۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 6181315

در لیست برترین گلزنان استقلال نام‌های بزرگی چون غلام حسین مظلومی، پرویز مظلومی، عبدالعلی چنگیز دیده می‌شود و از نسل جدید هم نام آرش برهانی، فرهاد مجیدی و رضا عنایتی در بین برترین گلزنان استقلال دیده می‌شود.

استقلال یکی از دو تیم فوق محبوب ایران و یکی از تیم‌های پر طرفدار در شرق آسیا و حتی آسیا است. نگاهی به تاریخچه آما و افتخارات استقلال از همین جهت جذابیت دیگری دارد، به خصوص اگر پای برترین گلزنان استقلال در میان باشد.

آرش برهانی؛ مرد شماره یک برترین گلزنان استقلال

نفر اول لیست برترین گلزنان استقلال آرش برهانی است. ابتدا در تیم میلاد کرمان دروازه بان بود اما بعد از مدتی با توجه به توانایی هایش در گل زدن به خط حمله آمد، شروع فوتبالی اش در پست جدید را در تیم جوانان شهرداری کرمان و بانک تجارت در سال 1378 شروع کرد و تا 80 بازیکن این تیم بود سپس یک سال در تیم جوانان پاس تهران بازی کرد و سپس به بزرگسالان پاس تهران پیوست و تا سال 85 بازیکن این تیم بود.

درخشش در این تیم او را لژیونر کرد تا فصل 86 -85 را در تیم النصر امارات بازی کند بعد از مدت کوتاه به پاس برگشت و از انجا به ستقلال تهران آمد از سال 86 تا 1395 برای استقلال بازی کرد. حضور آرش برهانی در جمع استقلالی‌ها او را وارد جدول برترین گلزنان استقلال کرد و او توانست با گل‌ها پر تعداد خود به برترین گلزن باشگاه استقلال تبدیل شود.

آرش برهانی در لیگ برتر ایران سال ۸۸–۸۷ در بازی مقابل پیکان در کمتر از ۹ دقیقه ۳ گل به باشگاه پیکان زد و بعنوان سریع ترین هت تریک کننده تاریخ لیگ برتر شناخته می‌شود.

برهانی همچنین توانسته در کل ادوار لیگ ایران با زدن ۱۱۶ گل به عنوان دومین آقای گل کل تاریخ لیگ ایران شناخته شود. رضا عنایتی دیگر مهاجم استقلال با 142 گل در صدر این لیست قرار دارد.

فرهاد مجیدی؛ محوب و پنالتی گیر!

فرهادی مجیدی با 95 گل نفر دوم برترین گلزنان استقلال است. او در سه دوره برای استقلال بازی کرد که دو دوره دوم در دوران اوج محبوبیتش برای استقلالی‌ها بود.

فرهاد مجیدی دوران فوتبال خود را با تیم فوتبال صنایع پارچین که محل زندگی خود و کار پدرش در آنجا بود شروع کرد. نخستین تیم رسمی که فرهاد مجیدی در آن بازی کرد، تیم جوانان کشاورز بود. او بعد از مدتی بازی در این تیم به جوانان بهمن پیوست.

مجیدی در ۲ فصل حضور خود در بهمن کرج ۷ گل برای این تیم به ثمر رساند. در تیر ماه سال ۷۶ مجیدی که تنها ۲۰ سال داشت مورد توجه تیم استقلال تهران قرار گرفت و از تیم بهمن به استقلال تهران پیوست. مجیدی در اولین فصل حضور خود در استقلال تهران همراه با این تیم قهرمان لیگ آزادگان در فصل ۷۷–۷۶ شد. در فصل بعد حضور خود در این تیم به نایب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا، نایب قهرمانی جام حذفی، و همچنین نایب قهرمانی لیگ آزادگان دست یافت. بعد از بازی جنجالی استقلال تهران و فجر سپاسی در شیراز و محرومیت چند جلسه‌ای که نصیب وی شد، مجیدی راهی اتریش شد و به تیم راپید وین پیوست.

مجید بعد از راپید برای مدتی کوتاه به استقلال برگشت و بعد به الوصل امارات پیوست. س از پیوستن این بازیکن ایرانی به الوصل، تلویزیون دبی اسپرت در گزارشی، حضور مجیدی در این تیم را یکی از عوامل افزایش طرفداران الوصل دانست. او در ۵/۵ فصلی که الوصل را همراهی کرد ۶۸ گل در لیگ امارات و ۴۰ گل در جام حذفی، جام اتحادیه و۲۲گل در رقابت‌های دیگر جام خلیج فارس به ثمر رساند و به یکی از برترین گلزنان تاریخ الوصل تبدیل شد.

جیدی در بازگشت مجدد خود به استقلال موفق شد به همراه این تیم قهرمانی در جام حذفی ۸۷–۸۶ و قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران ۸۸–۸۷ را بدست آورد. مجیدی سر انجام سرانجام در هفتم آبان سال 1392در بازی استقلال مقابل مس کرمان در دقیقه ۸۸ بازی بعد از تعویض با نیکبخت واحدی به آغوش امیر قلعه نویی رفت و پس از دور افتخاری و بوسیدن چهار گوش مستطیل سبز رسماً از دنیای بازیگری فوتبال وداع کرد.

علی جباری؛ از نسل اسطوره‌ها

علی جباری مهاجم کم‌نظیر استقلالی‌ها نفر سوم برترین گلزنان استقلال است. هرچند سلطان فوتبال ایران "علی سلطان" یا همان علی پروین است ولی علی جباری هم سلطان آبی پوشان است و در دوران حضورش در این تیم با این عنوان خطاب می‌شد.

جباری در سال ۱۳۴۹ با استقلال قهرمان آسیا شده‌است و در دو قهرمانی نخست تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ و قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ عضو تیم ملی ایران بوده‌است.

جباری نوجوان خیلی زود مورد توجه باشگاه پهلوان‌پور قرار گرفت و از آن‌جا به راه‌آهن رفت. راه او از بچه‌محل‌ها جدا شد و به باشگاهی رفت که سکوی پرتاب او شد. جباری که در مسابقات محلی در خط دفاع بازی می‌کرد در تیم جدیدش یک‌باره سر از خط هافبک درآورد. مربی او در راه‌آهن رسول مددنوعی بود. جباری سه سال در راه‌آهن ماند و سپس در سال ۱۳۴۴راهی تاج شد و تا پایان دوره بازیکنی خود به مدت ۱۰ سال پیراهن این تیم را به تن کرد و 93 گل برای آبی پوشان به ثمر رساند.

غلام حسین مظلومی؛ ستاره‌ای که دیگر نیست

غلام حسین مظلومی با اختلاف یک گل کم‌تر نفر چهارم برترین گلزنان استقلال است. او اولین نفر از لیست چهارم برترین گلزنان استقلال است که مرحوم شده.

سرطلایی استقلال در سال ۱۳۴۷ و زمانی که در حال گذراندن دوران تحصیلی بود به تیم تاج پیوست و مجموعاً ۹ سال برای تاج بازی کرد و در سال ۱۹۷۱ در حالیکه تاج اولین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرد او با زدن ۵ گل بهترین گلزن مسابقات شد. گل او به قصر یخ در بازی پایانی جام باشگاه‌های تهران در سال ۱۳۵۰ منجر به برتری سه بر صفر و قهرمانی تاج در این مسابقات شد.

او با اینکه به دلیل دو آسیب دیدگی جدی پا مجبور شد در 30 سالگی و در اوج از فوتبال خداحافظی کند ولی آمار و افتخارات درخشانی کسب کرد.

عبدالصمد مرفاوی، مهاجمی جنگنده

عبدالمصمد مرفاوی با 77 گل نفر پنجم برترین گلزنان استقلال است. او در طول ۶ سال حضورش در استقلال جام‌های مختلفی را کسب کرد. مهم‌ترین گل‌های او برای استقلال گل قهرمانی استقلال در دیدار نهایی جام باشگاه‌های ایران (لیگ قدس) در سال ۱۳۶۹ در برابر پرسپولیس، گل قهرمانی استقلال در دیدار نهایی جام باشگاه‌های آسیا (۱۹۹۱) در برابر لیائونینگ چین، و دو گل به برق شیراز در بازی رفت فینال جام حذفی ایران در سال ۱۳۷۵ بود. ضمن اینکه در سال‌های ۶۹، ۷۰، و ۷۱ با پیراهن استقلال ۳ گل با ضربه سر وارد دروازه پرسپولیس کرد.

مرفاوی مهاجمی جنگنده در استقلال بود که دوران درخشش با دوران جنگ ایران و عراق همراه بود و هیچ وقت آن طور که باید شاید مورد توجه قرار نگرفت.

در ادامه جدول برترین گلزنان استقلال را مشاهده می‌کنید.










































































برترین گلزنان باشگاه استقلال



سال‌ها



کل



بازی



نام



۱۳۹۵–۱۳۸۶



۱۰۷



۲۹۲



آرش برهانی



۱۳۷۸–۱۳۷۶
۱۳۷۹
۱۳۹۰–۱۳۸۶
۱۳۹۲–۱۳۹۱



۹۵



۲۳۰



فرهاد مجیدی



۱۳۵۴–۱۳۴۴



۹۳



۱۷۳



علی جباری



۱۳۵۴–۱۳۴۷



۹۲


 

غلامحسین مظلومی



۱۳۷۲–۱۳۶۷
۱۳۷۵–۱۳۷۴
۱۳۷۷–۱۳۷۶
۱۳۷۸



۷۷


 

عبدالصمد مرفاوی



۱۳۶۹–۱۳۵۷



۷۲


 

پرویز مظلومی



۱۳۸۵–۱۳۸۲
۱۳۸۹–۱۳۸۸
۱۳۹۴



۶۴



۱۰۷



غلام‌رضا عنایتی



۱۳۶۷–۱۳۶۰ ۱۳۷۰–۱۳۶۹



۴۷


 

عبدالعلی چنگیز



۱۳۸۶–۱۳۸۳  ۱۳۸۹–۱۳۸۷
۱۳۹۳–۱۳۹۱



۴۶



۲۱۰



سیاوش اکبرپور



۱۳۸۳–۱۳۷۹



۴۲


 

علی سامره


کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید