۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 8088664

استفاده از حمام گرم نیز می تواند در زمره دیگر روش های درمانی یبوست نوزادان قرار بگیرد، چرا که حمام گرم می تواند درد ناشی از یبوست را تا حد زیادی کاهش دهد برای دستیابی به نتیجه مطلوب توصیه می شود به هنگام استفاده از حمام آب گرم شکم نوزاد را نیز به آرامی ماساژ داد.

متاسفانه برخی از نوزادان بنا به دلایل متعدد مبتلا به یبوست می شوند که این مهم می تواند برای کودک مشکلاتی را ایجاد کند.

گفتنی است بنا به اظهار نظر کارشناسان طب سنتی می توان به راحتی و با استفاده از برخی از روش های خانگی یبوست نوزاد را برطرف کرد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

به طور حتم یکی از موثرترین روش های درمان یبوست کودک افزایش مصرف میزان آب می باشد از این رو توصیه می شود به نوزاد بعد از هر تغذیه مقداری آب داده شود تا به تخلیه روده ها کمک شود.

استفاده از  آب لیمو نیز می تواند یکی دیگر از روش های درمانی یبوست نوزادن باشد چرا که لیمو اثر ملین طبیعی دارد،همچنین باید در نظر داشت که مصرف آب میوه های طبیعی دیگری مانند گلابی و یا سیب نیز می تواند در کاهش علایم یبوست موثر واقع شود.

به طور کلی باید در نظر داشت که نوشیدن آب میوه به دلیل شیرین بودن همیشه مورد علاقه کودکان است از این رو توصیه می شود به هنگام بروز علایم یبوست آب میوه ای تازه به آنها داده شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن علایم این بیماری به راحتی برطرف شود.

مصرف مواد غذایی فیبردار می تواند یکی دیگر از روش های درمانی یبوست باشد. از این رو  مصرف برخی از خوراکی ها مانند موز ، غلات برنج هویج و پنیر نیز می تواند باعث کاهش علایم یبوست در نوزاد شود.

باید در نظر داشت که مصرف برخی از میوه ها مانند زردآلو، گلابی، هلو،آلو و گلابی تاثیر بسزایی در کاهش علایم یبوست در نوزادان دارد.

تحرک می تواند یکی دیگر از روش های درمانی یبوست باشد از این رو توصیه می شود کودک را در حالت نشستن روی دوچرخه قرار داده تا به واسطه این حرکت  روده ها تحریک شوند.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد که حرکت دادن دست و پاهای کودک نیز می تواند تاثیر بسزایی در افزایش فعالیت روده و در نتیجه رفع یبوست داشته باشد.

استفاده از شیر خشک با مارک دیگر نیز می تواند یکی دیگر از روش های درمان یبوست در نوزادان باشد،چرا که این احتمال وجود دارد که کودک به اجزا تشکیل دهنده شیر خشک واکنش نشان دهد. از این رو توصیه می شود به هنگام بروز یبوست در نوزاد چند شیر خشک را امتحان کنید.

اندازه گیری دمای بدن نوزاد نیز می تواند در درمان یبوست، بسیار موثر باشد از این رو می توان برای این کار از دماسنج معقدی استفاده کرد که برای استفاده از دماسنج معقدی بهتر است با استفاده از وازلین دماسنج را چرب کرد و سپس آن را در مقعد کودک قرار داد.باید یادآور شد که تحریک در بیشتر موارد می تواند باعث ایجاد حرکت روده شود.

از دیگر روش های درمان یبوست می توان به ماساژ شکم نوزادان اشاره کرد، برای این کار باید کودک را به پشت خواباند و دست خود را بر روی شکم نوزاد قرار داد و به صورت دایره وار شکم نوزاد را به آرامی ماساژ داد تا علایم یبوسب برطرف شود.

لازم به ذکر است اگر به هنگام انجام این کار کودک گریه کند و یا عصبانی شود به طور حتم فشار وارد شده بر روی شکم نوزاد زیاد می باشد.

استفاده از حمام گرم نیز می تواند در زمره دیگر روش های درمانی یبوست نوزادان قرار بگیرد، چرا که حمام گرم می تواند درد ناشی از یبوست را تا حد زیادی کاهش دهد برای دستیابی به نتیجه مطلوب توصیه می شود به هنگام استفاده از حمام آب گرم شکم نوزاد را نیز به آرامی ماساژ داد.

یکی دیگر از روش های درمانی یبوست نوزادان استفاده از شیاف گلیسیرین است،هر چند باید توجه داشت که برای انجام این روش درمانی باید با پزشک معالج کودک مشورت شود، چرا استفاده از میزان شیاف با سن نوزاد ارتباط معناداری دارد.

اقداماتی که نباید برای درمان یبوست نوزاد انجام داد.

بدیهی است برای درمان یبوست نوزاد با توجه این که کوچک هستند و احتمال بروز هر گونه خطری وجود دارد نباید یک سری کارها انجام شود که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.

استفاده از روغن معدنی

استفاده از تنقیه

استفاده از مسهل های محرک

در خاتمه باید یادآور شد که چنانچه با انجام روش های درمانی فوق یبوست نوزاد برطرف نشد باید در اولین فرصت ممکن به پزشک کودکان مراجعه شود، چرا که عدم درمان به موقع یبوست در نوزادان می تواند زمینه ساز بروز برخی از بیماری های دیگر شود.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید