمونه خوبی برای درس گرفتن از اشتباهات هزینه زای گذشته است. هرچند به نظر نمی‌رسد اراده ای در این راستا وجود داشته باشد.

حدود پنج سال پیش هم در روزهایی که به تازگی اینترنت 3G در کشور در حال فراگیری بود آیت الله مکارم شیرازی در فتوایی اظهار کرده بود: اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پر سرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری بر خلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است و مسئولین محترم نباید تنها به درآمدهای مادی این برنامه بیاندیشند.

در حال حاضر و در سال 97 باید بر این نکته اذعان داشت که دسترسی به خدمات اینترنتی اگر چه ممکن است انحرافی در بخش اندکی از جامعه به وجود آورد اما بهتر است به جای اینکه به این ابزار به منزله تهدید نگاه شود با رویکردی فرصت محور تلاش شود از فضای مجازی به بهینه ترین شکل ممکن استفاده شود.

افزایش فشار به مدافعان گردش آزاد اطلاعات

وزیر جوان دولت امروز در جایگاه متهم قرار گرفته است تا حدی که امام جمعه اهواز خواستار دادگاهی شدن آذری جهرمی شده است. امام جمعه اهواز با بیان اینکه این وزیر جوان باید جوانی و خامی را کنار بگذارد، اظهار کرده است: عدم سامان‌دهی و مدیریت فضای مجازی از جمله نواقص و کم‌کاری‌ها است.

حجت الاسلام احمدرضا حاجتی همچنین تصریح کرده است: وزیر ارتباطات باید در دادگاه پاسخگو باشد و این وزیر جوان باید جوانی و خامی را کنار بگذارد، عدم کنترل فضای مجازی باعث شد که تروریست‌ها جوانان ما در اهواز را به شهادت برسانند.

همین چند روز پیش بود که خبر عجیبی در رسانه ها منتشر شد که بر مبنای آن دو هزار نفر از مردم اهواز از وزیر ارتباطات بابت عدم ایجاد بستر امن و لازم برای فضای مجازی در کشور شکایت کرده بودند. هرچند پشت پرده آن خیلی زود مشخص شد و خودجوش نبودن این مساله که البته دور از ذهن هم نبود برای همه آشکار شد.

جماران خبر داده که حدود 3 ماه قبل، تیمی سه نفره که روح الله مومن نسب، کهوند و فروهر از جمله آنها بودند به اهواز رفته و با همراهی برخی علمای محلی آنجا به بیش از 300 مسجد و پایگاه بسیج مراجعه کردند و در آنجا تلاش کردند با تهیه طوماری شکایت از آذری جهرمی را کلید بزنند.

روح الله مومن نسب همان به اصطلاح کارشناسی است که گاهی به تلویزیون می آید و با موضع گیری های عجیب و غریبش جنجال به پا می کند. او چندی پیش در اظهارنظری شرم آور ماجرای بارداری دختر نوجوانی به خاطر استفاده از دو گیگ اینترنت را روایت کرده بود که باعث عصبانیت کاربران شده بود.

مومن نسب که از بیان تحصیلاتش با برچسب حریم خصوصی امتناع می کند را می توان در ردیف امثال حسن عباسی و علی اکبر رائفی پور ارزیابی کرد. کسانی که چیزی در چنته ندارند اما با ردیف کردن اطلاعات عجیب و غریب و توان سخنوری نسبتا بالا سعی می کنند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهند.

در شرایط فعلی مدافعان گردش آزاد اطلاعات در تنگنا قرار دارند و با وجود هزینه هایی که در مسیر پرداخته شده است برخی در پی فیلتر کردن اینستاگرام هستند و به نظر می رسد قصد ندارند از شکست های پیشین درس بگیرند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید