رئیس مجلس اظهار کرد: تحریم های یکجانبه نمی تواند دوام داشته باشد و اقتصاد راه خود را پیدا می کند ما با شرکت های بزرگ ژاپنی گفت و گو کردیم که اکثرشان در تهران دفتر دارند البته باید بیشتر تلاش کنیم.

به گزارش سلام نو، 'علی لاریجانی' شامگاه چهارشنبه در پایان سفر دو روزه خود به توکیو در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ژاپنی افزود: این نشست قبل از تولد سقط جنین شد و کشورهای مهم از آن استقبال نکردند.

رئیس مجلس در پاسخ به خبرنگار 'ان اچ کی' مبنی بر اینکه کشورهای عربی به دنبال روابط با اسرائیل هستند، گفت: آنها ضرر خواهند کرد چرا که اسرائیل در بین کشورهای مسلمان نفرت انگیز بوده و این هم مثل پروژه پایتخت کردن قدس به شکست خواهد انجامید.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار که پرسید با توجه به اینکه ترامپ به صورت یکطرفه از برجام خارج شده است آیا این امکان وجود دارد که ایران نیز از برجام خارج شود؟ گفت: شما هم قبول دارید که کار ترامپ اشتباه بود و پرستیژ آمریکا را له کرد و این نشان می دهد این دولت، دولت مستقری نیست.

وی افزود: آمریکایی ها چون با تصورات اشتباهی وارد شدند پشیمان می شوند ولی ما از راه اشتباه نمی رویم و با یک منطق حرکت می کنیم و لازم نیست راجع به پدیده هایی که اکنون زمان آن نیست پاسخ دهیم.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار 'کیودو' ژاپن که از چگونگی روابط ایران و ژاپن با توجه به از سرگیری تحریم ها پرسید گفت: اگر در مقابل اینگونه تحریم ها کشورها تسلیم شوند به ضرر آنها خواهد بود و حتی اروپایی ها هم که نزدیک ترین ارتباط را با آمریکا دارند به دنبال سازوکار جدایی از آمریکا، با ایران هستند.

وی افزود: تحریم های یکجانبه نمی تواند دوام داشته باشد و اقتصاد راه خود را پیدا می کند ما با شرکت های بزرگ ژاپنی گفت و گو کردیم که اکثرشان در تهران دفتر دارند البته باید بیشتر تلاش کنیم.

رئیس مجلس در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن مبنی بر محدود بودن spv خاطرنشان کرد: کار اروپایی ها یک شروع است و با مجموع شرایطی که اروپایی ها داشتند یک شروع خوب بوده، باید کمی فرصت داد تا عمل شود و دلیلی نمی بینم که نگاه منفی داشته باشیم.

رئیس مجلس درخصوص اظهار نظر اروپایی ها درباره مساله موشکی نیز گفت: این مساله موضوع متفاوتی است و جنبه دفاعی دارد و نگاه ما این است که به امنیت منطقه کمک می کند موضوع موشکی ایران یک موضوع داخلی و برای دفاع از امنیت کشورمان است.

وی در پاسخ به خبرنگار رادیو ژاپن هم مجموع مذاکرات دو جانبه ایران و ژاپن را سازنده دانست و گفت: دوستانی که در بخش خصوصی کار می کنند ایده های واقع بینانه ای دانرد هم روسای دو مجلس ژاپن نگاه صمیمانه و علاقه مند به روابط دو جانبه دارند و همینطور نخست وزیر نیز نگاه مثبتی دارد.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه تحولات در منطقه سرعت زیادی دارد و زمینه های بیشتری برای گفت و گو وجود دارد من از روسای دو مجلس دعوت کردم به ایران سفر کنند.

وی در پاسخ سئوال دیگر خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن که پرسید ژاپن جزو هشت کشوری است که معافیت های آمریکا را کسب کرده است اما این معافیت تا ماه می است و بعد از ماه می را چگونه پیش بینی می کنید گفت: با توجه به علاقه دوستان ژاپنی بر توسعه روابط ؛ آنها به دنبال سازوکار پایداری هستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران خیلی احتیاج به پول نفت ندارد، تصریح کرد: قبل از انقلاب، شاه 6 میلیون بشکه نفت تولید می کرد و جمعیت کشور 30 میلیون نفر بود اما امروز 80 میلیون هستیم و 2 میلیون بشکه نفت صادر می کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: همچنین در خیلی از زمینه ها روی پای خود ایستاده ایم به عنوان نمونه 97 درصد داروی مورد نیاز در داخل تولید می شود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه این اضطراب تصنعی است و مبنای واقعی ندارد عنوان کرد: البته این نکته هم هست که فروش نفت راه خود را پیدا می کند و اگر اینطور نبود آمریکایی ها دستپاچه نبودند تا کنفرانس راه بیاندازند.

رئیس مجلس گفت: ما بیشترین تعامل را برای امنیت منطقه داشتیم با داعش جنگیدیم اما آمریکایی ها مساله می سازند و مساله ای را حل نمی کنند و این موضوع صحنه بین الملل را خسته کرده است.

وی در مورد آینده روابط ایران و ژاپن هم ادامه داد: ما شرایط ژاپن را درک می کنیم روابط با ژاپن مربوط به دیروز و امروز نیست و بلند مدت است و هیچ وقت در طول این مدت خسارتی از ژاپن ندیده ایم هر دو کشور تمایل دارند این روابط ادامه پیدا کند اما دلیل بر این نیست که در همه زمینه ها اتفاق نظر داشته باشیم اما برآیند همکاری ها موثر است.

'علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی به دعوت 'چوایچی داته' رئیس مجلس مشاوران ژاپن به منظور توسعه روابط همه جانبه روزهای سه شنبه و چهارشنبه به این کشور سفر کرد.

دیدار با نخست وزیر ژاپن، دیدار با روسای مجلس سنا و مجلس قانون گذاران ژاپن، دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن، دیدار با ایرانیان مقیم ژاپن و بازدید از چند طرح صنعتی و عمرانی از دیگر برنامه های لاریجانی در سفر دو روزه به توکیو بود.

علیرضا رحیمی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، شهباز حسن پور بیگلری نماینده سیرجان، اسدالله قره خانی نماینده علی آباد کتول، حسن خسته بند نماینده بندرانزلی و قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه دکتر لاریجانی را در این سفر همراهی می کردند./ایرنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید