مادورو، رییس جمهور ونزوئلا این روزها روزگار سختی را می‌گدراند و در حالی در تلاش شرایط ونزوئلا را به نفع خود عوض کند که رییس مجلس در قامت رییس جمهور موقت به دنبال برکناری او و دولتش است.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت‌وگو با سلام با اشاره به سابقه روابط سیاسی ایران و ونزوئلا گفت: من این حرف را در زمان خود آقای احمدی‌نژاد و در میزگردی در صدا و سیما هم گفتم که سرمایه‌گذاری ما در ونزوئلا راه به تاریکی بردن است، چون این کشور از ما فاصله زیادی دارد و نه در حوزه استراتژیک و نه حوزه تاکتیکی سیاست خارجی ایران جایی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید توجه کرد که آمریکا لاتین حیات خلوت آمریکا است گفت: متاسفانه ما در کشوری که حکومتش برآمده از کودتا است با احساساتی غیردیپلماتیک و  به دور از خرد سیاسی سرمایه‌گذاری کردیم.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به روابط ایران و ونزوئلا در دوره دولت تدبیر و امید گفت: خوشبختانه در دوره آقای روحانی توجهات ما در سیاست خارجی دوباره به منطقه برگشت.

ورد مستقیم و نظامی آمریکا به ونزئلای اشتباه است

بیگدلی با اشاره به بازتاب ماجراهای ونزوئلا در رسانه‌های ایران گفت: با وجود اینکه در رسانه‌های ما اینطور گفته می‌شود که ارتش حامی مادورو است این چنین نیست و ارتش ونزوئلا به چند پاره تقسیم شده و هر روز هم میزان وفاداری آن به مادورا کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با حمایت‌های گسترده‌ای که از رییس جمهور موقت این کشور شده و عقب نشینی‌هایی که مادورو کرده احتمال می‌رود حکومت ونزوئلا  تا یک ماه دیگر فروبپاشد.

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه گفت: مسئله‌ای که می‌تواند در این میان مشکل ساز شود احتمال دخالت مستقیم نظامی آمریکا در ونزوئلا هم‌چون ماجرا خلیج خوک‌ها و کوبا است که می‌تواند روند سقط دولت ونزوئلا را متوقف کند.

وی اتفاقات ونزوئلا را چندان مرتبط با ایران ندانست و گفت: هر چه در ونزوئلا اتفاق بیافتد سود و ضرر قابل توجهی برای ما نداد، چون ما شاید در آمریکای لاتین با چند کشور رابطه داشته باشیم ولی آن منطقه حوزه نفوذ ما نیست و از سوی دیگر کشورهای آمریکای لاتین هم چنان توان اقتصادی قابل توجهی برای کمک به اقتصاد ایران ندارند.

بیگدلی در انتها با اشاره چگونگی واکنش دستگاه دیپلماسی ایران به اتفاقات ونزوئلا گفت: وزارت خارجه ما اندکی دیر نسبت به وقایع ونزوئلا واکنش نشان داد و شاید این نشان از بی میلی ایران نسبت به این امر بود.

سلام نو-سرویس سیاسی: بحران اقتصادی در ونزوئلا در نهایت پس از مدت‌ها بالا و پایین رفتن تبدیل به بحران سیاسی شد و مردم پس از مدت‌ها ایستادن در صف غذا و کالا به خیابان آمدند و نسبت به عملکرد رییس جمهور و دولت این کشور اعتراض کردند.

به گزارش سلام نو، از چهارشنبه پیش، گوایدو رئیس پارلمان، رهبری مخالفان را به عهده گرفت و خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد تا این کشور وارد یک بحران سیاسی بی‌سابقه شود، بحرانی که شاید باید مدت‌ها پیش و پس از اوج گرفتن بحران اقتصادی رخ می‌نمایاند.

بر اساس اصل 333 قانون اساسی پس از اصلاح هم آمده است تصریح شده که: اگر قانون اساسی کشور زیر پا گذاشته شود همه شهروندان موظفند برای برقراری دوباره قانون اساسی کوشش کنند.

بر اساس اصل 233 قانون اساسی ونزوئلا نیز مجلس شورای ملی ونزوئلا این اختیار را دارد که قوه مجریه را ملغی کند و به صورت موقت رییس مجلس شورای ملی عهده‌دار ریاست‌جمهوری شود و در مدتی مشخص اقدام به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کند.

بر همین مبنا بسیاری معتقدند که با وجود مذموم بودن دخالت آمریکا در ونزوئلا، مجلس این کشور کار خلافی انجام نداده و رییس مجلس این کشور مواضع خلاف قانونی نمی‌گیرد.

موج تحولات سیاسی در ونزوئلا باعث شد تا کشورها در دو جبهه متفاوت نسبت به این اتفاقات قرار بگیرند. گروهی به رهبری آمریکا از رییس جمهور موقت حمایت می‌کنند و گروهی هم به رهبری روسیه از رییس جمهور مستقر حمایت می‌کنند.

سرمایه‌گذاری ایران در ونزوئلا احساسی و به دور از خرد بود

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید