اسلام همواره ثروت اندوزی و فقرگرایی را رد و نهی کرده است.جناب ابوذر در نهی فقر می فرمایند: "وقتی فقر وارد خانه می شود،دین از در دیگر فرار می کند."
حضرت امیرمومنان در نفی اشرافی گری می فرمایند: "قصری ساخته نمی شود مگر آن که خانه ی هزاران نفر فقیر ویران شود. "
مساله ی تضاد دنیا و آخرت و این که این دو مانند دو قطب یک آهن ربا هستند که همدیگر را دفع می کنند مربوط به جهان دل و ضمیر انسان و دلبستگی ها و عشق ها و پرستش های انسان است.
حضرت علی(ع) در حکمت ۱۰۳در پاسخ به سوالی مبنی بر جامه ی کهنه و مندرس خود فرمودند: "دل به این سبب نرم می گردد و نفس به این وسیله رام می شود و مومنان به آن اقتدا می کنند. "
دو نکته اقتصادی در احکام اسلامی
در احکام اسلامی دو نکته درمورد اقتصاد طرح شده:.انسان خلیفه و جانشین خداوند بر روی زمین است و حاکمیت مطلق از آن خداست که به جانشین خود به شرایطی تفویض نموده است.
مخالفت شدید با استثمار انسان که هرگونه بهره کشی از انسان را در هر شرایط و عنوانی مردود می داند.
یکی از نفرت انگیزترین گونه های مال حرام از دیدگاه اسلام مال حاصل از بهره کشی است و بهره کشی از دسته های فرودست که توانایی دفاع از خود را ندارند یکی از نفرت انگیزترین گونه های بهره کشی است.
ویژگی های اقتصاد اسلامی
اقتصاد اسلامی با نگرش الهی آمیخته شده که ویژگی های آن را می توان به ترتیب زیر برشمرد:
1- نحوه نگرش به انسان که انسان را محور آفرینش و نه ابزار تولید می داند.
2- رسیدن به کمال مادی هدف نهایی نیست بلکه روندی برای پیمایش در راه کمال معنوی است.
3- اقتصاد گرچه از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است ولی در خدمت نظام اجتماعی قرار دارد.
4- وجود دستورهای قاطع که سبب جلوگیری از انحراف و کج روی می شود.