پیمایش در جنگل های ایران تجربه بی نظیری است از این رو با ما همراه باشید و درباره جنگل فندقلو؛ جاذبه ای خاص و تماشایی بدانید.

جنگل فندقلو؛ جاذبه ای خاص و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: «جنگل فندقلو» که با گویش محلی «مشه» خوانده می‌شود، یکی از زیباترین دیدنی‌های استان اردبیل برای طبیعت گردی محسوب می‌شود.

اگر دلتان هوای یک دشت پر از گل‌هایی نظیر بابونه و جنگلی بکر و دست‌نخورده را کرده است تا فارغ از هر فکر و اندیشه‌ای، این همه زیبایی را با چاشنی تازگی و طراوت هوایی پاک ببلعید و جسم و روح خسته‌تان را جانی دوباره ببخشید.

جاذبه های خاص در جنگل فندقلو

جنگل فندقلو بخشی از جنگل‌های هیرکانی به حساب می‌آید که از شهرستان نمین در اردبیل شروع شده و تا گلیداغ استان گلستان منتهی می‌شود.

شاید باورتان نشود؛ اما جنگل‌های هیرکانی فندقلو حدود 25 تا 50 میلیون سال قدمت دارند. بیشتر اهالی این جنگل فندقلو را مشه یعنی جنگل می‌نامند. تلفظ ترکی فندقلو هم به زبان محلی‌های اردبیل، فیندیقلی است.

با سفر به این جنگل همانطور که از نامش پیداست، می‌توانید درخت‌های فندق از نزدیک تماشا کنید و با آن‌ها عکس بگیرید. البته به غیر از درختان فندق در این جنگل درختانی همچون بلوط، راش و ممرز هم به چشم می‌خورند.

از دیگر دیدنی‌های رویایی این جنگل، مارال‌ها هستند. مارال‌های کوچک و بزرگ جزو حیوانات جنگل فندقلو هستند که در منطقه حفاظت شده از جنگل زندگی می‌کنند و شما از نزدیک می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید.

جنگل فندقلو؛ جاذبه ای خاص و تماشایی

دشت گل‌های بابونه از دیگر دیدنی‌های جذاب فندقلو هستند. البته اگر در فصل بهار تا اوایل تابستان به فندقلو بروید، شانس دیدن گل‌های بابونه را از نزدیک دارید. در فصل بهار تا ابتدای تابستان طبیعت این جنگل همچون فرشی پر از گل‌های بابونه می‌شود که چشم‌انداز معرکه‌ای را از فاصله‌های دور ایجاد می‌کند.

قدم زدن در میان دشت و عکس گرفتن با گل‌های بابونه، از دل‌انگیزترین تجربه‌هایی است که می‌توانید در فندقلو داشته باشید. ناگفته نماند که در اواخر خرداد ماه هم جشنواره گل‌های بابونه در این منطقه برگزار می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل فندقلو

پوشش گیاهی فندقلو به غیر از فندق درختان دیگری همچون راش، ممرز، بلوط، تمشک، ازگیل، سیب و گلابی وحشی هستند. ناگفته نماند که درختان فندق این جنگل فقط یک چهارم از این جنگل را تشکیل می‌دهند.

از گونه‌های گیاهی فندقلو که خواص درمانی هم دارند می‌توان به بابونه، آویشن، بومادران، نسترن، سوسن چلچراغ، بنفشه وحشی، خاس و گل گاوزبان اشاره کرد.

ناگفته نماند که سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گل‌های دنیاست که در دشت‌های فندقلو رشد می‌کند و شما در فصل بهار یا تابستان شانس دیدن آن را از نزدیک دارید.

از گونه‌های جانوری و حیوانات جنگل فندقلو هم می‌توان به مارال، گاومیش، خرس قهوه‌ای، عقاب، چکاوک، کبک، قرقاول، سمور و کلاغ ابلق اشاره کرد. مارال‎‌های این جنگل در منطقه حفاظت شده زندگی می‌کنند که دیدن آن‌ها از نزدیک حسابی حال و هوای‌تان را عوض می‌کند.

جنگل فندقلو؛ جاذبه ای خاص و تماشایی

مسیر جنگل فندقلو

محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا، واقع در مسیر جاده بین شهری نمین-آستارا شروع شده و با جهت شمال غربی-جنوب شرقی، در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند.

فاصله جنگل فندقلو تا اردبیل ۳۹ کیلومتر، تا آستارا ۶۷ کیلومتر و تا تهران ۶۲۶ کیلومتر است.

مسیرهای گوناگونی برای رفتن و لذت بردن از طبیعت این جنگل وجود دارد:

مسیر گردنه حیران

اگر از آستارا به‌سمت اردبیل حرکت می‌کنید و حدود ۲۰۰ متر قبل از تونل حیران، وارد یک جاده فرعی در سمت راست جاده منتهی به تونل شوید.

این جاده فرعی از بالای تونل رد می‌شود و بعد از حدود یک کیلومتر به یک دوراهی می‌رسد که در آنجا جاده سمت راست دوباره به جاده اردبیل وصل می‌شود و جاده سمت چپ راه رسیدن به ایستگاه بالایی تله‌کابین، رستوان حیران و بعد از آن جنگل فندقلو است.

مسیر شهر اردبیل

سه راهی جاده اردبیل به شهر آستارا در نزدیکی شهر نمین قرار دارد. در این مسیر و قبل از رسیدن به شهر نمین، بعد از جایگاه CNG نمین یک جاده فرعی وارد روستای «دودران» می‌شود.

همین جاده را ادامه دهید تا به خانقاه سفلی و بعد از آن روستای آرپاتپه برسید. در روستای آرپاتاپه در چهارراه به‌سمت چپ بپیچید و در ادامه بعد از حدود چهار کیلومتر به پارکینگ فندقلو می‌رسید.

مسیر کوه پیمایی

با توجه به موقعیت کوهستانی منطقه، مسیرهای راهپیمایی متعددی برای رسیدن به جنگل فندقلو وجود دارد؛ ولی در این میان مسیر آبشار لاتون بهترین مسیرهای کوهنوردی محسوب می‌شوند. توقف‌گاه هر دو مسیر آبگرم «مشه سویی» است.

جنگل فندقلو نقطه تقابل هوای خشک و سرد ناحیه اردبیل با هوای گرم و مرطوب گیلان است؛ ازاین‌رو، بیشتر روزهای سال هوای جنگل مه‌آلود است و حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان می‌توان شاهد جریان ابرها در ارتفاع پایین بود.

درمجموع، این منطقه به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، دارای آب و هوایی متبوع و خنک است.

جنگل فندقلو؛ جاذبه ای خاص و تماشایی

در جنگل فندقلو مجموعه اقامتی کوچکی برای گردشگران تدارک دیده شده است که امکان اقامت شبانه‌روزی هم در آن مهیا است. البته گردشگران در صورت تمایل می‌توانند در دل طبیعت زیبای فندقلو چادر بزنند.

جنگل فندقلو به‌علت قرار گرفتن در ارتفاعات، دارای تابستانی بسیار خنک و مطبوع و زمستانی سرد و مرطوب است. این جنگل جزو مناطق سردسیر استان اردبیل محسوب می‌شود.

بنابراین اگر از گرمای هوای تابستانی به تنگ آمده‌اید، بار سفر را به سوی این جنگل زیبا ببندید. علاوه بر این این منطقه دو بهار دارد، یکی از ابتدای فروردین تا پایان خرداد و دیگری از مهر تا آبان. جنگل فندق در این فصول استعداد پرورش صد نوع گل از جمله بوماداران و بابونه را دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید