به جز فلسطین، حماس و اسرائیل که سودبرندگان و ضرر دهندگان اصلی و مستقیم چنین توافقی هستند باید ایران و آمریکا را نیز برندگان اصلی دیگر چنین توافقی دانست. اما چرا؟

چرا ایران و آمریکا برندگان اصلی آتش بس حماس و اسرائیل هستند؟

سلام نو – سرویس سیاسی: آتش بس چهار روزه بین حماس و رژیم صهیونیستی بالاخره اعلام شد تا دو طرف بخشی از اسرا را با یکدیگر مبادله کنند و کمک‌های بشر دوستانه نیز راهی غزه شود.

رویترز به نقل از دفتر نتانیاهو اعلام کرد که این رژیم به توافق آتش‌بس رای مثبت داد. طبق این توافق ۵۰ زن و کودک ظرف ۴ روز آزاد می‌شوند و در طی آن درگیری‌ها متوقف می‌شود.

حماس نیز به طور رسمی اعلام کرد: پس از مذاکرات دشوار و پیچیده، اعلام می‌کنیم که به یک آتش‌بس ۴ روز رسیده‌ایم. طی این توافق تمام اقدامات نظامی دو طرف متوقف شده و ۵۰ زن و کودک اسرائیلی در ازای آزادی ۱۵۰ زن و کودک مردم ما آزاد می‌شوند.

قطر بازیگر اصلی، مصر بازیگر درجه دو و آمریکا مشوق اصلی چنین توافقی بود. بنا بر اعلام منابع مطلق این آتش بس قابل تمدید است و در صورت آزادی تعداد بیشتری از اسرا از سوی دو طرف، طرف‌ها متعهد به استمرار این آتش‌بس شده‌اند.

آمریکا و ایران؛ برندگان اصلی آتش بس؟

به جز فلسطین، حماس و رژیم صهیونیستی که سودبرندگان و ضرر دهندگان اصلی و مستقیم چنین توافقی هستند باید ایران و آمریکا را نیز برندگان اصلی دیگر چنین توافقی دانست. اما چرا؟

آمریکا به جز منافع منتطقه‌ای و بین‌المللی در دست حماس گروگان دارد و اولویت اولش آزادی این گروگان‌ها است. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، در بخشی از بیانیه خود به مناسبت آتش بس گفت: به عنوان رییس جمهور آمریکا هیچ اولویتی برای ما بالاتر از تضمین امنیت آمریکایی‌هایی که در سراسر جهان گروگان گرفته‌شده‌اند، وجود ندارد.  به همین دلیل است که از نخستین لحظات حمله حماس، من و تیم امنیت ملی‌ام با شرکای منطقه‌ای از نزدیک همکاری کردیم و هر آنچه ممکن بود برای آزادی شهروندان‌مان انجام دادیم.  ما نخستین نتایج این تلاش را اواخر ماه اکتبر، زمانی که دو آمریکایی نزد عزیزان‌شان بازگشتند، مشاهده کردیم.  توافق امروز باید تعداد بیشتری از گروگان‌های آمریکایی را به خانه بازگرداند، و من تا آزادی تمام آنها از تلاش باز نخواهم ایستاد.

به جز این آمریکا به دو دلیل مایل است حالا که نسبت کشته‌های رژیم صهیونیستی به فلسطین ۱ به ۱۰ شده است نوعی از آتش بس برقرار شود؛ دلیل عدم توسعه جنگ است و دلیل مدیریت صحنه اوکراین.

آمریکا افغانستان را در سینی تقدیم طالبان کرد و از عراق تا حدی زیادی خارج شد تا پروژه پر هزینه خاورمیانه را تعطیل کند و برود سر وقت پروژه‌های دیگر. توسعه جنگ غزه به منطقه یعنی حضور اجباری آمریکا در منطقه و به هم خوردن تمام معادلات این کشور و هدر رفتن تمام هزینه‌های پیشین.

از طرف دیگر واقعیت این است که در وضعیت فعلی آمریکا انرژی و هزینه کافی برای حضور همزمان در صحنه اوکراین و غزه را ندارد. آمریکا با کم‌ترین هزینه مالی و نظامی ممکن روسیه را در باتلاق اوکراین زمین‌گیر کرد، اما تمرکز آمریکا روی غزه باعث شده تا روسیه با سرعت هر چه تمام‌تر ضرباتی کلیدی و مهم به اوکراین بزند و دست خود را پر کند. از سوی دیگر اوضاع داخلی اوکراین هم به شدت در حال وخیم شدن است و زلنسکی از خطر کودتا می‌گوید. در این شرایط یک کودتای روس پسند می‌تواند تمام بازی آمریکا در اوکراین را به هم بریزد.

از طرف دیگر ایران را هم باید برنده آتش بس دانست. ایران هر چند از ضربه خوردن رژیم صهیونیستی خشنود است، اما از گسترش جنگ و شهید شدن فلسطینان استقبال نمی‌کند و امیدوار است این آتش بس با تبدیل امتیازات نظامی حماس به امتیازات سیاسی خاتمه یابد.

مسئله مهم دیگر برای ایران روند دیپلماتیک شکل گرفته با آمریکا بود. تبادل زندانی ایران و آمریکا می‌توانست به اعتمادسازی‌های دیگر و نهایتا مسئله برجام ختم شود، اما جنگ غزه همه چیز را متوقف کرد. ایران مایل است روند متوقف شده از سر گرفته شود.

در نتیجه در این شرایط می‌توان ایران و آمریکا را دو برنده اصلی دور از میدان آتش بس حماس و اسرائیل دانست، هر چند قضاوت نهایی نیاز به دوام آتش بس و ارزیابی توافق‌های احتمالی دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید