معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه اعتبارات ۹ هزار میلیارد تومان آموزشی دانشگاهی جوابگو نیست؛ گفت: رویکرد کمی در آموزش عالی به کیفی تبدیل خواهد شد.

به گزارش سلام نو، مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه سفر به قزوین برای افتتاح پروژه های علمی و دانشگاهی در خصوص ظرفیت های آموزش عالی و توجه بیشتر به اعتبارات آموزشی اظهارداشت: دستگاه آموزش عالی ظرفیت بسیار بالایی دارد و برای کمک به رفع خلاء های موجود در جامعه و برنامه ریزی های اصولی ما هم در جهت ایجاد رشته های مرتبط با جامعه اقدام کرده ایم و پروژه های دانشجویی در سطح تحصیلات تکمیلی بر اساس نیاز بازار و مرتبط با جامعه تعریف می شود.

وی اضافه کرد: انتظار داریم با ظرفیت موجود در آموزش عالی در اعتبارات هم جایگاه ویژه داشته باشیم و چون در آستانه تصویب بودجه در مجلس هستیم انتظار داریم نمایندگان توجه ویژه ای به اعتبارات آموزشی دستگاه آموزش عالی داشته باشند.

شریعتی نیاسر یادآورشد: باور ما این است که تمام اعتبارات مورد نیاز را دولت نمی تواند تامین کند لذا برای جلب توجه خیرین گامهای موثری برداشته شده و در مقایسه با سال ۹۲ تا ۱۵ برابر بنیادهای خیرین دانشگاه ساز اضافه شده و ۶۰ بنیاد خیرین دانشگاه ساز در کشور فعال شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری بیان کرد: دستگاههای اجرایی کشور باید توجه ویژه ای به آموزش عالی داشته باشد و یک گام اساسی بردارد البته اینکه هر سال یک میزان به اعتبارات اضافه می شود طبیعی است اما اگر بخواهیم نگاه تحولی به آموزش عالی داشته باشیم باید تخصیص اعتبار و میزان بودجه تعریف شده در واقع رویکرد تحولی داشته باشد و بخصوص در آموزش لازم است نگاه آینده نگرانه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در سراسر کشوردر چهل سالگی انقلاب شاهد افتتاح پروژه های بزرگی بودیم که توزیع کالبدی مراکز دانشگاهی را رقم می زند در حالی که باید از نظر محتوی که جذب هیئت علمی و دانشجو و توسعه رشته ها و توجه به تحصیلات تکمیلی است نگاه جدی تری داشته باشیم.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: اگر پشتوانه لازم برای استفاده کاربردی از رشته ها نباشد این افتتاح ها نیاز جامعه را تامین نمی کند و به هدف اصلی نمی رسیم.

وی گفت: به واسطه رشد خوبی که در آموزش عالی داشتیم انتظار داریم توجه ویژه ای به اعتبارات و پشتیبانی حقوقی از آموزش عالی صورت گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآورشد: ما در ۴۰ سال گذشته و دوران پس از انقلاب در بخش دانشجو تقریبا موفق بودیم و جمعیت دانشجویی ۲۷ برابر و جمعیت هیئت علمی ۲۳ برابر شده و نسبت دانشجو به استاد که از شاخص های رشد آموزش عالی بشمار می رود بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: علیرغم فشارها و محدودیت هایی که هست تعامل بین المللی ما بسیار افزایش یافته و دیپلماسی دانشگاهی و علمی گسترده ای داریم و دانشگاههای خوب دنیا با رغبت برای تعامل با ما اعلام آمادگی می کنند.

شریعتی نیاسر اظهارداشت: در تحصیلات تکمیلی رشد قابل ملاحظه ای در همه حوزه ها دیده می شود در حالی که در ابتدای انقلاب در استانهای برخوردار مانند اصفهان فقط یک رشته مهندسی هم بندرت داشتیم اما امروز در گوشه و کنار کشور در تمام مقاطع تحصیلی و تمام رشته ها ورود کرده ایم و به لطف الهی به هیچوجه به کشورهای دیگر برای رشد علمی نیاز نداریم.

وی در ادامه در خصوص وضعیت مهاجرت و بورسیه های دانشجویی بیان کرد: با پیشرفت های ایجاد شده در حوزه آموزش عالی آمارها نشان می دهد در سالهای اخیر شاهد سیر نزولی برای تحصیل در خارج و بورسیه هستیم و جمعیت بورسیه بسیار کم شده و ظرفیت دانشگاههای داخلی بهتر شده و رشد یافته است.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در حوزه های بین رشته ای که بسیار مهم است و شاخص رشد علمی کشور محسوب می شود به ۳۰۰ برنامه بین رشته ای مجوز دادیم که ۷۱ مورد در همین چند سال گذشته  بوده و آینده خوشبینانه ای را پیش بینی می کنیم.

وی بیان کرد: موفقیتهای ما در عرصه های نظامی و صنعتی، پیشرفت در عرصه ماهواره و حوزه های جدید نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوا فضا حاکی از رشد علمی دانشمندان و استادان برجسته است و با این روند آینده بهتری هم پیش بینی می شود.

شریعتی گفت: اعتبارات آموزش عالی امسال ۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده که بسیار کمتر از ظرفیت آموزش عالی است اگر چه از ظرفیت خیرین و فضاهای کالبدی هم استفاده می کنیم اما در بخش تجهیزات و فرصت های مطالعاتی، تعامل بین المللی و بازنگری مواد درسی نیازمند اعتبارات قابل توجهی هستیم که باید قانون گذاران مجلس شورای اسلامی و مسئولان آموزش عالی کمک کنند تا این منابع مالی تامین شود تا بتوانیم برنامه های بهتری را اجرا کنیم.

وی بیان کرد: طرح «آمایش آموزش عالی» که در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به طور جدی در دست اجراست و هشت بند تکلیفی دارد که مهمترین آن ساماندهی آموزش عالی است.

شریعتی نیاسر گفت: باید مراکز آموزش عالی سامان یابد چون تعداد آنها زیاد است و کیفیت لازم را نداریم لذا ساماندهی آنها را در دستور کار قرار  می دهیم و تلاش می کنیم در سال ۹۸ بتوانیم بخشی از سیاست های آموزش عالی را در طرح ساماندهی پیاده کرده و عملیاتی کنیم.

وی اظهارداشت: در سال های ۸۳ و ۸۴ تعداد مراکز آموزش عالی حدود ۹۷۰ مرکز بود که این تعداد تا پایان سال ۹۲ به ۲۷۰۰ مورد رسیده که این تعداد نسبت به جمعیت کنونی بسیار بیشتر از تعداد مراکز دانشگاهی حتی کشورهای پرجمعیت تر از ایران است لذا از سال ۹۳ کنترل افزایش کمی مراکز آموزش عالی را در دستور کار قرار دادیم و هیچ مجوز جدیدی در این زمینه صادر نشده و با تدابیر اندیشیده شده الان این تعداد به ۲۲۰۰ مورد کاهش یافته است.

معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد: با اولویت مراکز دولتی در سال ۹۸ امیدواریم با روشهای جدیدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده بتوانیم باز هم آنها را کاهش دهیم البته این کاهش و ساماندهی به معنای حذف نیست بلکه هم افزایی و تعامل بین مراکز دانشگاهی است که با استفاده از مراکز موجود تعداد را کاهش داده و مراکز دانشگاهی کیفی و قدرتمند تر تقویت می شود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید