یک فعال سیاسی با بیان اینکه درصد زیادی از پیروزی انقلاب به دلیل اطمینان مردم به حضرت امام (ره) بود، گفت: باید به طور جدی درمورد دلایل انقلاب اسلامی مطالعه و کار پژوهشی کرد.

به گزارش سلام نو، غلامعلی رجایی روز شنبه در نشست 'ناگفته های انقلاب' که به میزبانی خانه اندیشمندان در تالار حافظ برگزار شد، افزود: این اواخر مقاله ای دیدم که نوشته بود انقلاب اسلامی یک حرکت جاهلانه بود، مردم نمی دانستند چه می خواهند و بدون فکر و برنامه شعار جمهوری اسلامی سر دادند که من با این نگاه مخالفم.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یکی از انقلاب های ناشناخته جهان است، گفت: باید به طور جدی در خصوص ریشه ها و دلایل انقلاب اسلامی مطالعه و کار پژوهشی کرد.

وی اظهار داشت: اگر ساعت ها در مورد ناگفته های انقلاب بحث کنیم وقت کم می آوریم، انقلاب زوایای پیدا و پنهان دارد و نیاز به شناختی واقعی و همه جانبه نسبت به دلایل وقوع انقلاب داریم.

رجایی با تاکید بر اینکه نباید به انقلاب سطحی نگاه کنیم، اظهار داشت: در آن دوران حتی یک پاسبان می توانست بازار تهران را تعطیل کند، هم سن و سال های ما این موضوع را می دانند و واقف هستند که انقلاب بی دلیل به وقوع نپیوست.

مشاور مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: روح امام (ره) گویی در تار و پود ملت دمیده شده بود و با وجود بعد مسافت لحظه به لحظه و نکته به نکته اوامر و سخنان امام (ره) را پی گیری و اطاعت می کردند، ما در این مقطع می توانیم نقد کنیم ولی در شرایط آن دوره فضای معنوی حاکم بود.

وی ادامه داد: درصد زیادی از پیروزی انقلاب به دلیل اطمینان مردم به حضرت امام (ره) بود، همانگونه که درجنگ تحمیلی به او اطمینان کردند و بدون چشم داشت اوامر امام (ره) را اجرا کرده و پای آرمان هایی که داشتند، ایستادند.

وی با اشاره به حقیقت شکنجه های رژیم پهلوی،گفت: از زندانیان قبل از انقلاب هستم و شکنجه های رژیم پیشین را با تمام وجود تجربه کرده ام و دیده ام که دوستم زیر شکنجه دوام نیاورد و بعد از 45 دقیقه جان خود را از دست داد.

رجایی همچنین گفت: در آن دوران در داخل هیچ کس هیچ برنامه ای نداشت، زندانیان هر لحظه منتظر اعدام بودند، مرحوم هاشمی رفسنجانی می گفت هر وقت بلندگوی زیر هشت روشن می شد منتظر بودم اکبر هاشمی رفسنجانی را برای اعدام صدا کنند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: ما گاه در تحلیل هایمان دچار افراط و تفریط می شویم. برخی می گویند امام (ره) نمی دانست چه نوع حکومتی می خواهد؛ من می گویم ایشان از زمانی که در نجف بودند می دانستند چه نوع حکومتی برای آینده ایران می خواهند.

وی یادآور شد: من کتابی نوشتم تحت عنوان 'امام به روایت امام'. یعنی امام را از زبان خودشان روایت و معرفی کردم. امام در نجف به روشنی می گفت حکومت اسلامی را می خواهد پیاده کند.

رجایی همچنین به ریشه های وقوع انقلاب و عملکرد رژیم پهلوی اشاره کرد و ادامه داد: رژیم گذشته می گفت روحانیت باید برود و در کشور فعالیت نکند. از جمله بدفهمی ها و کج سلیقه ای های محمدرضا پهلوی مبارزه با شرع، علائم عزاداری و اعتقادات عامه مردم بود، اگر درک درستی از شرایط فرهنگی و مذهبی مردم داشت، چرا باید با حوزه مخالفت می کرد؟

وی تاکید کرد: رضا خان از اول برای اینکه سلطنت پهلوی مستقر شود به تکیه ها و حسینیه ها می رفت و به سر و صورت خود گل می مالید ولی وقتی مستقر شد روضه و عزاداری را به کنج و سایه دیکتاتوری فرستاد.

رجایی یادآور شد: مذهب چه ضرری برای شاه داشت؟ در حالی که ریشه در تاریخ و عمیقا با زندگی مردم ما عجین شده است. البته در جاهایی در طول این سال ها وارد فاز و کانال خرافات و سطحی نگری شده است، گاهی افرادی از تعقل و خرد فاصله می گیرند و با سطحی نگری وارد تقابل با عمق دین و مذهب می شوند.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: اساس اعتراض حضرت امام (ره) این بود که چرا اصل سوگند به قرآن را از قانون اساسی حذف کردند، بنابراین این گونه نیست که برخی می گویند امام (ره) و مردم بدون دلیل بر حکومت شوریدند.

وی عنوان کرد: اطرافیان شاه خیر خواه او نبودند و یاد گرفته بودند تحلیل های دروغ تحویلش بدهند؛ از طرفی هم خود شاه فکر می کرد از همه بیشتر می فهمد و حق دارد هر تصمیمی را بگیرد.

/خبرانلاین

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید